• Anonym (hjälp mig)

    Akut hjälp nu- jag går snart i väggen

    Jag är så arg just nu och det är inte första gången jag är så himla arg att jag spricker.

    Jag har en 5 åring som gör allt.... Då menar jag allt. Bara idag var hon så snäll så hon limmade upp papperbitar på möbler o tapeter i hela vårat finrum. Sen klippte hon sönder sin systers byxor hon lånat för hon behövde lila bitar att klippa.

    Detta är varje dag men bara periodvis.

    Vissa perioder är hon "normal" , man kan lämna henne 5 minuter utanför syncetret för att byta dammsugarpåse, medans adra perioder kan man inte ens vända blicken för att duka fram.

    Hon har två systrar en äldre o en yngre som är otroligt lillgamla i allt. Hon har inga aggresioner men upptåg. Hon kan säga att hon vet hon gör fel, hon gör aldrig samma sak två gånger utan det är nya saker hela tiden.
    Hon kan inte vara understimulerad då vi gör saker med alla barnen jämt o lika villkor. Hon spelar fotboll o dansar lördag/onsdag. Vi tänar läsning som hon tycker är kul, vi spelar spel, typ lusen, yatzy etc. Hon är klippsk på alla sätt o vis men just detta med att hon gör sönder för 1000 kr minst i månaden.... Jag har provat time out men det verkar inte bita då det är nya saker hela tiden.....
    Jag brukar prata resonabelt men har en arg ton när hon gjort fel. Time out är det end jag kunde komma på som kanske skulle bita- men,men

    Vad skall jag göra??
    Hon måste ju förstå att det hon gör är fel, hur skall jag bryta detta hon gör??
    Orkar inte mer nu            

  • Svar på tråden Akut hjälp nu- jag går snart i väggen
  • barnpsykologen margit

    Hej!
    En kreativ dotter som driver en till vansinne är inte lätt att hantera. Du måste vara ännu mer kreativ och framförallt förutseende för att undvika att hon åstadkommer skada i hemmet. Eftersom det inte alltid är så lätt är mitt tips att du röjer undan allt som uppenbart kan komma till skada under hennes framfart. Lägg undan saxar och klister och målarpennor etc och ta bara fram den under total uppsikt av någon vuxen.
    I bästa fall kommer hennes förstånd att växa ifatt hennes kreativitet, men än så länge måste ni vuxna hindra henne handgripligt.
    Med vänlig hälsning.
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden Akut hjälp nu- jag går snart i väggen