• Äldre 26 Nov 08:10
    1871 visningar
    2 svar
    2
    1871

    "Jobbig" fyraåring

    Min man och jag var på utvecklingssamtal förra veckan. Då kom det fram att våran fyraåring är ganska "jobbig" på förskolan. 

    Han kan leka jättebra med kompisar men det slutar ofta med att han kastar tex lego, kompisarna hänger på men slutar vid tillsägelse. Sonen fortsätter tills dom blir riktigt arga och han börjar gråta.

    Tycker han samlingen är tråkig så hittar han på hyss.

    Största problemet var vid maten, när han är färdig så har han svårt att sitta still. Kastar bestick, mat och drar igång dom andra så att ingen får matro.

    Det verkade som pedagogerna inte riktigt visste hur dom skulle göra, för dom frågade oss om råd.

    För sex månader sen blev han storebror, vet inte om det har något med saken att göra. Han gillar verkligen sin lillebror. Det har hittills inte varit något problem mellan dom.

    Han har svårt att lyssna på oss om man säger nej, ofta har det slutat med att vi föräldrar har hotat med något. Men det är något som vi inte vill fortsätta med! 

    Jag har skrivit till dig förut och få bra tips. Jag funderar också på vart man kan vända sig för att få hjälp, eller om du har tips på böcker. 

    Tack på förhand! 

  • Svar på tråden "Jobbig" fyraåring
  • Äldre 28 Nov 12:31
    #1

    Hej!
    Det låter som om din 4-åring har lite svårt att få stopp på sina impulser när de väl satt igång, som att kasta lego etc. Han reagerar inte heller så bra på verbala förmaningar än. 
    Det jag tror att ni ska göra är att hejda honom när han går för långt genom att ingripa kroppsligt. DVS hindra honom att kasta saker genom att ta om honom och hålla i handen och så visa hur han kan göra i stället.
    Detta är ett tips som även personalen på förskolan kan få.
    När han fått den hjälpen ofta och mycket, både hemma och på förskolan, kommer han själv så sakta att kunna hejda sig. När ni visar hur han ska göra i stället, så säg det också med ord, utan att skälla, men mer för att ge honom positiva erfarenheter av det han gör. På sikt kommer han också att bli mer mottaglig för tillsägelser som enbart innefattar ord.
    Hans beteende kan sägas vara utvecklingsbetingat och säkert också påverkat av ett lite extra stort behov av uppmärksamhet nu när han fått en lillebror.
    Hjälp honom hemma att vara "stor" på olika positiva sätt. Ge honom lite fördelar som inte lillebror får etc och prata om det så kan det också bidra till att han hittar lite mer harmoni i sitt agerande.
    Med vänlig hälsning.
    Margit Ekenbark 

  • Äldre 29 Nov 09:42
    #2

    Tack för svaret! Men om man ingriper kroppsligt så blir det ofta en dragkamp och han ser det som en lek. Men vi kanske gör på fel sätt. Har iaf bett förskolan ta hjälp av special pedagogen och hoppas hon också har några tips

Svar på tråden "Jobbig" fyraåring