• Devil mom

    Hur ska jag stärka min dotters självförtroende att tro på sig själv?

    Hejsan

    Min dotter är snart 7 år gammal, under hela hennes liv så har hon alltid varit ett osäkert barn. Hon har svårt att tro på sig själv och vågar inte göra sådant som andra barn gör.
    Två exempel som jag kan ta upp är ridskolan, hennes lycka över att få börja rida byttes snabbt ut då hästarna inte gjorde som hon ville, gick det för snabbt eller hästen hoppade till blev hon panikslagen. Det vi då gjorde var att tala om för henne att hästar är djur, det är inte farligt och att hon är den som bestämmer över hästen. Hon har jätte fin hållning på hästryggen och kunskaperna om hur man gör sitter perfekt, men det är jut detta med att våga!
    Samma sak med simskolan nu, där hon efter två terminer besitter grundläggande simkunskaper, har jätte fin teknik med arm och bentag och gör allt rätt som också simlärarna informerade mig om idag. Men hon vågar inte slappna av, hon vågar inte vända sig om och flyta, eller simma på rygg, hon vill hela tiden ha en vuxen nära så hon kan ta hjälp av dem.

    Så min fråga är, hur kan jag hjälpa henne att tro mer på sig själv, för det jag gör nu med att intala henne hur duktig hon är varje dag flera ggr och verkligen stärker upp att hon är duktig i det hon gör, med alla saker, hjälper inte.
    Jag börjar bli orolig att hennes självkänsla inte är så bra som jag hade hoppats att den skulle komma att bli och jag vill att hon ska kunna lita mer på sig själv. Hon är min dotter och min förstfödda så jag börjar nu ställa mig lite rådvill i vad jag kan göra för att stötta och hjälpa henne.

    Tacksam för svar!        

  • Svar på tråden Hur ska jag stärka min dotters självförtroende att tro på sig själv?
  • barnpsykologen margit

    Hej!
    Jag tror att du kan hjälpa henne genom att som vuxen finnas bredvid och ge henne den trygghet som hon ännu inte känner när det gäller simning och ridning.
    Du beskriver att hon vet hur man gör i båda sporterna men att hon spänner sig, är inte trygg i de situationerna ännu. Det är viktigt att inte gå för fort fram och kliva över hennes trygghetsgräns. Låt henne prova under omständigheter där hon känner sig trygg. Var med henne i bassängen och vid ridningen tills hon känner att hon har egen kontroll.
    Barn beter sig, precis som vuxna,  olika när de står inför något som de inte behärskar. En del kastar sig ut på djupt vatten utan att kunna simma andra vill vara 100% säkra innan de ger sig i. Och din dotter verkar höra till den senare sorten.
    Om du visar tålamod och kanske lite mindre ambition om att hon ska vara duktig så kommer hon att lära sig detta på sitt sätt och i sin takt.
    När hon sedan lärt sig att behärska det ena området efter det andra kommer hennes självkänsla att öka och på sikt kommer hon att våga ge sig in på nya områden då hon vet hur hon ska hantera dem.
    Lycka till!
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden Hur ska jag stärka min dotters självförtroende att tro på sig själv?