• Pallas

    Mekarskryt!

    Nu ska jag bara skryta av mig lite: Har lyckats byta glödstift på BMW:n! Inte för att jag vet om det blev nåt bättre, men jag har iaf demonterat hela luftintaget för att komma åt de små rackarna. Tur man är begåvad med en hand-/armstorlek värdig en 5-årig asiatisk tösabit, för inte var det mycket plats att skruva på inte! Hur gör karlar egentligen, river hela toppen?

    Bilen startade inte helt felfritt efteråt, så jag undrar om det snarare är reläet som är trasigt. Nåja, det var iaf bytesdags på glödstiften, så jag ångrar det inte. Tre timmar blankt gick det på och jag har aldrig gjort det förut. Känns alltid bra att få ihop något som är lite mer avancerat än att byta oljefilter.  

  • Svar på tråden Mekarskryt!
  • LinnElin

    Topps - Min 9-5:a var mest ett akutinköp men jag trivs riktigt bra med den. Lånade en bil från exets brorsa innan det, en Saab 9000 (steg 3). Tyckte det var lätt att skruva med den och 9-5:an är ju rätt likvärdig på det sättet även om 9000 tål en del mer. Köpte exakt likadan som den jag har för att byta dörrar och en skärm för 2000 kr med fina sommardäck och nya vinterdäck, skinnklädsel, fungerande ac, inga pixelfel och schysst stereo (plus att den var påställd så jag fick 1100 kr in på kontot när jag ställde av den). Den startade inte, min morfar tyckte den var fin (trots att jag plockade dörrar, skärm, färddator och satte tillbaka det som suttit på min bil) och bytte soppapump sen gick den som en klocka. Så nu tuffar morfar omkring i den. Sånna bilaffärer känner man sig nöjd med!


    Linnéa 100107, BF 131030
  • Topps
    LinnElin skrev 2013-09-19 17:54:32 följande:
    Topps - Min 9-5:a var mest ett akutinköp men jag trivs riktigt bra med den. Lånade en bil från exets brorsa innan det, en Saab 9000 (steg 3). Tyckte det var lätt att skruva med den och 9-5:an är ju rätt likvärdig på det sättet även om 9000 tål en del mer. Köpte exakt likadan som den jag har för att byta dörrar och en skärm för 2000 kr med fina sommardäck och nya vinterdäck, skinnklädsel, fungerande ac, inga pixelfel och schysst stereo (plus att den var påställd så jag fick 1100 kr in på kontot när jag ställde av den). Den startade inte, min morfar tyckte den var fin (trots att jag plockade dörrar, skärm, färddator och satte tillbaka det som suttit på min bil) och bytte soppapump sen gick den som en klocka. Så nu tuffar morfar omkring i den. Sånna bilaffärer känner man sig nöjd med!
    95an är en mycket bättre bil än 9000. 
    Jag köpte min 95a för 2000kr i januari och körde den till maj och fick 1300kr tillbaka när den blev en bra rökmaskin.

     
  • Rabarbapuppa

    Ha ha! Vilket drag det blev här till slut!
    Härligt att höra. Pallas är ändå vinnaren i att ha en fullskalig lista med mer eller mindre dryga jobb på flera bilar samtidigt. Stackarn'

    Men oljebyten i låda, axlar och kamremsjobb etc är ändå saker som man inte gör jätteofta - så blir de gjorda så är det ett bra tag innan man behöver hålla på med sånt igen. D.v.s såren hinner läka och minnet förtränga.

    Själv ska jag hissa BMWn fram och lossa underplåten för att slita ut motorvärmarkabeln som löper därframme. Ska byta kontaktintaget i framstötfångaren - och kabeln. När det är gjort har jag bytt allt utom själva blockvärmaren. Problemet är nämligen att motorvärmaren skjuter säkringen i garaget när jag kopplar in - och blockvärmaren visar rätt Ohm-tal när jag mäter på den, så jag tror att den är hel faktiskt, då återstår att byta ev. muggigt kablage tänker jag mig. 

    /Puppa.

     

  • bastardized

    Här har inte tacklats av alls :)

    Mitt tämligen nya rodbygge har just passerat SFRO:s besiktning med beröm godkänt och bilen har även skymtats i tidningen Gasoline.
    Tyvärr finns inte tid i samma utsträckning som förr till bilbyggande men i mina drömmar har jag redan påbörjat nästa bygge.

    För er här som vet vem jag är så ser ni 2 av mina leksaker i det här klippet :)



     

  • Noname00

    Så nu har man lagat felet "färddatorn fungerar inte" var sladden men knapp och resten av spaken som gått av.

