• That is life

    3 årings sömn

    Jag har tagit upp detta med våran bvc sköterska ang sonens "sömnproblem" som han har haft sen han föddes. Hon menade på att det var vällingens fel och om vi slutade med den så skulle sömnen bli bättre men det tycker jag inte det har blivit.

    När vi kom hem efter förlossningen så var han vaken ända till halv 5 på morgonen i 6-8 veckors tid och så sov hela dagen så vi hade fullt upp med att få honom att vända på det hela så vi fick ju försöka hålla han vaken en stund under dagarna för det varr som att han hade vänt helt på dygnet med att vara vaken på natten och sova på dagen. När det hade gått ca 2 månader så gick det ganska bra men sen dess har han somnat 18.30 och vaknar ca 23.30  och så somnar han mellan 02 - 04.30 och sen kommer han upp mellan 06.30-07.30.

    1 bra vecka ser ut så här:

    Måndag: somnar 18.30 (ej välling) vaknar ca 23.30 och somnar nånstans mellan 02-04.30 (får välling)
    Tisdag: Se måndag   
    Onsdag: -II-  -II-
    Torsdag: -II- -II-
    Fredag: Somnar 18.30 - 07.30 (eventuellt 1 vällingsflaska då har han inte druckit välling innan sängdags för då slocknar han direkt han lägger huvudet på kudden)
    Lördag : Som Fredag fast får välling innan han somnar och så sover han hela natten till 06.30 - 07.00
    Söndag: Som lördag

    1 dålig vecka ser ut så här:

    Måndag: somnar 18.30 (ej välling) vaknar ca 23.30 och somnar nånstans mellan 02-04.30
    Tisdag: Se måndag  
    Onsdag: -II-  -II-
    Torsdag: Somnar 18.30 - 07.30 (eventuellt 1 vällingsflaska då har han inte druckit välling innan sängdags för då slocknar han direkt han lägger huvudet på kudden)
    Fredag: Får välling 18.30 sover fram till ca 23.30 och somnar om allt mellan 02-04.30 och får då sova så länge han vill ochh vaknar mellan 08-09
    Lördag: -II- -II-
    Söndag: -II- -II-  

    Har man otur så får man 3 dåliga veckor på raken. Går på dagis 3 dgr/v 5 timmar, sover ingen middag varken på dagis eller hemma, vi har prövat att lägga honom senare men det blir baara mindre sömn för han. Får max 1 flaska välling (3 årsvälling) antingen innan han lägger sig eller på natten. Maten går i vågor vissa veckor äter han bra andra veckor äter han mindre men vi har inte lagt märke till nån skillnad när han har ätit bra.

    När han vaknar på natten så är han pigg springer upp och vill leka, skrattar och håller på men vi är stränga med att på nattten sover man och på dagen leker man så han blir tillbakaskickad till sängen.

     Har en 6 åring men han sover hela natten men kommer upp tidigt.  

    Tror ni han behöver sömnmedel för detta är ohållbart i längden när man aldrig får sova ut.? Känns som att det behövs sömnmedel för dem dagar han inte sover. Vill ju helst inte proppa i mitt barn sömnmedel men vet inte vad mer jag kan göra.

    Uppgiven förälder 

         
     


    Att inte kunna tala är inte detsamma som att inte ha något att säga
Svar på tråden 3 årings sömn