• Pallas

    Mekarskryt!

    Nu ska jag bara skryta av mig lite: Har lyckats byta glödstift på BMW:n! Inte för att jag vet om det blev nåt bättre, men jag har iaf demonterat hela luftintaget för att komma åt de små rackarna. Tur man är begåvad med en hand-/armstorlek värdig en 5-årig asiatisk tösabit, för inte var det mycket plats att skruva på inte! Hur gör karlar egentligen, river hela toppen?

    Bilen startade inte helt felfritt efteråt, så jag undrar om det snarare är reläet som är trasigt. Nåja, det var iaf bytesdags på glödstiften, så jag ångrar det inte. Tre timmar blankt gick det på och jag har aldrig gjort det förut. Känns alltid bra att få ihop något som är lite mer avancerat än att byta oljefilter.  

  • Svar på tråden Mekarskryt!
  • Rabarbapuppa
    bastardized skrev 2013-09-20 23:26:54 följande:
    För er här som vet vem jag är så ser ni 2 av mina leksaker i det här klippet :)

    " rel="nofollow" target="_blank">


     
    Vet inte vilka som är dina av allihop men ett bra klipp var det.
    Många ruggigt sköna kärror även om flera var lite väl "råttiga" för min smak.

      /Puppa
  • Rabarbapuppa

    Ha ha, nja, jag är rädd att vi får sitta i så jäkla märkliga ställningar om vi ska försöka hålla hand, det är så förbenat trångt. Jag förvandlas alltid lite till en orm när jag kommer ut i garaget, och ålar mig mellan cyklar och barnartiklar och snickeri-prylar, högtryckstvätt och bildelar, skåp, lådor, kartonger, campingpryttlar och vintersportgrejor.

    En sida i taget på en bil kan man ta i alla fall. Jag har tagit den värsta rostfläcken på BMWn, det gjorde jag i somras, men jag har ett par till som jag skulle vilja adressera faktiskt, innan det blir nåt större av dem.

    Men du, ett vxl-oljebyte fixar du väl själv? Eller? Tänkte det kanske är bättre att lämna bort kamremsjobb och dylikt snarare än just ett oljebyte? Eller är det extra knivigt på en BMW-låda? (aldrig testat)

    /puppa 

  • Pallas

    Nja, tror växellådsoljebytet kommer ta för lång tid för mig. Den lådan jag har har inget tömningshål, så man måste ta ner tråget, göra rent i evigheter osv. Har en växellådsreparatör bara 300 m hemifrån som kan tänka sig göra jobbet. Har dock inte frågat vad det går loss på, men har räknat med ca 3000.

    Det enda knepiga med kamremsbyte på Cordoban är att få motorn i "dödläge" och det är inte så svårt. Bara för jag sa så kommer varenda bult till vattenpumpen gå av.

    Har ditt garage parat sig med mitt garage? 

  • Rataxes
    Pallas skrev 2013-09-23 11:54:51 följande:
    Nja, tror växellådsoljebytet kommer ta för lång tid för mig. Den lådan jag har har inget tömningshål, så man måste ta ner tråget, göra rent i evigheter osv. Har en växellådsreparatör bara 300 m hemifrån som kan tänka sig göra jobbet. Har dock inte frågat vad det går loss på, men har räknat med ca 3000.

    Det enda knepiga med kamremsbyte på Cordoban är att få motorn i "dödläge" och det är inte så svårt. Bara för jag sa så kommer varenda bult till vattenpumpen gå av.

    Har ditt garage parat sig med mitt garage? 

    Kanske lönt att montera en plugg för enklare tömning i framtiden? Jag vet ju inte hur ofta man bör byta olja i en BMW-låda men i mina GM 4L-60/E lådor byter jag olja och filter vartannat år, det är ingen större kostnad och det är verkligen lönt att byta till ett tråg med avtappningsplugg, även bytt till ett tråg som rymmer 3 Quarts mer olja i den ena bilen.
    If he really thinks we're the devil, then let's send 'em to hell
  • Pallas
    Rataxes skrev 2013-09-23 14:24:29 följande:

    Kanske lönt att montera en plugg för enklare tömning i framtiden? Jag vet ju inte hur ofta man bör byta olja i en BMW-låda men i mina GM 4L-60/E lådor byter jag olja och filter vartannat år, det är ingen större kostnad och det är verkligen lönt att byta till ett tråg med avtappningsplugg, även bytt till ett tråg som rymmer 3 Quarts mer olja i den ena bilen.
    Denna är inte gjord för att byta olja på, men det är ändå en rekommendation på just den här lådan, tydligen. Jag gör som de säger på BMW, så kanske den håller tills bilen dör. Den har ändå gått 38 000 mil och jag lär aldrig behöva byta den oljan igen.
  • Rataxes
    Pallas skrev 2013-09-23 14:28:31 följande:
    Denna är inte gjord för att byta olja på, men det är ändå en rekommendation på just den här lådan, tydligen. Jag gör som de säger på BMW, så kanske den håller tills bilen dör. Den har ändå gått 38 000 mil och jag lär aldrig behöva byta den oljan igen.

    Jo, vissa tillverkare hävdar att man inte behöver byta olja och filter, t.ex Mercedes, jag har ändå bytt på den senaste mersan, 12000 mils intervall ungefär.

    GM lådorna ger upp efter 12000-16000 mil om man missköter oljebytena, ganska onödigt då det är rätt billigt att förebygga.
    If he really thinks we're the devil, then let's send 'em to hell
  • Noname00
    Topps skrev 2013-09-24 17:33:43 följande:
    Jag byter olja i min lådor samt diffar var 1000e mil. 500mil får motoroljan gå. 
    Men det är lite i överkant, då oljorna är så bra idag.
    Oljan i diffen är nog opåverkad efter 1000mil om det inte kommer in vatten, smuts eller om det läcker.
    Jag körde 1000 mil på motoroljan nu kör jag byte 1500mil. 
  • Topps
    Noname00 skrev 2013-09-26 14:31:47 följande:
    Men det är lite i överkant, då oljorna är så bra idag.
    Oljan i diffen är nog opåverkad efter 1000mil om det inte kommer in vatten, smuts eller om det läcker.
    Jag körde 1000 mil på motoroljan nu kör jag byte 1500mil. 
    Jo lite kanske men mina bilar går hårdare än andras bilar. 
Svar på tråden Mekarskryt!