• Anonym (Genui­nt Nyfike­n)
    Äldre 10 Dec 17:49
    25693 visningar
    125 svar
    125
    25693

    Fördelar med invandringen?

    Det pågår förstås mycket debatter om invandringen i Sverige och den ''invandrartäta kriminella statistiken''.

    Det är väldigt mycket prat från dom som är EMOT invandring och jag är ganska klar på hur en person ur den synvinkeln tänker.

    Men jag har aldrig riktigt fått en uppfattning av hur en som är FÖR invandringen och ett multi-kulturellt (stavning?) tänker och tycker.

    Så jag vill gärna fråga er som är FÖR invandringen och ett multi-kulturellt samhälle; På vilket sätt är invandringen positivt och hur/har påverkar/påverkat det dig? 

    Jag själv vet inte vad jag tycker. Varken eller, men om man bara får höra från en sida hur det är så kan jag aldrig bilda mig en uppfattning, det är sällan man hör fördelarna med invandring. Jag är genuint intresserad av era åsikter i denna fråga! 

  • Svar på tråden Fördelar med invandringen?
  • Smarti­e
    Äldre 10 Dec 17:54
    #1
    +1

    Jag är inte emot invandring i sig, däremot är jag kritisk till dagens invandrings- och integrationspolitik som uppenbarligen inte fungerar. Men att stänga gränserna helt fungerar ännu sämre. Viss (fungerande) invandring och kulturellt, ekonomiskt etc utbyte, är nästan alltid positivt och utvecklande för ett land. Stora flykting- eller migrationsströmmar som aldrig anpassar sig / börjar leva i enklaver / förblir bidragsberoende och/eller börjar begå brott, är däremot nästan alltid negativt.

  • Äldre 10 Dec 17:54
    #2

    Den främsta fördelen med invandring, som jag ser det, är att vi fortsätter arbeta med och upprätthålla mänskliga rättigheter där rätten att söka asyl ingår.

  • Anonym (Perni­lla25)
    Äldre 10 Dec 18:02
    #3

    Det positiva är den stora majoriteten av invandrare som sköter sig och jobbar i det tysta! Dom som oftast uppmärksammas i debattforum som detta är dom som missköter sig!

    Dessutom kan det vara tydliga fördelar att Sverige får liknande struktur som stora länder. Alltså att vi kan dela deras synsätt och samhällsliv. T.ex. USA, Frankrike och England är sedan länge mångkulturella och vi får alltså en liknande struktur som dem. Det är bra!

    Motsatsen, monokultur, ger degeneration, stagnation och förfall. Vi behöver impulser utifrån, annars följer vi exempel som Albanien eller Nordkorea.

    Alla lyckade civilisationer genom tiderna har varit mångkulturella, antikens Rom, antikens Grekiska imperium (under Alexander inte minst), de islamska kalifaten, England, Spanien, Portugal och Hollands handelsimperier och inte minst nutidens USA.

    Vårt samhälle behöver flera sätt att se på problem, flera olika lösningar. När kulturer möts, så möts dessa förhållningssätt och nya fenomen uppstår. Detta gäller kultur, mat, musik - men också vetenskap, forskning, företagsamhet.

    De som väljer att bryta upp från sina invanda miljöer och våga sej på något nytt är individer med framåtanda och ambitioner. Precis den typen av människor som valde att lämna Sverige under svältåren för att pröva lyckan i USA. Precis den typen av människor som skapar jobb, välstånd och rikedom, även för de infödda.

    Att vi inte haft förstånd att ta till vara på dessa människor, utan tvingar in dem i passivitet, bidragsberoende och i förlängningen kriminalitet - är resultatet av en misslyckad politik.

    Jag vet, genom personlig kännedom, att många av de som kommer hit - är fyllda av ambition och vilja att göra något bra. De vill visa släkt och vänner hemma att de minsann gjorde ett klokt val. De har ett enormt tryck hemifrån på att lyckas. De vill inget annat än att arbeta. De vill kunna försörja sej själva.

    Folk från andra länder som bosatt sig i Sverige har en tendens att starta egna företag - Titta bara på alla kafeer, restauranger, kemtvätt, 7-11 och andra snabbköp, tobaksaffärer, datorbutiker, klädbutiker, taxiföretag, m.m. Detta bidrar ju till arbetsmarknaden och ekonomin.

    Många invandrare tar jobb som ingen annan gärna vill ha.

    Sveriges befolkning minskar, medans majoriteten av den svenska befolkningen kommer att vara pensionärer inom en nära framtid. Det är ett faktum att det kommer att behövas utländsk arbetskraft för att få Sverige att fungera.

    Sverige berikas av att folk av andra kulturer bor här. Det finns mycket man kan lära från varandra. Stockholm har blivit betydligt mycket mer kosmopolitiskt och intressant p.g.a. detta, och är inte lika blekt och sterilt längre.

    Om man inte ska acceptera invandring i Sverige, så borde man inte göra det någonstans i världen, och det skulle betyda att svenskar också borde förbjudas att emigrera till andra länder.


    Men, nej, jag är inte alls nöjd med den förda invandringspolitiken. Men detta var några fördelar som jag kan komma på!

