• efm
    Äldre 5 Dec 12:45
    14758 visningar
    11 svar
    11
    14758

    Tips för att kunna spela när man är ensam med unge?

    Helt ny på det här forumet så säg gärna till "if im doing it wrong".

    Har en 8-9mån dotter med min kära sambo som ska börja jobba snart, och då blir jag pappaledig.  Har tidigare jobbat när hon varit hemma så inte riktigt stött på sånnahär problem än, men hur gör jag när hon är ute, jag har hand om barnet och jag vill få en halvtimmes tid  att spela eller så?

    Prova precis köra en runda i  Global Offensive, efter att ha lagt hon på ett dubbelvikt täcke på golvet snett breve  mig med massa leksaker,men varje gång jag kollade till henne var hon påväg mot grejjer hon inte får vara på. Majoriteten av spelen jag spelar funkar inte bra alls med korta pauser helatiden, så vill försöka få någon lösning på det här på ett sätt som nyttjar både mig och barnet (eller iallafall inte utsätter barnet för fara eller en känsla av ensamhet/uppgivenhet).

    Minns att jag har sett sånnadär "lekburar" man sätter som en "gård" runt ett område på golvet som hon får hålla sig inom och leka inom, men det känns smått ohumant. Hur ser ni på någon sån lösning?

    Bör jag vänta några månader innan jag börjar med något sånthär? Just nu behöver hon ganska mycket närhet , men samtidigt handlar det om någon paus på en halvtimme eller så bara.

    Dela med er av era tankar! Tack på förhand 

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-05 12:57
    EDIT: Med "lekbur" menar jag självfallet en Lekhage!

  • Svar på tråden Tips för att kunna spela när man är ensam med unge?
  • Äldre 6 Dec 13:13
    #1

    Det brukar gå bra när de passerat 12 årsåldern. Annar passa på när de sover efter att hushållsgöremålen är gjorda.  Du behöver knyta an till ditt barn och det gör man bara när man är 100% närvarande.

  • Äldre 8 Dec 11:43
    #2

    Håller med pappatomp här. Lägg spelandet på hylla några år :)

  • Äldre 8 Dec 22:01
    #3

    Äh, jag lirar redan trots en nyfödd en:) låter bebisen ligga i kännet efter den fått sig sin mat och sover gott så lirar man lite Xbox eller så, va fan ska man annars göra när bebisen sover?:P bara stå still och titta på??
    Finns det förvisso annars hushållsysslor att göra, så ska man givetvis göra det först:)

  • efm
    Äldre 9 Dec 18:20
    #4

    Förstår hur ni tänker med att lägga liret på hyllan, jag umgås med min dotter väldigt mycket, men ibland orkar man helt enkelt inte leka med henne 24/7. Visst skulle jag kunna göra som min sambo/många andra föräldrar och kolla på tv, sitta i mobilen och kika runt ett tag, då har man ofta väldigt lätt att slänga ett öga på henne och agera om något går lite snett, och sen fortsätta i lugn och ro. Men att spela har i princip alltid varit ett av mina större intressen, finner inget större nöje i att bara kolla på tv/andra vardagssysslor. Och så är det ju grejjen med att om man spelar kompetetivt online med andra blir det svårt att ta små pauser helatiden (för vad är grejjen med att spela kompetetivt om man måste gå bort helatiden, tappa sitt game och förlora?), till skillnad från "vanligt" vardagshäng/intressen.

    Nu bortser jag ifrån hushållssysslor som städ disk tvätt osv då jag redan har gjort bort allt sånt när jag väl sätter mig och vill spela.

    Som sagt, vill bara ha tips på hur ni gör när ni vill ha era 30 minuter utan att glömma bort ungen helt! ;) Moralkakorna kan tas någon annanstans

  • Äldre 9 Dec 18:25
    #5

    Hej! Jag är en gamermorsa, mamma till två söta ungar varav äldsta fyller fem år och yngsta fortfarande är bebis. Det du får göra är att spela när bebisen sover, det är faktiskt det enda som kommer funka någorlunda, annars har jag lagt spelandet väldigt mycket på is medan barnen är små och tagit upp det igen när de blivit större och det passar bättre i livet. Man får lov att anpassa sig som småbarnsförälder

  • Äldre 9 Dec 18:28
    #6

    Du får helt enkelt passa på när hon sover. Men inte ens då finns det några garantier.

    Det bästa är nog att ta en 30 minuter när din sambo kan hålla ett öga på barnet.

  • BTD
    Äldre 11 Dec 18:41
    #7

    Prova spela Xcom, strategi som körs baserat på rundor....då kan du pausa när du vill

  • Äldre 12 Dec 21:49
    #8

    Lirar på Xbox medan lillen ligger i knäet och sover eller så, lätt att hålla koll på honom då :)
    PC spel blir lite mer uteslutet, tyvärr då det är sämre möjligheter att hålla koll på honom då, tyvärr.

  • Äldre 23 Jul 22:55
    #9

    Säger som många andra, när dom sover! eller om din parter kan tänkas ''ha koll'' så att du får lite rum! =)

  • Äldre 12 Aug 14:55
    #10
    efm skrev 2012-12-05 12:45:37 följande:
    Helt ny på det här forumet så säg gärna till "if im doing it wrong".

    Har en 8-9mån dotter med min kära sambo som ska börja jobba snart, och då blir jag pappaledig.  Har tidigare jobbat när hon varit hemma så inte riktigt stött på sånnahär problem än, men hur gör jag när hon är ute, jag har hand om barnet och jag vill få en halvtimmes tid  att spela eller så?

    Prova precis köra en runda i  Global Offensive, efter att ha lagt hon på ett dubbelvikt täcke på golvet snett breve  mig med massa leksaker,men varje gång jag kollade till henne var hon påväg mot grejjer hon inte får vara på. Majoriteten av spelen jag spelar funkar inte bra alls med korta pauser helatiden, så vill försöka få någon lösning på det här på ett sätt som nyttjar både mig och barnet (eller iallafall inte utsätter barnet för fara eller en känsla av ensamhet/uppgivenhet).

    Minns att jag har sett sånnadär "lekburar" man sätter som en "gård" runt ett område på golvet som hon får hålla sig inom och leka inom, men det känns smått ohumant. Hur ser ni på någon sån lösning?

    Bör jag vänta några månader innan jag börjar med något sånthär? Just nu behöver hon ganska mycket närhet , men samtidigt handlar det om någon paus på en halvtimme eller så bara.

    Dela med er av era tankar! Tack på förhand 

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-05 12:57
    EDIT: Med "lekbur" menar jag självfallet en Lekhage!
    Du får nog se spelandet mer som något du gör på din "egentid", dvs när din sambo är med barnet och det är helt uttalat att nu har du en timme att göra vad du vill, sen om du tränar, stirrar i taket, promenerar eller spelar är upp till dig. Dvs medans sambon tar hand om barnet. 
    Känns OK med lekbur så länge som det är för att du måste göra något i hemmet som barnet också har nytta av, men att ha barnet i en lekhage för att spela datorspel... Nä det går bort.

     
  • Äldre 28 Aug 22:06
    #11

    Har placerat tv-spelet precis vid spjälsängen och när det blir lite för mycket livat matar jag med lite socker och sprit, då sover hon lagom länge tills frun kommer hem från jobbet. Det man inte vet har man inte ont av! Detta gör att mina framgångar i FIFA får fortsätta ostört.

Svar på tråden Tips för att kunna spela när man är ensam med unge?