• Anonym (funde­ringar­)
    Äldre 3 Dec 10:46
    8423 visningar
    1 svar
    1
    8423

    Osäkerhet, utelek och övrigt...

    Hej!
    Mina barn började förskolan för snart tre månader sedan (då 13 månader resp 2,5 år). Den äldsta är normalt sett väldigt "vild" hemma, tar mycket plats och kan stå upp för sig och säga ifrån etc. Han är även blöjfri sedan ett halvår, både dag och natt och olyckor här hemma har skett sammanlagt 2 eller 3 gånger sedan han bestämde sig för att bli torr.

    Nu på förskolan har han kissat på sig, ibland så mycket som 4 dagar i veckan. De går där mellan 20 och 27 timmar i veckan, jag försöker medvetet ha dem så kort tid som möjligt men pluggar heltid samtidigt. Han uttrycker även oro och ovilja att gå dit numera, första tiden ville han dit hela tiden men inte längre. Vid samtal med personal så berättade hon att han, min äldsta, mest står och tittar på och hör till en av de försiktigaste barnen på avdelningen. Detta är raka motsatsen till hur han fungerat i alla andra sammanhang någonsin typ och får mig att fundera över hur bra detta är för honom egentligen`? Har du några tankar om detta? Kisseriet sa personalen berodde på att han inte vågar säga till men tycktes "nöjda" med det och inga förändringar skedde. När jag till sist bad dem att fråga honom med jämna mellanrum har detta problem upphört.

    Till sist undrar jag över regler för utelek på vintern, på mina barns förskola är de tydligen inte ute och leker om det är kallare än 10 minusgrader och de små barnen får heller inte sova ute då. Detta förvånar mig då jag är övertygad om att det är bra att sova utomhus, givetvis inte vid vilken temperatur som helst men 10 minus, då blir det ju inomhussovande i ett halvår framåt nu... Hur brukar det se ut?

    Har en fundering att byta förskola efter sommaren då den här förskolan har ett dåligt rykte sedan innan, hur ser du på sådant, bör jag avvakta med det för barnens skull? Det skulle i så fall bli efter sommaren då de ändå varit lediga i nån månad och därmed nästan skulle behöva inskolas igen även på "gamla stället"...?

    Tack på förhand för svar!!         

  • Svar på tråden Osäkerhet, utelek och övrigt...
  • Försko­lepeda­gogen
    Äldre 16 Jan 13:06
    #1

    Hej!
    Många frågor...
    Det jag första tänkte på var dina tider. Ev. har barnen för korta tider... det kan faktiskt vara så att för få timmar ger barnen ingen möjlighet att komma in i barngruppen och det kan påverka deras möjligheter att få vänner och delta i lekar.
    Kisseriet verkar ha löst sig när pedagogerna på minner så det är ju bra.
    Utevistelse vid under - 10 grader rekommenderas inte av BVC det är säkert därför. Vi hat haft barn som fått köldskador på kinderna och det är inget bra alls.
    Tycker inte du ska lyssna på dåliga rykten, känn efter vad du tycker!!!
    Inskolning efter sommaren brukar inte behövas, kanske bara en kortare dag!
    Lycka till!
    Mvh Inger 

Svar på tråden Osäkerhet, utelek och övrigt...