• Äldre 28 Nov 11:46
    1020 visningar
    1 svar
    1
    1020

    utvecklingssamtal

    Frågar här istället. La in ett inlägg under barnsutveckling sen insåg jag att man kunde fråga en barnpsykolg direkt. Är ny här på fl så jag har inte riktigt koll.

    Min fråga var följande:

     Hade utvecklingssamtal i förra veckan om min 5-åriga son.

    Dom hade innan sagt att vi var tvungna att komma båda föräldrarna så det var vi och två pedagoger.

    Pedagogerna började med att berätta att dom upplevde att våran son trivdes på förskolan och att han lekte med dom andra barnen och att han är delaktig i deras arbeten osv och att han är snäll och hjälpsam.

    Sen i nästa veva så säger dom att dom tycker att han har lite problem med att läsa sociala koder exemplet dom gav var att om några barn leker en lek och vår son vill vara med så har han svårt att förstå att han inte bara kan ta över och göra allt på sitt sätt.  Och att han ibland har svårt att ta ett Nej från dom andra barnen.

    Sen fortsatte dom med att säga att om det är hela gruppen samtidigt (ca 20 barn) så har vår son svårt att hänga med i instruktioner tex i en instruktionskedja så glömmer han steg två och måste fråga igen. Men att det gick bra i lite mindre grupper.

    Sen sa dom att dom tyckte vi skulle ta kontakt med BVC eller helst BUP ( för en av pedagogerna sa att hon inte hade något förtroende alls för BVC) för att förbereda oss på att han kanske behöver stöd i skolan nu när han börjar efter sommaren.

    Inget av detta är något vi märkt hemma. Självklart bråkar han med sina syskon/vänner men vi har inte uppfattat det som på något sätt "värre" än dom andra syskonen (har tre barn) eller "värre" än släktingars barn samt vänner/grannar.

    Ringde till BVC och pratade och dom tyckte inte alls att det var något att oroa sej för. Dom tyckte vi skulle boka in ett nytt utvecklingssamtal efter jul med pedagogerna och prata om hur det går och ha tät kontakt med dom och fråga vad dom gör för att stödja våran son i dessa situationer. Och att vi vidare får se hur det går. Hon på BVC tyckte att så länge vi hemma inte har känt av dessa problem så skulle vi avvakta just nu och behöver han stöd sen i skolan så ska vi ta det då.

    Ska jag nöja mej med detta tycker ni? Alltså göra som BVC tycker? Eller ska jag ringa BUP och få en utredning av något slag?

    Jag har ingen som helst erfarenhet av detta och blev rent ut sagt chockad och ledsen över det dom sa på utvecklingssamtalet.

  • Svar på tråden utvecklingssamtal
  • Äldre 28 Nov 14:14
    #1

    Hej!
    Jag tycker att det låter som om ni fått mycket kloka råd från BVC och lugnt kan följa dem och avvakta skolstarten.
    Jag understryker gärna betydelsen av att ni har en nära kontakt med personalen och frågar hur det går. Eventuellt kan ni avsätta en dag och vara med själva för att förstå vad de menar och se om ni håller med. Då kan ni också se om personalen kan hjälpa till lite bättre än de gjort hittills. Kom ihåg att ni känner er son bättre än de gör och lita på vad ni ser.
    Alla barn är naturligtvis inte 100% mogna att börja skolan redan innan de har börjat, men de blir det successivt och i olika takt. Självklart ska barn som har stora svårigheter få stöd och hjälp och eventuellt en utredning på BUP för att förstå hur man bäst hjälper det barnet. Men det låter inte som om det behövs för er son.
    Om ni vid ett besök där ni är med hela dagen kan se något ni undrar över så prata med personalen om hur de kan hantera honom bäst då.
    Barns utveckling går i olika takt och är inget man pushar fram genom utredningar. Det är bättre att följa, förstå och stödja barnet där det befinner sig och därutöver lita på den naturliga utvecklingen som är en mycket stark kraft.
    Lycka till med er son!
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden utvecklingssamtal