• mian04

    Varning för att operera bort chokladcystor - kan snabba på klimakteriet

    Hej alla!

    Jag skapade ett medlemsskap här på familjeliv för att jag vill berätta för er vad som kan hända när man opererar bort chockladcystor på äggstockarna. Jag fick diagnosen endometrios när jag var 30 och gjorde då en så kallad titthålsoperation där de tog bort en chokladcysta på min vänstra äggstock. Jag var singel när jag fick diagnosen och kände en helt fruktansvärd panik över att jag inte hade barn ännu.

    Efter operationen sa läkarna att jag hade den högra äggstocken intakt och det lät som att det inte skulle bli så allvarliga följder av att ta bort en bit av den ena äggstocken. Jag gick sedan på Enanton som följdes av att jag åt p-piller i obruten karta. Jag träffade två män efter att jag fått min diagnos men de förhållandena höll inte. Och paniken över min barnlöshet fortsatte - tills jag såg att det nu mer går att frysa ner sina ägg om man inte träffat den rätte. Jag ringde till fertilitetskliniken och bokade en tid. Jag gick lugnt till mottagningen. Där togs amh-prover och äggstockarna undersöktes med ultraljud. Då fick jag mitt livs chock. Värdena visade att jag stod inför klimakteriet, 35 år gammal, och läkaren menade att det förmodligen berodde på att jag opererat bort chockladcystan. Han sa att det räcker med att ett litet ingrepp görs för att tusentals med ägganlag ska försvinna och det bildas inga nya sedan. Äggen kan alltså ta slut långt  i förtid och man riskerar att koma i klimakteriet flera år för tidigt, med allt vad det innebär. Det känns fruktansvärt eftersom jag ännu inte har några barn.

     I panik bokade jag direkt efter läkarbesök  tid för singelinsemination i Danmark. Men börjar nu känna att klimakteriesymtomen börjat komma så jag kanske måste avboka den tiden.

     Så tjejer, undvik att operera bort chockladcystor om det går! Ingen sade till mig att ett sådant ingrepp kunde skynda på klimakteriet!!! Då hade jag aldrig låtit dem ta bort den! Det är en fruktansvärd situation för mig nu. Klimakteriet ska ju komma mellan 45-50-års åldern, inte nu!!! Önskar att jag hade läst ett sådant här inlägg innan operationen.

  • Svar på tråden Varning för att operera bort chokladcystor - kan snabba på klimakteriet
  • Snart vår
    mian04 skrev 2012-11-30 11:15:39 följande:
    Hej alla!

    Jag skapade ett medlemsskap här på familjeliv för att jag vill berätta för er vad som kan hända när man opererar bort chockladcystor på äggstockarna. Jag fick diagnosen endometrios när jag var 30 och gjorde då en så kallad titthålsoperation där de tog bort en chokladcysta på min vänstra äggstock. Jag var singel när jag fick diagnosen och kände en helt fruktansvärd panik över att jag inte hade barn ännu.

    Efter operationen sa läkarna att jag hade den högra äggstocken intakt och det lät som att det inte skulle bli så allvarliga följder av att ta bort en bit av den ena äggstocken. Jag gick sedan på Enanton som följdes av att jag åt p-piller i obruten karta. Jag träffade två män efter att jag fått min diagnos men de förhållandena höll inte. Och paniken över min barnlöshet fortsatte - tills jag såg att det nu mer går att frysa ner sina ägg om man inte träffat den rätte. Jag ringde till fertilitetskliniken och bokade en tid. Jag gick lugnt till mottagningen. Där togs amh-prover och äggstockarna undersöktes med ultraljud. Då fick jag mitt livs chock. Värdena visade att jag stod inför klimakteriet, 35 år gammal, och läkaren menade att det förmodligen berodde på att jag opererat bort chockladcystan. Han sa att det räcker med att ett litet ingrepp görs för att tusentals med ägganlag ska försvinna och det bildas inga nya sedan. Äggen kan alltså ta slut långt  i förtid och man riskerar att koma i klimakteriet flera år för tidigt, med allt vad det innebär. Det känns fruktansvärt eftersom jag ännu inte har några barn.

     I panik bokade jag direkt efter läkarbesök  tid för singelinsemination i Danmark. Men börjar nu känna att klimakteriesymtomen börjat komma så jag kanske måste avboka den tiden.

