• turdor

    en pappas kamp för sin son rättighet att få träffa sin pappa

    Mitt barn är 2,5 år. och jag försöker att få en bättre kontaky med min son. Mitt ex bor i borlänge och jag bor i stockholm.  vi har aldrig bott i hop för när hon vart gravid så ville hon inte vet av mej någon mera. trots det så har jag träffat honom ca 5 till sex veckors mellan rum under två års tid självklart så vill jag träffa honom mera men hon har inte tillåtigt det. hon har sakt. Du får träffa honom när du vill men du måste ringa först. det låter ju bra men när man ringer så svarar hon inte och då kan jag inte träffa honom när jag vill. så jag försökte ta hjälp av familjerätten och det är där vi är nu. min tanke är att jag ska kunna ta hem honom till stockholm till slut. / allså visa helger ) men han måste få en bättre kontakt med mej innan. så vi bästämde på familjerätten att vi skulle börja med ett antal gånger med fyra timmar och ofta sker det på hans dagis. det har hänt en gång på en lördag. detta sker med ungefär varje vecka.  mitt ex är inte glad att jag träffar honom så hon försöker göra det så svårt som möjligt för mej när jag ska träffa honom. som tex att jag får inte gå ut med honom när jag är på dagiset och det säger hon till dagisperonalen. man kan nästan få för sej att jag är kriminell som jag inte är.
      men nu ska jag träffa honom på lördag är det tänkt som vi hade bestämt på familjerätten. Men jag fick ett sms av mitt ex i dag att det mötet är inställt för som hon säger att det går för fort för barnet. sen säger hon att är orolig efter att jag har varit med honom och vill inte äta så bra.  han pratar illa om mej säger hon.. när jag träffar honon så är han glad och uppåt. han blir lite lessen när jag är tvungen att gå där i från när mina fyra timmar har gått men det kan jag tycka är natuligt men smtidigt tråkigt att han blir lessen. Jag tror inte att är så orolig när när jag har varit där och jag tror inte att han tar någon skada att jag är där som mitt ex vill påskinna. men nu har hon ställt in detta möte på lördag och jag vill ha någon synpunkt på dtta so jag skriver

  • Svar på tråden en pappas kamp för sin son rättighet att få träffa sin pappa
  • barnpsykologen margit

    Hej!
    Du beskriver helt rättmätiga krav på att få träffa din lille son och eftersom ditt ex inte är så positiv till det så sköter ni det via familjerätten vilket är bra. Där har du stöd för dina rättigheter.
    Hon kan visserligen fortsätta att förhindra att ni träffas med olika argument, men det håller inte i längden.
    Jag tycker att du ska ta upp med familjerätten vad som händer om hon inte följer sin del av avtalet, så att de får tala om det för henne. Om man hårddrar det är risken att hon missköter sin del så att hon förlorar sina rättigheter och det är ni ju inte intresserade av. 
    Så fortsätt att tålmodigt föra din talan via familjerätten, påtala varje gång hon gör avsteg mot överenskommelserna och be familjerätten om tips hur du går vidare.
    De skäl som hon uppger håller inte för att undanhålla dig din umgängesrätt. Det är reaktioner som alla barn har vid delad vårdnad och är på intet sätt skadliga. De visar bara att de saknar den frånvarande föräldern.
    Lycka till!
    Margit Ekenbark 

  • turdor

    Tack för ditt svar. nu i fredags så skulle jag ha träffa honom på hans dagis.
    jag ringde dagiset runt 8.30 för att tala om att jag skulle komma och dom sa okej och dom talade om att han skulle komma till dagiset kl 10.00.. det är okej sa jag för jag kommer fram ca 10.30.

    ca kl 9.00 ringer mitt ex och säger att jag ska inte träffa honom i dag.
    jo det ska jag för det var det vi kom överrens om på familjerätten.
    okej men du får bara träffa honom en timme.
    Nej säger jag vi har kommit fram till att jag ska träffa honom 4 timmar och jag kommer följa vår överrenskommelse
    hon slänger på lurren i mitt öra.
     
    Jag kommer fram till dagiset och dagis personalen säger att mitt ex ringde dom och sa att sebastian inte kommer att komma till dagiset i dag.

    så vad gör man när ett ex motarbetar mitt och min son umgänge ?
    jag känner att så här kommer hon fortsätta med länge och jag kommer inte kunna komma närmare min son som det är tänkt.
    Så jag kanske blir tvungen att stämma in henne så att jag får ett papper vad som ska gälla. så trist bara att man måste gå så långt som att detta till rätten.
     Vi har varit på familjerätten 3 gånger och vi har kommi överrens när vi sitter där men hon bryter våra överrenskommelse varje gång.. Allt som är ute efter är en normal relation med min son

Svar på tråden en pappas kamp för sin son rättighet att få träffa sin pappa