• Anonym (Frustrerad)

    Sonen är besatt av att byta kläder!

    Min son, snart 4 år är helt manisk med att byta kläder. Har låtit honom hålla på, har provat att låsa garderoben och har tom. gömt han kläder men inget går bra. Han kan hålla på en halv lördag med att byta kläder. Ser han nån på tex. TV med en vissa kläder springer han för att byta till liknande, ser han en brandman byter han om till liknande kläder när vi kommer hem. Jag blir galen!! Allt fokus hamnar på detta. Jag blir förbannad och skäller på honom, han blir leden och frustrerad när han inte får byta kläder. Vad gör jag?

  • Svar på tråden Sonen är besatt av att byta kläder!
  • barnpsykologen margit

    Hej!
    Det låter som om din son har fastnat lite i sitt klädbytarbeteende. Försök att inte lägga så stor vikt vid det och ge honom i stället alternativa saker att ägna sig åt.
    Barn lär sig ju genom att härma, och att klä sig som andra är kanske lite att bli som dom. Men om det blir för mycket som i ert fall tycker jag att du ska fortsätta att delvis begränsa hans möjligheter, genom att plocka bort tillgängliga kläder, men som sagt också genom att hitta på andra saker tillsammans. Det kan vara allt från att lägga pussel till att gå och åka pulka. Var med honom när ni gör det så att hans andra beteende bryts. kanske hjälper det också att ta med någon kompis i leken.
    Med vänlig hälsning.
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden Sonen är besatt av att byta kläder!