• Anonym

    Vågar en ung tjej resa utomlands på egen hand?

    Jag vill jätte gärna resa till en stad i Europa, men lyckas inte få med mig nån vän. Vågar en liten tjej (fysiskt sett) resa väg alldeles ensam...?  Någon med erfarenheter?

  • Svar på tråden Vågar en ung tjej resa utomlands på egen hand?
  • JanaLiiN

    Självklart gör du det. Fundera på var du bor bara, ta laglig taxi på kvällarna. Prata med personalen på hotell/vandrarhem om hur säkert det är på gatorna. På vandrarhem kan man ofta träffa någon att ta sällskap med.

    Jag har rest på egen hand i Europa, Afrika och Oceanien. Har aldrig känt mig hotad och har träffat enormt mycket trevliga och intressanta människor. 

  • Anonym
    JanaLiiN skrev 2012-12-06 22:15:41 följande:
    Självklart gör du det. Fundera på var du bor bara, ta laglig taxi på kvällarna. Prata med personalen på hotell/vandrarhem om hur säkert det är på gatorna. På vandrarhem kan man ofta träffa någon att ta sällskap med.

    Jag har rest på egen hand i Europa, Afrika och Oceanien. Har aldrig känt mig hotad och har träffat enormt mycket trevliga och intressanta människor. 
    Tack för dina tips!

    Jag är mest lite orolig eftersom jag är så kort och liten. De som inte känner mig tror ofta att jag är ca 17-18 år, fastaän jag är snart 30, och därför tänker jag att främlingar kommer se mig som ett "lätt naivt offer" .

    Är pepparspray lagligt i de flesta länder? 
  • JanaLiiN
    Anonym skrev 2012-12-06 22:26:30 följande:
    Tack för dina tips!

    Jag är mest lite orolig eftersom jag är så kort och liten. De som inte känner mig tror ofta att jag är ca 17-18 år, fastaän jag är snart 30, och därför tänker jag att främlingar kommer se mig som ett "lätt naivt offer" .

    Är pepparspray lagligt i de flesta länder? 
    Ingen aning. Har aldrig beväpnat mig med mer än sunt förnuft.
  • Sara Gigja

    Ja - Det vågar man. Jag har rest själv i mer än 10 år - bott på extremt farliga platser och sällan vart riktigt rädd.. Man kommer långt med sunt förnuft - och kanske nån liten kniv nära till hands

     

  • Anonym

    Jag har inte riktigt vågat boka någon resa än... Är en liten fegis antar jag =) 

    Ni som rest ensam, har ni undvikit att röra er ute på kvällar och nätter och suttit inne på hotellrummet istället? jag vill gärna gå ut och roa mig, men det kanske inte är det smartaste om jag är helt ensam

  • Anonym (Kat)
    Anonym skrev 2012-12-21 10:55:38 följande:
    Jag har inte riktigt vågat boka någon resa än... Är en liten fegis antar jag =) 

    Ni som rest ensam, har ni undvikit att röra er ute på kvällar och nätter och suttit inne på hotellrummet istället? jag vill gärna gå ut och roa mig, men det kanske inte är det smartaste om jag är helt ensam
    Jag reser ensam ofta (och vi verkar vara i ungefär samma ålder). Upplever det aldrig som läskigt. Men jag går faktiskt inte ut och festar nåt, så den delen kan jag inte uttala mig om... Inte på grund av oro, jag råkar bara inte gilla sånt.
  • MickeN1973
    Anonym skrev 2012-12-06 21:52:22 följande:
    Jag vill jätte gärna resa till en stad i Europa, men lyckas inte få med mig nån vän. Vågar en liten tjej (fysiskt sett) resa väg alldeles ensam...?  Någon med erfarenheter?
    Det är nog bättre att du lägger pengarna på terapi...

    Springa runt med pepparspray....   herre gud..  
  • Dr Evans

    Klart du vågar!

     Jag har rest en del ensam och har inte upplevt det som obehagligt. Trygghetstips är att meddela personalen på hostel/hotell vart du ska och när du tror du kommer tillbaka. Åka taxi eller liknande (ej svarttaxi då såklart...) och drick dig inte full! Passa ditt glas noga i trånga barer och drick inte ur det om du lämnat det obevakat. 

    Sen brukar man ju oftast få lite nya resvänner på vägen.

    Som någon sa, sunt förnuft kommer man längst med. Och strunta i pepparsprayen, en utländsk arrest känns väl otryggt om något.

  • Anonym (Polly)

    jag har rest mycket, även själv, och det finns ju en hel del du kan göra för att minimera risken att hamna i farliga situationer.
    vilken stad gäller det?

  • Anonym (Våga!)

    Min syster har rest mycket själv i Asien. Hon var 19 första gången hon gav sig av själv. "peppar peppar" har ingenting hänt henne, hon går ut och festar och rör sig mycket ute på kvällarna själv även utomlands. Men hon träffar ju nya kompisar direkt så själv är hon inte speciellt länge. 

    Det gäller bara att våga! Det är inte speciellt mycket farligare utomlands (beroende på vart du åker så klart) 

Svar på tråden Vågar en ung tjej resa utomlands på egen hand?