• Pallas

    Mekarskryt!

    Nu ska jag bara skryta av mig lite: Har lyckats byta glödstift på BMW:n! Inte för att jag vet om det blev nåt bättre, men jag har iaf demonterat hela luftintaget för att komma åt de små rackarna. Tur man är begåvad med en hand-/armstorlek värdig en 5-årig asiatisk tösabit, för inte var det mycket plats att skruva på inte! Hur gör karlar egentligen, river hela toppen?

    Bilen startade inte helt felfritt efteråt, så jag undrar om det snarare är reläet som är trasigt. Nåja, det var iaf bytesdags på glödstiften, så jag ångrar det inte. Tre timmar blankt gick det på och jag har aldrig gjort det förut. Känns alltid bra att få ihop något som är lite mer avancerat än att byta oljefilter.  

  • Svar på tråden Mekarskryt!
  • Pallas
    Topps skrev 2013-03-26 22:45:23 följande:
    Snabb är jag pga träning och det blir mycket träning med saabarna jag har. 

    RT:n går den att knuffa igång?  Snabbt sätt att se om den går utan startmotorn. Sprintarna till dörrarna borde inte besiktningen gnälla på.

    Bmw:n har jag inget bra förslag på tyvärr 

    Får Vr6:an soppa när den är varm?  
    Har som sagt inte hunnit grotta i vad som är fel på RT:n alls. Det enda jag provat är att slå på startmotorn med en kofot. Fick tips om att prova leda ström direkt till den, för att kolla om det är tändningen, men har inte orkat läsa på om hur man gör. Dörrarna hänger ner rejält, därav besiktningsanmärkning. Problemet är att jag inte får loss de asen! Måste nog värma eller borra bort dem.

    Min granne, som är bilmekaniker, har mätt soppaflödet på Passaten. Enligt uppgift är det UA, men eftersom jag inte gjort det själv kan jag inte svara på om han mätt när bilen blivit varm. Är själv inne på soppapump, alternativt g62 (kylvattentemperaturgivaren). Har bytt coilpack, startmotor (den hade kortis), gjort kompprov och lite annat.
  • Rabarbapuppa
    Pallas skrev 2013-03-26 22:24:13 följande:
    Styrkekram! Hjärta Skål
    TACK!

    Han har gått fint hela roadtrippen och doften av bränd olja är borta, vilket torde indikera att ny vevhusvent och ny ventilkåpspackning var receptet.

     
  • Rabarbapuppa

    Jaha Pallas (och andra) - hur går det i garagen?

    Slutet förra veckan har jag brottats med att få loss torkarmekanismen bak. Den sitter fast-ärgad såklart.
    Det går inte att få ur axeln genom handtaget till bakluckan (på en BMW Touring går torkararmen genom komfortluckans (av glas) handtag, genom en aluminiumlagring) så jag har köpt nytt handtag och kommer att få såga upp det gamla handtaget och dess axelgenomföring med en Dremel för att få ur mekanismen och byta till min nya. Det får bli ett jobb för veckan.

    I lördags kväll (vaddå sitta inne o mysa med familjen?) plockade jag ned höger främre bromsok och bortsta rent allting och smorde lite efter en session med upphettad broms och misstänkt anliggande belägg.

    I morse var det besiktning, en tvåa på lysande airbaglampa som valde att börja spela oss spratt så sent om i helgen. SUCK.

    /puppa  

  • Topps
    Rabarbapuppa skrev 2013-04-22 10:44:47 följande:
    Jaha Pallas (och andra) - hur går det i garagen?

    Slutet förra veckan har jag brottats med att få loss torkarmekanismen bak. Den sitter fast-ärgad såklart.
    Det går inte att få ur axeln genom handtaget till bakluckan (på en BMW Touring går torkararmen genom komfortluckans (av glas) handtag, genom en aluminiumlagring) så jag har köpt nytt handtag och kommer att få såga upp det gamla handtaget och dess axelgenomföring med en Dremel för att få ur mekanismen och byta till min nya. Det får bli ett jobb för veckan.

    I lördags kväll (vaddå sitta inne o mysa med familjen?) plockade jag ned höger främre bromsok och bortsta rent allting och smorde lite efter en session med upphettad broms och misstänkt anliggande belägg.

    I morse var det besiktning, en tvåa på lysande airbaglampa som valde att börja spela oss spratt så sent om i helgen. SUCK.

    /puppa  
    Lysande airbaglampa är inge kul men kolla kontakten under stolarna. 95% av alla som jag har frågat har sagt att det har vart den kontakten. 
  • Pallas
    Topps skrev 2013-04-22 11:13:17 följande:
    Lysande airbaglampa är inge kul men kolla kontakten under stolarna. 95% av alla som jag har frågat har sagt att det har vart den kontakten. 
    Det kan också vara glapp i kablarna under ratten, det var det på en Skoda jag pratade med en kollega om häromsistens.

    Men när det kommer till el är jag helt überlost, så man kanske inte ska lyssna på mig.