  • Anonym
    Äldre 10 Dec 18:14
    #4
    Anonym (Pernilla25) skrev 2012-12-10 18:02:22 följande:

    Det positiva är den stora majoriteten av invandrare som sköter sig och jobbar i det tysta! Dom som oftast uppmärksammas i debattforum som detta är dom som missköter sig!

    Dessutom kan det vara tydliga fördelar att Sverige får liknande struktur som stora länder. Alltså att vi kan dela deras synsätt och samhällsliv. T.ex. USA, Frankrike och England är sedan länge mångkulturella och vi får alltså en liknande struktur som dem. Det är bra!

    Motsatsen, monokultur, ger degeneration, stagnation och förfall. Vi behöver impulser utifrån, annars följer vi exempel som Albanien eller Nordkorea.

    Alla lyckade civilisationer genom tiderna har varit mångkulturella, antikens Rom, antikens Grekiska imperium (under Alexander inte minst), de islamska kalifaten, England, Spanien, Portugal och Hollands handelsimperier och inte minst nutidens USA.

    Vårt samhälle behöver flera sätt att se på problem, flera olika lösningar. När kulturer möts, så möts dessa förhållningssätt och nya fenomen uppstår. Detta gäller kultur, mat, musik - men också vetenskap, forskning, företagsamhet.

    De som väljer att bryta upp från sina invanda miljöer och våga sej på något nytt är individer med framåtanda och ambitioner. Precis den typen av människor som valde att lämna Sverige under svältåren för att pröva lyckan i USA. Precis den typen av människor som skapar jobb, välstånd och rikedom, även för de infödda.

    Att vi inte haft förstånd att ta till vara på dessa människor, utan tvingar in dem i passivitet, bidragsberoende och i förlängningen kriminalitet - är resultatet av en misslyckad politik.

    Jag vet, genom personlig kännedom, att många av de som kommer hit - är fyllda av ambition och vilja att göra något bra. De vill visa släkt och vänner hemma att de minsann gjorde ett klokt val. De har ett enormt tryck hemifrån på att lyckas. De vill inget annat än att arbeta. De vill kunna försörja sej själva.

    Folk från andra länder som bosatt sig i Sverige har en tendens att starta egna företag - Titta bara på alla kafeer, restauranger, kemtvätt, 7-11 och andra snabbköp, tobaksaffärer, datorbutiker, klädbutiker, taxiföretag, m.m. Detta bidrar ju till arbetsmarknaden och ekonomin.

    Många invandrare tar jobb som ingen annan gärna vill ha.

    Sveriges befolkning minskar, medans majoriteten av den svenska befolkningen kommer att vara pensionärer inom en nära framtid. Det är ett faktum att det kommer att behövas utländsk arbetskraft för att få Sverige att fungera.

    Sverige berikas av att folk av andra kulturer bor här. Det finns mycket man kan lära från varandra. Stockholm har blivit betydligt mycket mer kosmopolitiskt och intressant p.g.a. detta, och är inte lika blekt och sterilt längre.

    Om man inte ska acceptera invandring i Sverige, så borde man inte göra det någonstans i världen, och det skulle betyda att svenskar också borde förbjudas att emigrera till andra länder.


    Men, nej, jag är inte alls nöjd med den förda invandringspolitiken. Men detta var några fördelar som jag kan komma på!


    Vad är det för bra att bli som Usa, England och Frankrike, har du en aning om vilket fattigdom det finns i gettona?
  • Anonym (sofia­)
    Äldre 10 Dec 18:17
    #5

    Fördelar med invandringen är att människor får ett bättre liv än de kanske hade fått i ett krigsland där halva familjen sprängts i bitar framför deras ögon. Jag offrar gärna lite av min välfärd för att de människorna ska få ett värdigt liv.

    I övrigt så har jag lärt mig otroligt mycket av mina invandrarkompisar. Allt ifrån matlagning, språk och konsten att vara gästfrivänlig. För lets face it, många svenskar har tappat bort allt vad artighet och gästvänlighet betyder. Jag tar det bästa från alla kulturer och blir förhoppningsvis en bättre person än jag var tidigare.

  • Äldre 10 Dec 19:15
    #6

    Här är lite intressant läsning från vår regering om myterna om invandringen som florerar på internet:


    regeringen.se/sb/d/14224/a/182966

  • Anonym
    Äldre 10 Dec 19:18
    #7

    utan invandring skulle svenskarna bara äta potatis och gröt typ Skrattande

  • Anonym (Genui­nt Nyfike­n) Trådstartaren
    Äldre 10 Dec 20:27
    #8

    Jätte kul att läsa era åsikter! Har man lite mer innanför pannbenet om man för en diskussion om invandring i mitt umgänge :) 

  • Anonym
    Äldre 10 Dec 23:36
    #9
    Anonym skrev 2012-12-10 19:18:51 följande:
    utan invandring skulle svenskarna bara äta potatis och gröt typ Skrattande

    Lite duktiga har vi ju varit på att ta fram teknik med, och även lite simpla saker som idrottsmän. Antagligen det mest framgångsrika landet per capita
  • Anonym
    Äldre 10 Dec 23:41
    #10

    Man kan tjäna väldigt mycket pengar på invandring om man är smart.

Svar på tråden Fördelar med invandringen?