  • Pallas

    Nån som har nåt tips på hur jag kan fixa nedre delen av min digitala instrumentpanelsdisplay, den som visar tripmätaren, som 70% av tiden har nedre hälften släckt? Detta är på BMW:n. Inget jättefel, men trökigt när man vill hålla koll på soppaförbrukningen på längre sikt.

    Om man trycker in tripnollställningen några gånger brukar den komma igång. 

  • Noname00

    Det är en klassiker, knappen börjar krångla och till slut lägger den av.
    kostar runt 3k  på Bmw att byta blinkersspaken.
    Det som händer är att en sladd i den till slut går av.

    Ser ut så här.
    www.dropbox.com/s/7xdolb7b39dgi2t/20130911_155620.jpg

    Skarvar man på det så fungerar det igen.
    www.dropbox.com/s/9205sjoeyyn0xxy/20130911_165419.jpg
    Detta är dock en otroligt dålig skarv, jag har kortat ned en klämhylsa förs fungerade det inte och efter ett par dar hoppade den igång, får se hur länge det håller.
    Att plocka bort ratt och airbag går snabbt det pilliga är att skarva kablaget.

  • Topps

    Igår böt jag bromsskivor och klossar fram och justera handbromsen på min fasters 93a.
    Ett jobb som i vanliga fall tar ca 30min. Igår tog det 2h skivorna satt som fan. Alla skruvar släppte fint men 
    skivorna satt fasst på navet. Hade ingen slägga så 5-56 och spett och en yxa som jag hitta.
    Skivorna släppte inte först dom sprack :-S  
    Gjorde rent ordentligt och fetta in alla ytor så nästa gång ska det släppa utan problem.
     
    Har även fått igång polarens Bmw E36turbo som står hemma hos mig
    Go sång i den. Dock havererade  remhjulet på spännaren då den stått lite länge. Men det är snabbt bytt.

    Ska snart orka ta tag i Viggen med. Den ska ju vara hel till Orsa i vinter och ska ju bygga om soppasystemet
    så börjar snart bli lite kort om tid. Men har jag tur så blir jag miljonär i Vegas när jag åker dit i slutet av oktober.

    Golfen min har skött sig exemplariskt sen jag bytt allt som vart trasig så peppar peppar...... 

  • Rabarbapuppa

    Gu' vad ni pysslar, kul!!

    Jag var högst måttlig igår. Hade fått en "värt att veta" på ett litet spel i bakhjulslagren på min hobbybil (Golf GTI) så jag passade på att plocka ur lagren och inspektera det hela, såg bra ut, men navmuttern kunde absolut dras något varv till, så så fick det bli. 

    Sen inspekterade jag avgassystemet när bilen ändå stod på pallbock. Har upptäckt nåt vibrerande vid vissa varvtal men tror det kan vara nån värmesköld. Säkrade en jag tyckte satt lite löst och inspekterade alla rörens muttrar och även gummiupphängningar. Såg bra ut i övrigt. Lagom pyssel med en pilsner i ett trångt villagaraget.

    /Puppa 

  • Pallas
    Rabarbapuppa skrev 2013-09-23 09:32:36 följande:
    Gu' vad ni pysslar, kul!!

    Jag var högst måttlig igår. Hade fått en "värt att veta" på ett litet spel i bakhjulslagren på min hobbybil (Golf GTI) så jag passade på att plocka ur lagren och inspektera det hela, såg bra ut, men navmuttern kunde absolut dras något varv till, så så fick det bli. 

    Sen inspekterade jag avgassystemet när bilen ändå stod på pallbock. Har upptäckt nåt vibrerande vid vissa varvtal men tror det kan vara nån värmesköld. Säkrade en jag tyckte satt lite löst och inspekterade alla rörens muttrar och även gummiupphängningar. Såg bra ut i övrigt. Lagom pyssel med en pilsner i ett trångt villagaraget.

    /Puppa 
    Kan jag komma ner till dig och skruva lite? Jag behöver hålla nån i handen, känner jag, nån som pillat på BMW förr. Det är trögt som tusan på alla fronter. Förändringens vindar blåser över mitt liv, både på jobbet och privat, och jag har drabbats av en lätt höstdepression och får inget gjort.

    Växellådsoljebytet på BMW:n kommer jag leja bort. Kamremsgrejset och vattenpump kommer jag byta själv på Seaten. Övrigt som skulle behöva göras på BMW:n: byta intercoolern (funderar på att klämma dit Biltemas universal), byta alla slangar till insuget, byta dieselreturslangarna, en motortvätt. Helst hade jag velat rostlaga lite också, men det får nog anstå.
Svar på tråden Mekarskryt!