     Så tjejer, undvik att operera bort chockladcystor om det går! Ingen sade till mig att ett sådant ingrepp kunde skynda på klimakteriet!!! Då hade jag aldrig låtit dem ta bort den! Det är en fruktansvärd situation för mig nu. Klimakteriet ska ju komma mellan 45-50-års åldern, inte nu!!! Önskar att jag hade läst ett sådant här inlägg innan operationen.
    Men usch, det är ju helt förjäkligt. Jag ska operera bort en cysta från vänster äggstock i januari. Vet dock inte riktigt vad en chokladcysta är eller om det är det som jag har. Måste verkligen prata med läkaren om det här, han har inte sagt ett ljud om det. Tack för ditt inlägg. Kan du inte göra IVF istället?
  • Thilla

    Usch då. Jag har opererat mig för chokladcystor 3 gånger. Är 28 idag. Har även stått på hormonbehandlingar tills den dagen jag ville skaffa barn och nu är jag i v 36. Det tog ca 12 månader utan hjälp så jag har väl haft tur kanske. Hoppas allt går bra för dig.

  • vilket

    Men fy vad hemskt. Vet inte läkarna om detta själva, eller varför informerar de inte? Jag har en kompis som jag blir orolig för när jag läser det här. Vet du om detta kan hända av många egna cystor på äggstockarna också, som spricker av sig själv? Eller är det bara när man opererar?

  • vilket
    Thilla skrev 2012-12-16 00:04:36 följande:
    Usch då. Jag har opererat mig för chokladcystor 3 gånger. Är 28 idag. Har även stått på hormonbehandlingar tills den dagen jag ville skaffa barn och nu är jag i v 36. Det tog ca 12 månader utan hjälp så jag har väl haft tur kanske. Hoppas allt går bra för dig.

    Men har du stått på hormonbehandlingar för att undvika för tidigt klimakterie då kanske?
  • mian04

    Ja det är för jävligt att läkarna inte informerar om att en biverkning med att göra operationer, som att ta bort chockladcystor, på äggstockarna kan göra att man kommer snabbt in i klimakteriet. Det behöver ju inte vara så för alla, men jag verkar ha den oturen. Jag har nu försökt med en insemination med Pergotime eftersom det verkar som om jag fortfarande har ägglossning. Men det är en fruktanvärt kamp mot klockan, det verkar som att äggstocksreserven kan rasa snabbt neråt också, på bara några månader om man har otur.
      Jag gjorde en titthålsoperation som följdes av ett år på Enanton som gjorde att jag hamnade i ett kemiskt klimakterium. Inte kunde jag då föreställa mig att jag bara några år senare skulle vara nära det riktiga!!!! och det på grund av operationen!!
    Fråga IVF-läkarna om detta med risken för minskad äggstocksreserv vid den här typen av operationer. Tror inte de "vanliga" läkarna har lika mycket koll på det. Till mig sa de att det inte skulle vara någon fara för mig att få barn, eftersom jag ju hade en hel äggstock kvar. Och visst, äggstockarna funkar fortfarande, men hur länge till?
      IVF-läkarna säger att man absolut inte ska operera bort chokladcystor som är 5 cm eller mindre. I mitt fall var det två små cystor som "flutit ihop" så att det blev som en större, men jag hade inga besvär av den. I dag ångrar jag något fruktansvärt att jag lyssnade på läkarna och lät dem göra detta! Det kan leda till att jag aldrig kan få barn och det är en helt outhärdlig tanke.
      Tänker testa IVF om det inte funkar med insemination, om de tycker att jag kan få det med tanke på att jag har så få ägg kvar. Verkligen ingen situation jag önskar er! IVF-läkaren jag talade med sa att läkarna nu börjat få upp ögonen för detta, synd att de inte hade hunnit få det för fem år sedan när jag gjorde min operation!!  

