• Johan 777

    Vår son kissar på sig.

    Hej

    Vår son kissar på sig, har kissat på sig under igentligen hela sina 6 år efter blöjåldern. Det sker framför allt vid lek men kan också ske hemma. Vi har i ca 3 veckor märkt stor skillnad då han varit torr, efter sin födelsedag, men nu har det börjat igen, upp till 3 gånger per dag. 
    Idag var det första gången han hade gjort det i förskoleklassen. Det känns som det nu blir pinsamt för honom mot sina kompisar. Men han förnekar in i det minsta, även om det luktar starkt.

    Nu i vinter med mycke utelek så blir det ofta, vilket han förklarar med att han inte vill släppa leken. Då tror han att leken slutar med sin vän eller med oss.

    Min fru har tappat tålamodet, likaså jag men jag har nog större förståelse eftersom jag själv kissade på mig som liten. När jag blev äldre i mellanstadiet skedde det bara vid skratt och slutade sedan i högstadiet med kiss. 

    Vad tror du, kan det ligga i generna, vad bör vi tänka på.

    Vi pratar om det, men som det är nu, vill han inte att Mamma skall bli arg, utan kommer till mig och jag tar det oftast med mera ro. Inte det att jag är bättre, men i detta fallet tar mamma och pappa det olika tyvärr.

    Annars en son som är balanserad och mycket uppskattad av lärarare, andra föräldrar och omtyckt att alla klasskamrater. Många vill  leka med honom. 

    Vi har försökt mycket men vill gärna få hjälp.

                    

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-04 20:00
    Han är 6 år idag

  • Svar på tråden Vår son kissar på sig.
  • barnpsykologen margit

    Hej!
    Du har helt rätt i att detta är en genetisk fråga. Det är starkt ärftligt och inte något som barnet gör med avsikt eller med illvilja. Eftersom du själv varit med om det så vet du också att det inte hjälper att förmana bort eller bli arg på. 
    Berätta för din son att du hade samma problem och att du vet att det går över efter hand. Eftersom det kan vara besvärligt i förhållande till kamrater och omgivning så prata med din son om hur han kan hantera det på bästa sätt genom att själv kanske gå och byta när det hänt. Det är viktigt att han får stöd och hjälp snarare än bannor för detta.
    Prata med hans mamma om det när han inte är med och försök hitta ett gemensamt förhållningssätt så kommer det att hjälpa honom framåt.
    Med vänlig hälsning.
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden Vår son kissar på sig.