• Trottoarbonden

    Hur lång tid tar det att utveckla antikroppar mot nytt livsmedel?

    Hej!


    Min son som är sex år är allergisk mot kyckling och därför har vi aldrig vågat ge honom kalkon då vi trott att han skulle reagera på detta också. Nu har jag förstått att det är troligt att han tål kalkon trots sin kycklingallergi. Vi provade med kalkon igår, för första gången i sonens liv så vitt vi vet, och det blev ingen reaktion. Men jag har förstått att man aldrig reagerar på något första gången man utsätts för något. Därav undrar jag nu hur länge vi ska vänta och hur många gånger vi ska prova innan vi kan veta att han tål kalkon?

  • Svar på tråden Hur lång tid tar det att utveckla antikroppar mot nytt livsmedel?
  • Allergiexperten

    Hej! Jag har inte hört talas om kycklingallergi, men fråga den läkare som ställt diagnosen kycklingallergi hos ditt barn.
    Vänliga hälsningar Anitha 

  • Trottoarbonden

    Anitha: Nu handlade i och för sig inte min fråga om allergi mot kyckling utan generellt om hur mekanismerna kring bildande av antikroppar sker då man äter ett nytt födoämne.

    Jag har varit i kontakt med läkare och dietist på barnallergimottagningen och de svarar såhär: Det händer att man reagerar även första gången man får i sig ett livsmedel. Helt säker på att han tål livsmedlet, i detta fall kalkon, kan man vara efter att han, utan symptom, ätit det tre till fyra dagar i sträck.

    Kan, med stor glädje, berätta att sonen nu ätit kalkon tre dagar i sträck helt utan reaktion!

Svar på tråden Hur lång tid tar det att utveckla antikroppar mot nytt livsmedel?