• Äldre 4 Dec 13:26
    12558 visningar
    1 svar
    1
    12558

    Hur har ni gjort med begravning/urnsättning?

    Vi miste vår lilla flicka som föddes i torsdags i v.31. Vi har haft en avskedsceremoni med sjukhusprästen då mina föräldrar, vår dotter och mannens son från tidigare förhållande var med och fick se vår lilla flicka. Nu funderar vi över begravning/urnsättning. Usch, det känns så förfärligt sorgligt att begrava sitt eget barn. Vi har tagit reda på att det finns en kyrkogård i vår närhet där man kan få en natursten i en minneslund och det tycker vi verkar fint. När jag ringde begravningsbyrån så frågade hon om vi vill ha både begravning och urnsättning eller om vi ska göra en lite mer omfattande ceremoni av urnsättningen istället. Hon undrade också om vi vill ha hjälp av begravningsbyrån eller om vi hellre vill sköta det hela själva då vi bara planerar att ha den närmaste familjen närvarande. Hur har ni andra gjort? Hur har det känts? Kan det kännas "skönt" att ha en enda ceremoni eller känns det bättre att ha två? Vad gör en begravningsbyrå egentligen, jag menar vad är det vi betalar för? Jag ringde pastorsexpeditionen och jag tyckte inte att jag fick något tydligt svar mer än att begravningsbyrån hade bra koll på vilka blommor som blev fina och vad man kunde skriva i dödsannonsen och att det kunde vara skönt att anlita en begravningsbyrå. Vad gäller naturstenen så uppfattade jag att dessa såg ungefär likadana ut och att det ingår en inskription med namnet. Hur ceremonin kring begravning eller urnsättning skulle gå till skulle vi planera med prästen. 

    Finns det fler tankar eller erfarenheter av begravning/urnsättning vad gäller bebisar som ni vill dela med er av så är vi tacksamma för om ni vill dela med er.

    /En otroligt sorgsen mamma

  • Svar på tråden Hur har ni gjort med begravning/urnsättning?
  • Äldre 4 Dec 13:56
    #1

    Hej! beklagar så att ni mist ert barn. När vi förlorade våran dotter så fixade kuratorn på sjukhuset allting även präst och i samband med honom bestämde vi plats och datum. Det jag kan tipsa dig är att inte stressa med begarvningen så att ni gör något ni kommer att ångra. Vi hade jordbegravning på en kyrkogård där det finns barnplatser och vi begravde henne 1 månad efter det hon dog. Då hann vi fundera över vad som kändes bäst. Vid kyrkan hade dem en slags resturang som tillhörde dem och vi gjorde det enkelt för oss genom att beställa mat av dem dit alla gick och åt efter begravningen. Vi betällde även blommor som vi la på kistan och vid graven. Jag tyckte det kändes viktigt att prästen kändes bra, det gjorde inte den första så vi bytte till en annan. Sen valde vi 2 låtar som vi tyckte var fina och spelade på begravningen och jag skrev en egen dikt som prästen läste upp och en som jag tyckte var fin ifrån internet. Att begrava sitt egna barn är något bland det hemskaste man kan göra, men jag lovar att livet kommer ser ljusare ut längre fram!  Jag tycker det låter fint med natursten. Kram!

Svar på tråden Hur har ni gjort med begravning/urnsättning?