• Anonym (oroli­g!)
    Äldre 28 Nov 15:08
    1310 visningar
    1 svar
    1
    1310

    vitamintillskott?

    Hej !

    jag har två barn, som båda är rätt små och kräsna i maten .
    Är orolig att dom inte får i sig tillräckligt med näring och vitaminer, då de gärna mest livnär sig på makaroner och köttbullar. ( tro mig, jag försöker med ALLT , men känner att jag hellre ger dom den mat dom äter, än att göra mat som dom inte äter ) .

    Nu till min fråga, kan jag ge dom vitamintillskott, och vilken sort skulle du rekommendera?

    Till saken hör att min yngsta , hon äter mycket frukt av alla de slag.
    Min äldre son äter enbart banan och ev clementiner.

    Tacksam för svar
    :)

  • Svar på tråden vitamintillskott?
  • Äldre 29 Nov 09:21
    #1

    Hej!
    Enligt kostunderökningar så får de flesta barn tillräckligt med de flesta vitaminer och mineralämnen via maten. Ett viktigt undantag är D-vitamin. Under den här delen av året kan vi inte bilda D-vitamin från solljus och maten bidrar inte med så mycket. Källor till D-vitamin är fet fisk och berikad mjölk (lätt- och mellan-) samt berikade matfetter (margarin).  Många barn i Sverige har dålig D-vitamin status. Så barn bör få D-droppar!!

    Järn kan också vara ett problem. Barn som växer har ett stort järnbehov. Blodpudding och kött är bra järnkällor. Om något C-vitaminrikt (ex. apelsin, broccoli, vitkål, blomkål) ingår i måltiden, så tar man upp järn från vegetabiliska järnkällor betydligt bättre. Bröd som fått jäsa längre och surdegsbröd ger mycket mer mineralämnen, t ex järn, i jämförelse med snabbjäst bröd.

    Jag anser i princip att det är bättre att få näring från mat, jämfört med att få vitaminer och mineraler från kosttillskott. Men visst - om det behövs, men det gäller kanske mer riktigt gamla männsiskor och inte barn.

    Om din son gillar bananer och clementiner, så låt honom få det varje dag! En clementin + en banan ger rekommendera mängd C-vitamin för ett förskolebarn. 
    Och fortsätt att introducera nya livsmedel! Men man kan inte tvinga barn att äta. Föräldrars ansvar är att erbjuda bra mat. 
    I övrigt har du rätt i att det allra viktigaste är ATT dina barn äter.  

Svar på tråden vitamintillskott?