• Anonym (jag)

    invandrare får BONUS för att lära sig svenska!

    Invandrare får 12500:- i bonus för att lära sig svenska.

    nu vill man höja detta till 25000:- !!???

    samtidigt läser man om våra äldre som inte kan få ett ägg om dagen eller grädde och sylt till  pannkakorna för att det är för DYRT.

    hur känns det?? 

  • Svar på tråden invandrare får BONUS för att lära sig svenska!
  • Anonym

    Då kan dom lära sig svenska och sedan ta ett jobb där dom är utbildade. Tex. läkare, vårdpersonal mm.
    Då kan dom vårda våra sjuka och man förstår vad dom säger.
     Vi har ju tex läkarbrist, så det är väl helt ok om dom får pengar för att snabbast möjligt kan börja arbeta?
    För att sedan bodra till samhället med att betala skatt.   

  • Sara Gigja
    Anonym (jag) skrev 2012-12-04 20:15:12 följande:
    En liten lösning på det hela vore ju kanske att splitta mer på invandrarna. för nu samlar man ju verkligen dom på samma platser, sprider man ut dom så tror jag att det skulle vara mycket lättare att lära sig språket, för då skulle man  mer bli "tvingad" för att göra sig förstådd. 

     
    Du pratar om människor som boskap-  Fy. 
  • Anonym (krav)

    Det kanske borde vara ett KRAV att lära sig svenska om man vill stanna istället? Ska Sverige vara tacksamt och ge belöningar för att de som kommer hit går med på att lära sig svenska gratis samtidigt som de får bidrag? 

    Självklart är det inte lätt och många har varit med om fruktansvärda saker, men gör vi verkligen invandrarna en tjänst genom att "dalta"?

  • Anonym (krav)
    Sara Gigja skrev 2012-12-05 12:42:43 följande:
    Du pratar om människor som boskap-  Fy. 
    Alltså vad menar du med det? Var det något i inlägget som du kommenterade som inte var tillräckligt PK uttryckt?

    Jag tycker också att det är negativt att det finns invandrartäta område med knappt någon procentdel infödda svenskar  medan det är det motsatt i andra områden. Det är en del av problematiken eller?
  • MaryCaroline
    Anonym (krav) skrev 2012-12-05 12:43:35 följande:
    Det kanske borde vara ett KRAV att lära sig svenska om man vill stanna istället? Ska Sverige vara tacksamt och ge belöningar för att de som kommer hit går med på att lära sig svenska gratis samtidigt som de får bidrag? 

    Självklart är det inte lätt och många har varit med om fruktansvärda saker, men gör vi verkligen invandrarna en tjänst genom att "dalta"?
    Jag håller med om att man ska lära sig svenska om man ska bo här, i alla fall om man inte kan engelska. Kan man engelska tycker jag inte det spelar någon roll, då klarar man sig ganska bra ändå. Likadant är det ju om man flyttar någonstans, säg Frankrike. Då ska man ju lära sig franska... Det är svårt att kommunicera med andra annars, speciellt om man inte kan engelska. Men samtidigt är det kanske svårt att säga att det ska vara ett krav... Vad ska hända om man inte uppfyller kravet? Ska man bli utslängd ur landet bara för att man inte lärt sig språket trots att man uppfyller kriterierna annars för att få stanna och man kanske redan fått UT? Kanske är det inte bra i längden att dalta, men är det verkligen att dalta att belöna dem som kämpar och som verkligen lär sig språket? Sen är ju frågan fortfarande hur många som nyttjar detta bidrag och hur detta bidrag påverkar invandrarna att kämpa för att lära sig språket. Och vilka invandrare det är som gör det...  
  • Anonym (jag)
    Sara Gigja skrev 2012-12-05 12:42:43 följande:
    Du pratar om människor som boskap-  Fy. 
    hur tänker du då?

    Vi är väl av samma människosläkte? eller ska inte invandrare och svenskar kunna leva tillsammans??

    det jag menar är att : "blandar" man svenskar och invandrare mer än vad som görs idag, så tror jag att invandrarna lär sig svenska betydligt snabbare än då de är  24/7 i sina invandrartäta  orter. där det knappast talas det svenska språket öh.

    Som på dig låter det som att jag vill skyffla ut antiloper till krokodiler.

    vore jag fientligt inställt till invandrarna så vore ju dagens lösning på invandrarnas boende  vara exemplarisk! 
    då är ju majoriteten samlade på samma ställen.
    med mitt förslag så kommer dom att synas på allt fler platser i samhället.

    nej för att svenskarna ska få mer förståelse och för att invandrarna ska komma in i samhället så tycker jag att dom INTE ska bo som dom gör idag,

     
  • MaryCaroline
    "Anonym (jag) skrev 2012-12-04 20:15:12 följande:
    En liten lösning på det hela vore ju kanske att splitta mer på invandrarna. för nu samlar man ju verkligen dom på samma platser, sprider man ut dom så tror jag att det skulle vara mycket lättare att lära sig språket, för då skulle man  mer bli "tvingad" för att göra sig förstådd"


