• Anonym (Bekym­rad)
    Äldre 30 Nov 12:23
    1382 visningar
    1 svar
    1
    1382

    Frukostvägrare!

    Hej! Jag har en tös på tre år som överlag inte är speciellt intresserad av mat men på morgonen är hon helt omöjlig. Hon har jättesvårt att äta frukost. Med lite tur lyckas jag få i henne en skinkmacka innan hon går till dagis men oftast blir det bara en halv. Hon försöker verkligen äta men varje tugga tar en evighet. På helgen, när hon får vara uppe någon timme innan frukost, har hon mycket lättare att äta. Så nu till min fråga: räcker en macka till frukost för en aktiv treåring? Har du några tips på vad vi kan göra? Att gå upp tidigare och låta henne vara vaken en stund innan frukost är inget alternativ då vi har tidiga morgnar ändå. Jag är tacksam för alla tankar och råd! Vänligen Maria

  • Svar på tråden Frukostvägrare!
  • Äldre 30 Nov 15:49
    #1

    Hej!
    Din dotter behöver antagligen mer tid på sig på morgonen för att vara tillräckligt vaken för att vilja äta. Barn är liksom vuxna olika pigga på att äta tidigt på morgonen. Du skriver ju också att det funkar bättre på helgerna. Många vuxna fungerar också så att när klockan ringer på morgonen, så är inte kroppen riktigt vaken. Ett sätt är då att lägga sig lite tidigare eller att ta med frukosten till jobbet och äta den när biologin är mer i fas.

    Tidigare morgnar kan inte komma i fråga i er familj, vad jag förstår. 

    1/2-1 macka är litet lite, även om det är mycket bättre än ingenting.
    Får hon något att dricka till? Lite mjölk eller juice eller kanske rent av lite välling, skulle göra det till en bättre frukost? Skulle hon vilja ha bara en mugg välling? Man kan också tillaga välling på mjölk, så att det blir dubbelt så mycket näring.

    Alternativ 2 är att hon får något att äta när hon kommit till dagis. Kanske måste ni i så fall ta med själva, om inte dagis har den rutinen? Antingen får hon något till livs precis när hon kommit till dagis. Eller får hon lite extra vid mellanmålet på förmiddagen. Om hon äter för mycket då, kan det ju i och för sig göra att hon inte är hungrig när det serveras lunch.

    Tänk igenom vilket upplägg som skulle fungera och prata med dagispersonalen om det. Jag tycker att det känns som en olustig start på dagen, att din dotter måste sitta länge och äta på morgonen, när hon inte har någon aptit. Man vill ju att fostra barn till att mat och måltider ska vara något positivt!

Svar på tråden Frukostvägrare!