• Pallas

    Mekarskryt!

    Nu ska jag bara skryta av mig lite: Har lyckats byta glödstift på BMW:n! Inte för att jag vet om det blev nåt bättre, men jag har iaf demonterat hela luftintaget för att komma åt de små rackarna. Tur man är begåvad med en hand-/armstorlek värdig en 5-årig asiatisk tösabit, för inte var det mycket plats att skruva på inte! Hur gör karlar egentligen, river hela toppen?

    Bilen startade inte helt felfritt efteråt, så jag undrar om det snarare är reläet som är trasigt. Nåja, det var iaf bytesdags på glödstiften, så jag ångrar det inte. Tre timmar blankt gick det på och jag har aldrig gjort det förut. Känns alltid bra att få ihop något som är lite mer avancerat än att byta oljefilter.  

  • Svar på tråden Mekarskryt!
  • LinnElin

    Jag har gjort riktigt avancerade saker i garaget idag. Fälgarna som satt fram på Volvon fick byta plats till bak. Låter inte så mycket för världen men med foglossning, sänkt bil och 18" fälgar så var det allt annat än kul. Hade en bula på insidan av ena däcket fram och jag hade två 18" däck liggandes, 235/40/18. De som satt på var 225/45/18. De nya blev lite för breda så de skrapade i innerskärmarna, därav bytet.


    Linnéa 100107, BF 131030
  • Rabarbapuppa

    LinnElin, ingen fara. Mitt nick är onödigt komplicerat. Med flit.

    Det är en 330iA Touring, 02'a. E46 är inte helt okänsliga i framvagnen och det märks mycket fortare på en BMW att nåt är knas än på många andra bilar.

    Jag tycker obalansen är inkonsekvent, den uppträder sagt vid 100-110 men försvinner i viss mån i högre fart. Ibland kan den komma redan vid ca 95 km/h, och jag har testat på både gammal väg och nyasfalterad väg.

    Jag har fåt framvagnen ställd, K-hämmarstag bytt, och nu kanske det är dags att göra som du sa - kolla bussningar. Hör inte ett enda missljud fram dock.

    Well, igår tändes bromsbeläggvarningslampan på panelen. Suck. Jag som har bytt allting nyss.

    Visade sig vid inspektion att beläggvarningskabeln hade smitit iväg och närmat sig insidan av fälgen. Jag tror balansvikterna i fälgen piskat mot sladden och nästan slitit av den. Då blir det kortis, och lampan tänds.

    Plocka av hjulet och ur med sladden, fram med verktyg och skarvade ihop kabeln med lödkolven och sen dubbla krympslangar utanpå detta, och så återmontering och en litet buntband som säkrar kabeln från att smita på det där viset igen. 

    Man nollställer varningslampan genom att sitta i bilen med stängda dörrar och vrida tändning till läge 2 och vänta ca 30 sek. Då släcks den automatiskt. (givet att felet är lagat alltså)

    Alltid är det nåt.

    /Puppa

     

  • Rabarbapuppa

    Har ni tacklat av ute i garagen? Har ni somnat på horan? (ja, liggvagnen med hjul som man använder för att rulla in under en bil kallas faktiskt så, för er som inte visste) Eller har ni fått en kyss av tändspole? Vad händer? Ni kan väl inte påstå att bilarna fungerar och inte kräver mekande?

    Nu har jag äntligen fått bukt med obalansen till 95%. En riktigt duktig kille har hjälpt mig balansera och darret i ratten är nu nästan helt borta. Det sista lilla tillskriver jag ev. dåliga stommar i däcken och får jag helt enkelt leva med.

    Sen har jag inspekterat hjullager på Golfen. Naturligtvis hade jag av saxsprinten när jag skulle återmontera grejerna. Men en ask på 223 stycken sprintar på Clas Ohlson kostar bara 45 spänn. 

    /Puppa

     

  • Pallas

    Jag har tacklat av lite... Försöker röja i garaget så att det blir en bilplats där i händelse av vinterskruvande.

    Har bytt kylare på BMW:n, som bekant för dig. Två gånger. Det verkar funka, men tror att intercoolern/slangar läcker för jag får lite dåligt klös i bilen. Jag har också polerat upp lacken på den knallgula Seaten med maskin. Ser ok ut nu, bättre skydd för vintern.