    Visst är det ofta så att de hamnar på samma ställen, men vem är det som placerar dem där då? Även om VI splittar dem från början lär de ju ändå klumpa ihop sig i slutändan i alla fall... Jag kan ju ta min stad som exempel... Vi har många somalier här... När de kom hit var de lite utspridda i kommunen då migrationsverket och kommunen hade spridit ut dem i sina lägenheter... Nu bor nästan alla somalier i kommunen på samma ställe efter att de fått sina UT och de hyr lägenheter själva. Vad ska vi göra åt det? Ska bostadsbolagen neka dem att hyra lägenheter i specifika områden och försöka sprida ut dem istället bara för att det inte passar sig att de klumpar ihop sig och för att det ska vara "blandade områden"? Hur ska problemet lösas tycker ni? Det är ju inte vi som väljer var de ska bo.
  • Anonym (krav)
    MaryCaroline skrev 2012-12-05 12:53:33 följande:
    Jag håller med om att man ska lära sig svenska om man ska bo här, i alla fall om man inte kan engelska. Kan man engelska tycker jag inte det spelar någon roll, då klarar man sig ganska bra ändå. Likadant är det ju om man flyttar någonstans, säg Frankrike. Då ska man ju lära sig franska... Det är svårt att kommunicera med andra annars, speciellt om man inte kan engelska. Men samtidigt är det kanske svårt att säga att det ska vara ett krav... Vad ska hända om man inte uppfyller kravet? Ska man bli utslängd ur landet bara för att man inte lärt sig språket trots att man uppfyller kriterierna annars för att få stanna och man kanske redan fått UT? Kanske är det inte bra i längden att dalta, men är det verkligen att dalta att belöna dem som kämpar och som verkligen lär sig språket? Sen är ju frågan fortfarande hur många som nyttjar detta bidrag och hur detta bidrag påverkar invandrarna att kämpa för att lära sig språket. Och vilka invandrare det är som gör det...  
    Ja, kanske ska man få reda på att om man inte lär sig språket kan ens uppehållstillstånd bli indraget. Jag tycker själv att det låter lite hårt, men å andra sidan är det ett ganska rimligt krav. 
    Förstår att det är relevant hur många som utnyttjar bidraget, men tycker att det räcker att det finns för att man ska kunna debattera det. Det säger ju en del om Sveriges inställning.  
  • Anonym (krav)
    MaryCaroline skrev 2012-12-05 13:01:39 följande:
    "Anonym (jag) skrev 2012-12-04 20:15:12 följande:
    En liten lösning på det hela vore ju kanske att splitta mer på invandrarna. för nu samlar man ju verkligen dom på samma platser, sprider man ut dom så tror jag att det skulle vara mycket lättare att lära sig språket, för då skulle man  mer bli "tvingad" för att göra sig förstådd"

    Visst är det ofta så att de hamnar på samma ställen, men vem är det som placerar dem där då? Även om VI splittar dem från början lär de ju ändå klumpa ihop sig i slutändan i alla fall... Jag kan ju ta min stad som exempel... Vi har många somalier här... När de kom hit var de lite utspridda i kommunen då migrationsverket och kommunen hade spridit ut dem i sina lägenheter... Nu bor nästan alla somalier i kommunen på samma ställe efter att de fått sina UT och de hyr lägenheter själva. Vad ska vi göra åt det? Ska bostadsbolagen neka dem att hyra lägenheter i specifika områden och försöka sprida ut dem istället bara för att det inte passar sig att de klumpar ihop sig och för att det ska vara "blandade områden"? Hur ska problemet lösas tycker ni? Det är ju inte vi som väljer var de ska bo.
    Jag vet inte hur man ska lösa det, men det är ett problem som man måste kunna diskutera utan att någon säger att man behandlar invandrare som boskap. 
  • Anonym (jag)
    MaryCaroline skrev 2012-12-05 13:01:39 följande:
    "Anonym (jag) skrev 2012-12-04 20:15:12 följande:
    En liten lösning på det hela vore ju kanske att splitta mer på invandrarna. för nu samlar man ju verkligen dom på samma platser, sprider man ut dom så tror jag att det skulle vara mycket lättare att lära sig språket, för då skulle man  mer bli "tvingad" för att göra sig förstådd"

    Visst är det ofta så att de hamnar på samma ställen, men vem är det som placerar dem där då? Även om VI splittar dem från början lär de ju ändå klumpa ihop sig i slutändan i alla fall... Jag kan ju ta min stad som exempel... Vi har många somalier här... När de kom hit var de lite utspridda i kommunen då migrationsverket och kommunen hade spridit ut dem i sina lägenheter... Nu bor nästan alla somalier i kommunen på samma ställe efter att de fått sina UT och de hyr lägenheter själva. Vad ska vi göra åt det? Ska bostadsbolagen neka dem att hyra lägenheter i specifika områden och försöka sprida ut dem istället bara för att det inte passar sig att de klumpar ihop sig och för att det ska vara "blandade områden"? Hur ska problemet lösas tycker ni? Det är ju inte vi som väljer var de ska bo.
    i första skedet kan man väl göra en ansträngning att försöka sprida ut, sedan om de  aktivt väljer att flytta kan vi ju naturligtvis inte förhindra, men jag skulle gärna ha invandrare i närheten av mig, men som jag ser det hamnar de allra flesta inom samma områden.

    och händer det något kriminellt inom det invandrar täta området, så kan ni ju gissa vilka som får fan för det, och föraktet för invandrare ökar ännu mera.

    för att vi svenskar och invandrarna ska komma varandra närmare så tror jag faktiskt att vi måste bo uppi varann mera än vad vi gör idag. vi kommer aldrig att komma varann nära om det är sådana grupperingar som det är idag.

    TROR jag.....säger inte att det är så.

     
     
Svar på tråden invandrare får BONUS för att lära sig svenska!