    LÄS DENNA FRÅGA SOM EN TJEJ SKICKAT IN TILL IVF-LÄKARNA PÅ LINNÉ-KLINIKEN. JAG KOPIERADE DENNA FRÅGA OCH SVARET FRÅN DERAS HEMSIDA.  LÄS SÄRSKILT NUMMER 3 OCH 4 I LÄKARENS SVAR!
      DÄR TAR HAN UPP DETTA SOM JAG RÅKAT UT FÖR! :


    " Jag är 35 år och har opererats för chokladcysta på vänstra äggstocken för tre år sedan. Nu ser man en liten cysta också på höger sida. Den är två centimeter, och har haft samma storlek i ett halvår. Jag har inte ont som jag hört man kan få med endometrios. Problemet är att min sambo och jag försökt få barn i två år nu och min läkare säger att det beror på endometriosen att vi inte lyckats. Han vill ta bort den nya cystan också, men jag är tveksam. Jag tror mer på IVF, men har hört att det kan vara svårare att lyckas med IVF också om man har endometrios. Min sambo har bra spermaprov. När vi gjorde undersökning av äggledarna med ultraljud och genomspolning så verkade de OK. Vad ska vi göra? " Svar Din fråga belyser många viktiga och tyvärr ofta missuppfattade problem inom barnlöshetsbehandlingen. 1) Endometrios bidrar ofta till svårigheter att få barn, men bara om det finns sammanväxningar, ärrvävnad, som gör att äggledarna har problem att röra sig och därmed fånga upp äggen. Lindrig endometrios, som oftast bara ses som små knottror på bukhinnan i samband med laparoscopi, ger med all säkerhet inte problem att få barn.
    2) Har man endometrioscystor så kan dessa ibland ge sådan inflammation omkring sig att det just blir sammanväxningar. Det är inte säkert att en undersökning med ultraljud och kontrast kan avslöja sådana sammanväxningar - den undersökningen visar bara att äggledarna är hyggligt öppna.
    3) Man ska vara mycket återhållssam med att operera endometrioscystor, eftersom varje sådan operation tar med sig tusentals ägg, hur försiktigt man än opererar. man minskar alltså den sk äggstocksreserven (läs mer om den på Resultat), som är viktig för att lyckas med IVF. Dessutom blir fruktsamheten inte bättre av att operera endometrioscystorna. Vi tycker bara att man ska operera sådana om de är stora och/eller ger mycket besvär. För dig som är utan smärtor och har en cysta på bara två cm vore det direkt olämpligt att operera. Detta ännu mer som du redan opererats på andra äggstocken, vilket troligen minskat dess kapacitet.

       4) Endometrios i sig minskar inte chansen att lyckas med IVF. Det är visat i stora undersökningar. Om man däremot opererats och minskat äggstocksreserven så minskar chansen - allt beroende på hur omfattande operationer som gjorts.
    5) Sammantaget bör du alltså inte genomgå en ny operation i dagsläget. Eftersom ni försökt i två år och spermaprovet är OK så börjar det bli mindre sannolikt att ni ska lyckas utan hjälp. Sammanväxningar är tänkbart. IVF känns som bästa åtgärd, och helst utan längre dröjsmål - om endometriosen skulle öka och ge symtom som tvingar fram en operation.

              

  • Snart vår

    Tack snälla mian04 för ditt inlägg!
    Jag har inte jätteont av min endometrios och den är på tre gånger fyra cm, tror jag det var, så det verkar ju helt galet att operera bort det. Jag har dessutom redan en ganska dålig äggreserv.. Är så glad för att jag fick reda på detta. Lycka till med dina försök att bli gravid. Jag håller verkligen tummarna för dig!

  • mian04

    Snart vår: Om cystan inte är på över fem  cm  finns ingen anledning att ta bort den! Så gör INTE det! Jag önskar inte min värsta fiende att hamna i den situation jag hamnat i nu!

  • Snart vår

    Jag ska inte ta bort cystan. Har hört från flera håll nu att det minskar chansen att bli gravid. Jag tycker att det är rent ut sagt helt förjävligt att man inte blir informerad om det innan operationen!!!!

  • mian04

    Ja, det är verkligen förjävligt! Jag kommer ALDRIG förlåta läkarna för att de förstört mitt liv. 

  • Snart vår

    Jag känner jättemycket med dig och tycker att det är fruktansvärt, men AMH-värdet säger verkligen inte allt, det förstår man ju mer och mer ju mer man läser om det och du har visst chans att bli gravid!!! Ge inte upp! Tänk på alla solskenshistorier som finns här i olika trådar! Kram

Svar på tråden Varning för att operera bort chokladcystor - kan snabba på klimakteriet