• Anonym (Anna)
    Äldre 12 Dec 18:39
    1691 visningar
    2 svar
    2
    1691

    Monster första dagarna efter ha varit hos sin pappa

    Hej
    Jag och pappan till sonen 8 år gick isär för ca 1,5 år sedan.
    Innan det var pappan aldrig hemma utan festade och prioriterade i annat, så jag och sonen har alltid varit själva.

    Inte för än vi gick isär började han att bry sig och krävde delad vårdnad, vilket han fick.
    Men sonen har mått väldigt dåligt av detta

    Varje gång jag hämtar honom är han helt förbytt, han bryter ihop i bilen, gråter, skriker och är extremt otrevlig.
    Plus att han inte sover något den första natten.

    Jag trodde självklart att det var hos mig han mår dåligt så jag föreslog att han då skulle flytta helt till sin pappa, det är absolut inte min önskan men vill ju att han ska må bra.

    Men när jag föreslog detta blev han ännu värre och säger att han inte vill vara hos pappa, att han mår dåligt där.

    När jag nu tog upp detta med pappan så blev det hus i helvete, Pappan har manipulerat honom tidigare och sen mutade han honom med att om han kommer tillbaka dit ska han få vilka leksaker och resor han vill

    Så nu är sonen där igen, jag mår så dåligt och sonen mår dåligt.

    Vad kan jag göra? Kan jag göra något?

  • Svar på tråden Monster första dagarna efter ha varit hos sin pappa
  • Äldre 16 Dec 17:32
    #1

    Hej!
    Du ska definitivt stå fast vid att han ska bo hos dig varannan vecka och aldrig laborera med det. Nästa sak är att du ska försöka hjälpa honom att ha det så bra som möjligt hos pappa eftersom det är det ni har bestämt och hans pappa vill det. 
    Så länge det inte finns anmälningar om brister i tillsyn eller beteende mot sonen så har han samma rättigheter som du. Hans ambition är säkert också att ge sin son det bästa. Om det sen inte stämmer fullt ut med vad du tror och tycker så är det ändå viktigt att du accepterar det.
    Om du i stället underblåser sonens klagomål mot vistelsen hos pappan så gör du honom än mer orolig. Lyssna sakligt på honom, men förtala inte pappa, och hjälp sonen att hitta sätt att hantera situationer som han inte är nöjd med.
    Låt inte diskussionerna bli underlag för att han kanske ska vara mer eller mindre hos pappa. Låt det vara alldeles bestämt att det är så här det ska vara och det ska ni tillsammans lösa på bästa sätt.
    Är det så att det tillkommer information som är helt oacceptabel så måste du ta upp det med pappan och om det inte går får du göra en anmälan.
    Men i första hand är det samverkan som gäller för sonens bästa.
    Med vänlig hälsning.
    Margit Ekenbark 

  • Anonym (Anna) Trådstartaren
    Äldre 21 Dec 17:59
    #2

    Tack för ditt svar, Min son har börjat våga säga till sin pappa hur han vill ha det.
    Eftersom det kommit från sonen och inte från mig så har det blivit mycket bättre.

    Jag hoppas allt blir bra tillslut

    Tack än en gång!

Svar på tråden Monster första dagarna efter ha varit hos sin pappa