    På att göra-listan:
    BMW:
    * Växellådsoljebyte
    * Bakaxeloljebyte 
    * Filterservice
    * Ny intercooler

    SEAT:
    * Har kamremssats på väg hem, ska ge mig på det omedelbums när den kommer, för vattenpump och rullar gnisslar betänkligt
    * Nåt jävla hål långt fram på avgassystemet som grannen inte får tätt, trots att han haft den för svets tre ggr. 
    * Nedtagning och rengöring av vevhusventilation för att undvika förra årets fadäs med skjuten ventilkåpstätning
    * Genongång av alla låskistor, eftersom de är tillverkade för spanskt klimat och jag vägrar stå en vinter till med plastpåsar med varmvatten/hårfön så fort jag ska någonstans

    Vill tipsa om en lettisk butik jag börjat beställa delar ifrån: http://autopartsmarket.eu/ 1700 spänn för en kamremssats med vattenpump och rullar, inkl frakt. 

  • giftfri

    Ja det är alltid en massa skruvande på några år gamla BMW å Audi.., funderar ofta var har dom gömt den omtalade kvalitén nånstans.., men det skapar iaf jobb

    Kolla in BMW å Audi på nån större parkering, gissa vilka lite äldre bilar som ofta är helt sönderrostade?
    Rätt svar = BMW å Audi. 
    Tror fan jag skulle kunna byta dörrar å framskärmar på dom "kvalitetsmärkena" med ögonbindel å tumvantar påtagna 


    Inget arbete kan ersätt den tillfredställelse som ett liv i lättja ger.
  • Pallas
    giftfri skrev 2013-09-19 10:03:01 följande:
    Ja det är alltid en massa skruvande på några år gamla BMW å Audi.., funderar ofta var har dom gömt den omtalade kvalitén nånstans.., men det skapar iaf jobb

    Kolla in BMW å Audi på nån större parkering, gissa vilka lite äldre bilar som ofta är helt sönderrostade?
    Rätt svar = BMW å Audi. 
    Tror fan jag skulle kunna byta dörrar å framskärmar på dom "kvalitetsmärkena" med ögonbindel å tumvantar påtagna 
    Min 97:ans BMW har bara rost på två ställen: vänster framskärm och vid märket på bakluckan. Känns ok.
  • Pallas

    Hellre skönhetsfel i form av rost på en gammal bil jag kan skruva själv med, än en ny och rostfri sak som kostar 8000 spänn att serva...

  • LinnElin

    Höggravid här så garaget får tyvärr vänta. Rynkar på näsan Meeen när våren och värmen kommer blir det till att riva lite Saab 9-5. Jag bytte turbo och vevhusventilation på min i vintras så den pinnar på så fint nu, gick igenom besiktningen. Dock bör jag byta bromsskivor bak till nästa år, men det är piece of cake. 

    Sambon köpte oxå en Saab 9-5 i somras och den låter lite jobbigt. Så det blir till att riva den och byta hydrauliska lyftare på den stackarn.

    På T5:an fyllde jag på olja i helgen och det är ungefär det jag orkar med just nu. FlörtGravid


    Linnéa 100107, BF 131030
  • Noname00
    giftfri skrev 2013-09-19 10:03:01 följande:
    Ja det är alltid en massa skruvande på några år gamla BMW å Audi.., funderar ofta var har dom gömt den omtalade kvalitén nånstans.., men det skapar iaf jobb

    Kolla in BMW å Audi på nån större parkering, gissa vilka lite äldre bilar som ofta är helt sönderrostade?
    Rätt svar = BMW å Audi. 
    Tror fan jag skulle kunna byta dörrar å framskärmar på dom "kvalitetsmärkena" med ögonbindel å tumvantar påtagna 
    Eller så har du kanske köpt för dåliga objekt?
  • Topps
    LinnElin skrev 2013-09-19 11:20:50 följande:

    Höggravid här så garaget får tyvärr vänta. Rynkar på näsan Meeen när våren och värmen kommer blir det till att riva lite Saab 9-5. Jag bytte turbo och vevhusventilation på min i vintras så den pinnar på så fint nu, gick igenom besiktningen. Dock bör jag byta bromsskivor bak till nästa år, men det är piece of cake. 

    Sambon köpte oxå en Saab 9-5 i somras och den låter lite jobbigt. Så det blir till att riva den och byta hydrauliska lyftare på den stackarn.

    På T5:an fyllde jag på olja i helgen och det är ungefär det jag orkar med just nu. FlörtGravid


    Oj någon har trillat dit i saabträsket ;)  Jag har ett par. En Viggen, en 95a -99 och en 900t16. 
    95an är en reservdelsbil nu då kamkedjan är kass men det som tagit den är turbon. Är det någon del ni
    behöver så hojta till så ska vi se om jag kanske har en liggandes.  
Svar på tråden Mekarskryt!