• Billy 873
    Äldre 27 Nov 20:13
    1383 visningar
    2 svar
    2
    1383

    Min 4åring blir hysterisk när han vet att han ska hem till mamma.

    Hej. Jag har ett par grabbar på 3 och 4 (snart 5) år. Jag och mamman separerade för lite mer än 1 år sedan. Vi har dem varannan vecka och varje gång när det är dax att lämna dem till mamman så blir min äldsta helt hysterisk. Han säger att han inte vill till mamma, han brister ut i ett hysteriskt gråtande, försöker springa iväg om han får chansen. Nu senaste gången började han säga att mamma är död, mamma har tappat huvudet. Har tagit upp detta med deras mamma, men hon säger att de har det bra och de leker och har roligt. Blir förståss orolig och fördensam när han reagerar så varje gång jag lämnar tillbaka dem. Skullre vilja veta vad detta beteende kan bero på och om det är normalt. Mvh en väldigt orolig pappa

  • Svar på tråden Min 4åring blir hysterisk när han vet att han ska hem till mamma.
  • Äldre 28 Nov 13:33
    #1

    Hej!
    Den reaktion du beskriver hos din snart 5-åriga pojke är mycket vanlig och sällan grundad på en verklighet som på något sätt är skadlig för barnet. Barn vill alltid ha kvar just det som de har. Det känns lugnast och skönast att inte behöva ställa om sig till nya förutsättningar och det är jobbigt att göra det varje vecka. Detta är något som de flesta barn lär sig och vänjer sig vid efter hand, men det är som sagt ganska vanligt att de reagerar på det här sättet inför den förestående separationen.
    Det som är viktigt är att du inte hänger på i oron att mamma har tappat huvudet etc för då ökar det barnets oro och det blir ett självspelande piano. Visa i stället att du vet att han kommer att få det fint hos mamma, prata om vad han ska göra där. Visa också att du förstår hans känslor över att ni ska skiljas och berätta att du också kommer att sakna honom jättemycket och bestäm när ni ska ringa varandra.
    Fortsätt också att prata med mamman när han inte hör så att ni gemensamt kan hjälpa honom över de här flyttningarna på ett tryggt och bra sätt utanatt misstro varandra.
    Lycka till!
    Margit Ekenbark 

  • Billy 873
    Äldre 28 Nov 20:15
    #2

    Seperationen ägde rum för lite mer än ett år sedan. Hans beteende började för ca ett halv år sen. Som pappa skär det i hjärtat att se honom så ledsen och hysterisk varje gång han ska till mamma. Är orolig att även lilleman ska ta efter. Har försökt att uppmuntra honom att det ska bli roligt att komma till mamma, men så fort jag nämner mamma så blir han orolig och säger "inte mamma".

Svar på tråden Min 4åring blir hysterisk när han vet att han ska hem till mamma.