• Anonym (Undrande)

    4,5 åring kallar föräldrar vid förnamn

    Hej! Vår 4,5 åriga tjej har plötsligt börjat kalla oss föräldrar vid våra förnamn. Vi känner inga där barnen gör så och vi har aldrig försökt få henne att göra det. Hon gör det oftare och oftare och jag hoppar till varje gång för jag tycker det känns så konstigt. Man kan sitta och leka med henne till exempel och skoja och plötsligt säger hon "Du är rolig du, Lena!" ???? Hon är och har varit väldigt "mammig" och "pappig", vill jämt vara med oss och leka och gosa osv. Vad kan det betyda att hon plötsligt kallar oss vid förnamn? Att hon börjar förstå att vi är "egna personer" och inte bara mamma och pappa, eller är det ett sätt för henne att få lite mer avstånd till oss, eller betyder det ingenting och jag bara övertolkar? När jag frågat henne varför hon kallar oss vid förnamn och inte mamma och pappa svarar hon "för att jag tycker att det är roligt".

  • Svar på tråden 4,5 åring kallar föräldrar vid förnamn
  • barnpsykologen margit

    Hej!
    Jag tror att du är inne på rätt spår. Er lilla dotter håller på med sin identitetsutveckling och då måste hon kolla vem hon är i förhållande till er och andra viktiga personer. Tidigare fanns bara mamma och pappa. Men hon har hört att andra kallar er vid förnamn och då testar hon det. Hon får ju också en tydlig reaktion från dig så det lär henne något.
    Hon har uppfattat att ni är något mer än mamma och pappa. Men det betyder ännu inte att hon kan förstå något från er synpunkt. Men det är ett första steg.
    Låt det vara spännande att se hur barnen använder olika sätt i sin egen utveckling . Följ henne, reflektera och tolka gärna, men tro inte att hon själv sitter inne med svaret, för det ligger långt i framtiden att formulera.
    Med vänlig hälsning.
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden 4,5 åring kallar föräldrar vid förnamn