    Själv funderar jag på att säga upp mig från jobbet för att ha tid att laga bilhelvetena... Ombesiktningsperioden på Seaten går ut den 24 april och jag kommer INTE ha  varken tid eller råd att laga den innan dess. Står inför storservice på BMW:n, fattar inte hur jag ska fixa det (bakaxel- och växellådsoljebyte på den). Sen har vi ju alla småsaker som ska grejas - den startar ju bara felfritt i nerförsbacke. Förpumpen i tanken verkar iaf gå, frågan är om den läcker i sin backventil eller nåt annat skit. Puppa har ingen sån liggandes till övers?
  • Rabarbapuppa

    Pallas,

    Det är ju min första BMW efter ett liv av BARA Volkswagen sedan 1988. (ja okej, nån Audi också)
    Så jag har inte varken en kunskapsbank eller en reservdelsbank uppbyggd än, tyvärr.

    BMW har nåt skit som kallas "sitsavkännarmatta" i passagerarsätet. Den innebär att den talar om för systemet om någon sitter där, först då kopplas passagerar-airbag in. Annars gör den inte det. Den har vållat BMW-ägare problem i alla år och är av dålig kvalité. Priset då, ja 4 och 2. Tackar.

    OM det är det som är fel med min bil vet jag inte, men någon med typ "Carsoft" och en PC skulle ju kunna läsa av detta såklart. Är inte jättesugen på en avsläsning a 800 kr hos BMW bara för att få veta ett fel.

    Det trista är att det inte behöver vara fel på airbagsystemet, utan kan vara fel på bara denna "matta". Har ingen lust att lägga ut 4200 bara för att chansa på att det är den.

    Ska kolla kontakten till denna sensor Topps. Japp.

    /Puppa
     

  • Pallas
    Rabarbapuppa skrev 2013-04-22 14:31:33 följande:
    Pallas,

    Det är ju min första BMW efter ett liv av BARA Volkswagen sedan 1988. (ja okej, nån Audi också)
    Så jag har inte varken en kunskapsbank eller en reservdelsbank uppbyggd än, tyvärr.

    BMW har nåt skit som kallas "sitsavkännarmatta" i passagerarsätet. Den innebär att den talar om för systemet om någon sitter där, först då kopplas passagerar-airbag in. Annars gör den inte det. Den har vållat BMW-ägare problem i alla år och är av dålig kvalité. Priset då, ja 4 och 2. Tackar.

    OM det är det som är fel med min bil vet jag inte, men någon med typ "Carsoft" och en PC skulle ju kunna läsa av detta såklart. Är inte jättesugen på en avsläsning a 800 kr hos BMW bara för att få veta ett fel.

    Det trista är att det inte behöver vara fel på airbagsystemet, utan kan vara fel på bara denna "matta". Har ingen lust att lägga ut 4200 bara för att chansa på att det är den.

    Ska kolla kontakten till denna sensor Topps. Japp.

    /Puppa
     
    Kom förbi så kan vi plugga in min felkodsläsare!
  • MrRed

    Jaha, caten rasade på min MR2 (efter endast 9000 mil). Kollade priser hos Mr T: 9000:-. Skruvat skulle ha 3000:- ex. frakt. Hittade återigen ett billigt pris (förstås ny) på eBay.uk för 2000:- ink frakt (framkörning till dörren). Passade på att byta bakre lambdasonden, kostade 800:- ink frakt (1500:- i sverige). Så gott folk, rusa inte iväg till Mekonomen, skruvat och allra minst originalbutikerna: köp på ebay.uk för betydligt lägre priser. Beställde f.ö. NGK iridiumstift till kärran i torsdags från UK, låg i brevlådan igår. Sparade väl sisådär 500:- Flört

  • Topps
    Rabarbapuppa skrev 2013-04-22 14:31:33 följande:
    Pallas,

    Det är ju min första BMW efter ett liv av BARA Volkswagen sedan 1988. (ja okej, nån Audi också)
    Så jag har inte varken en kunskapsbank eller en reservdelsbank uppbyggd än, tyvärr.

    BMW har nåt skit som kallas "sitsavkännarmatta" i passagerarsätet. Den innebär att den talar om för systemet om någon sitter där, först då kopplas passagerar-airbag in. Annars gör den inte det. Den har vållat BMW-ägare problem i alla år och är av dålig kvalité. Priset då, ja 4 och 2. Tackar.

    OM det är det som är fel med min bil vet jag inte, men någon med typ "Carsoft" och en PC skulle ju kunna läsa av detta såklart. Är inte jättesugen på en avsläsning a 800 kr hos BMW bara för att få veta ett fel.

    Det trista är att det inte behöver vara fel på airbagsystemet, utan kan vara fel på bara denna "matta". Har ingen lust att lägga ut 4200 bara för att chansa på att det är den.

    Ska kolla kontakten till denna sensor Topps. Japp.

    /Puppa
     
    Vilken årsmodell är det på bmwn? är den hyfsat ny kan man kanske läsa av den hos något av besiktningsföretagen. för en 200kr
Svar på tråden Mekarskryt!