• Josefi­nehs
    Äldre 1 Dec 12:28
    3218 visningar
    6 svar
    6
    3218

    Projektarbete- handbok om adoption. Hjälp?

    Hej alla där ute i kylan! 
    Hoppas ni mår bra och har tid att läsa detta. För det är nämligen så att jag behöver hjälp!
    Jag är en glad och omtänksam tjej som älskar barn samt att träffa nya människor! Jag är mycket ordentlig och noggrann och sköter skolan bra samtidigt som jag hinner med min dansutbildning på fritiden.
    Jag går alltså sista året på Tumba Gymnasium och arbetar med mitt projektarbete. Jag har valt att göra en handbok för adoption för att hjälpa blivande föräldrar att enklare kunna förstå processen vid adoption och för att de ska kunna söka stöd och tips i boken. Jag är själv intresserad av att adoptera i framtiden och det är en av anledningarna till att jag har valt just detta ämne, samt att jag gärna vill hjälpa till så mycket jag bara kan!
    För att jag själv ska få en tydligare inblick och kunna samla in tips till andra blivande föräldrar skulle jag vilja få kontakt med en familj som just nu är någonstans mitt uppe i processen eller precis i början eller till och med i slutet av processen. 
    Om du är intresserad av att hjälpa mig får du gärna kontakta mig på min mejl: josefine_hogye94@hotmail.com, du  är välkommen att ställa frågor om mig och mitt projekt innan du bestämmer dig så klart!

    Hoppas vi hörs! 
    Varma hälsningar
    Josefine
     

  • Svar på tråden Projektarbete- handbok om adoption. Hjälp?
  • Äldre 1 Dec 14:06
    #1

    jag är adopterad och tycker det är bra att du valt göra det som skolarbete
    ha en skön helg 

  • Äldre 2 Dec 21:41
    #2

    Trevlig idé. {#emotions_dlg.flower}


    Men att bara ha kontakt med en enda familj som ska/har adopterat räcker tyvärr inte för att göra en handbok. Processen är väldigt komplex och mycket olika problem dyker upp beroende på vilket land man adopterar ifrån , vilken ålder paret är i, ens bakgrund osv. För att kunna täcka upp det mesta skulle man nog behöva djupintervjua uppåt en 20 olika par med olika erfarenheter...samt vara med på föräldrautbildningen för adoptivföräldrar....bland annat.


    Lycka till!

  • Josefi­nehs
    Äldre 3 Dec 15:44
    #3

    Hej! Du missförstod mig nog lite, detta är bara en mycket liten del av mitt arbete! Jag vet om att processen är mycket komplex och det är därför jag vill hjälpa andra genom min handbok. Men tack ändå!

    Med vänlig hälsning,

    Josefine

  • Äldre 5 Dec 23:16
    #4

    Antar att du går igenom befintlig litteratur om internationell adoption - där finns ju flera "handböcker" utgivna ....

  • Äldre 6 Jan 22:14
    #5
    en glad skrev 2012-12-05 23:16:09 följande:
    Antar att du går igenom befintlig litteratur om internationell adoption - där finns ju flera "handböcker" utgivna ....
    och dessa böcker är ju som sagt sällan aktuella utan tar upp saker som gällde för länge sedan. Jag tycker verkligen Josefine gör ett superintryck bara att i sin ålder ta tag i ett "ganska tyst" problem som vi alla som går igenom processen i denna stund önskar vi kunde slippa bara det fanns en samlad sida med det senaste beroende på land.

    Det absolut svåraste just nu är för de som ska adoptera i länder som kräver lång tid utomlands 4 - 9 månader och den otroligt svåra biten med hur försäkringskassan inte har en aaaaaaning för de tror att en adoption är 2 veckor som det är i många länder i Asien eller i Europa. De verkar glömma bort att många faktiskt adopterar från Afrika och Sydamerika där många av länderna har som krav att man ska bo där minst 3 månader och Kenya har varit runt 9 månader.

    Att få svar gällande föräldrapenning och försäkringskassefrågor INNAN du vet vilket land just din profil passar för finns inte på hemsidorna  hos Adoptionsorganisationerna ens om du är medlem i någon av dem utan att du måste begära det av dem. Försäkringskassan hur ersättningen ska gå till är omöjligt genom att titta på deras hemsida utan dit får man ringa och höra att de ej har något svar utan ska kolla om det finns någon som vet kanske......

    Vad som behövs är EN dynamisk hemsida med allt från vad de vill veta på hemutredningen till hur man gör ett personligt brev beroende på vilket land man ska söka adoption för och vilken typ av foton de generellt brukar vilja ha. Detta för att det är mycket som man kunde gjort bättre vad gäller exempelvis foton om man bara hade vetat innan vad de brukar kräva.

    Nu blev mitt inlägg en mindre uppsats...sorry! Kanske märks att jag är i processen själv Skäms

    Lycka till och inboxa mig om du vill Josefine
  • Äldre 7 Jan 21:16
    #6
    Hönan skrev 2013-01-06 22:14:32 följande:
    och dessa böcker är ju som sagt sällan aktuella utan tar upp saker som gällde för länge sedan. Jag tycker verkligen Josefine gör ett superintryck bara att i sin ålder ta tag i ett "ganska tyst" problem som vi alla som går igenom processen i denna stund önskar vi kunde slippa bara det fanns en samlad sida med det senaste beroende på land.

    Det absolut svåraste just nu är för de som ska adoptera i länder som kräver lång tid utomlands 4 - 9 månader och den otroligt svåra biten med hur försäkringskassan inte har en aaaaaaning för de tror att en adoption är 2 veckor som det är i många länder i Asien eller i Europa. De verkar glömma bort att många faktiskt adopterar från Afrika och Sydamerika där många av länderna har som krav att man ska bo där minst 3 månader och Kenya har varit runt 9 månader.

    Att få svar gällande föräldrapenning och försäkringskassefrågor INNAN du vet vilket land just din profil passar för finns inte på hemsidorna  hos Adoptionsorganisationerna ens om du är medlem i någon av dem utan att du måste begära det av dem. Försäkringskassan hur ersättningen ska gå till är omöjligt genom att titta på deras hemsida utan dit får man ringa och höra att de ej har något svar utan ska kolla om det finns någon som vet kanske......

    Vad som behövs är EN dynamisk hemsida med allt från vad de vill veta på hemutredningen till hur man gör ett personligt brev beroende på vilket land man ska söka adoption för och vilken typ av foton de generellt brukar vilja ha. Detta för att det är mycket som man kunde gjort bättre vad gäller exempelvis foton om man bara hade vetat innan vad de brukar kräva.

    Nu blev mitt inlägg en mindre uppsats...sorry! Kanske märks att jag är i processen själv Skäms

    Lycka till och inboxa mig om du vill Josefine
    Och varje ny handbok kommer att drabbas av att i morgon ser adoptionsvärlden annorlunda ut - ständigt och snabbt föränderlig!!
Svar på tråden Projektarbete- handbok om adoption. Hjälp?