• Äldre 12 Dec 23:58
    305513 visningar
    614 svar
    614
    305513

    Mekarskryt!

    Nu ska jag bara skryta av mig lite: Har lyckats byta glödstift på BMW:n! Inte för att jag vet om det blev nåt bättre, men jag har iaf demonterat hela luftintaget för att komma åt de små rackarna. Tur man är begåvad med en hand-/armstorlek värdig en 5-årig asiatisk tösabit, för inte var det mycket plats att skruva på inte! Hur gör karlar egentligen, river hela toppen?

    Bilen startade inte helt felfritt efteråt, så jag undrar om det snarare är reläet som är trasigt. Nåja, det var iaf bytesdags på glödstiften, så jag ångrar det inte. Tre timmar blankt gick det på och jag har aldrig gjort det förut. Känns alltid bra att få ihop något som är lite mer avancerat än att byta oljefilter.  

  • Svar på tråden Mekarskryt!
  • bastar­dized
    Äldre 4 May 00:25
    #61

    Nu skall jag skryta lite med!
    Ställde ut en bil jag själv har byggt på Elmia i påskas, dessutom kommer den med i ett reportage i en välkänd motortidning inom kort. 

  • Äldre 4 May 18:00
    #62
    Bröderna Bus skrev 2013-05-04 00:22:22 följande:
    Min 14-åring byter 4 däck på under en timme!! *stolt mamma!
    famlar efter gilla-knappen!
    bastardized skrev 2013-05-04 00:25:25 följande:
    Nu skall jag skryta lite med!
    Ställde ut en bil jag själv har byggt på Elmia i påskas, dessutom kommer den med i ett reportage i en välkänd motortidning inom kort. 
    Men NU blev jag impad! Bild!

    Själv får jag lite panik över BMW:n, tror att det är insuget som krabbar och jag har tagit lös det där förut och det är INGEN lek! Sist jag var där under och skruvade hade jag karpaltunnelsyndrom i flera veckor. Jag måste verkligen få tummen ur och plocka isär den inom kort. Problemet är ju att jag jobbar hela tiden och när jag inte jobbar så städar eller rider jag. Hur får ni andra mekare tid till underhåll på era skorvar? Prioriterar ni bort något? Knakar äktenskapet i fogarna för att ni ligger i garaget för jämnan? Eller hur gör ni?
     
  • Äldre 5 May 21:14
    #63

    Alla varningslampor ska ju tändas när man startar bilen och ska slockna. 

  • Äldre 6 May 09:25
    #64
    Noname00 skrev 2013-05-03 23:17:08 följande:
    Antagligen för han hon och stol inte väger lika mycket.
    Ditt barn sitter väl inte bakåvänd med airbagen aktiv?
    Min dotter ska fylla fem. Hon sitter i en Recaro Monza, framåtvänd.
    Airbag på passagerarsida har BMW kopplat ur.

    Tror ändå det är som du säger, att hon är tillräckligt lätt för att inte ge samma tryck på mattan som när frugan sitter där.

    /Puppa 
  • Äldre 6 May 10:00
    #65
    Pallas skrev 2013-05-04 18:00:41 följande:
     Sist jag var där under och skruvade hade jag karpaltunnelsyndrom i flera veckor. Jag måste verkligen få tummen ur och plocka isär den inom kort. Problemet är ju att jag jobbar hela tiden och när jag inte jobbar så städar eller rider jag. Hur får ni andra mekare tid till underhåll på era skorvar? Prioriterar ni bort något? Knakar äktenskapet i fogarna för att ni ligger i garaget för jämnan? Eller hur gör ni?
     
    Vad är "karpaltunnelsyndrom"?

    För att byta vevaxelgivare (t.ex) krävs bl.a att insug ska bort, och du har helt rätt, det är inte ett litet jobb. Och det är mer eller mindre ganska vidrigt på ren svenska.

    Bara vevhusventilationsjobbet kunde få mig att få psykbryt tidvis. T.ex. att byta oljesticksröret, att bara dra upp det gamla röret och skjuta i det nya röret - låter lätt va? Tog 1h. Det är sugpassning på bitarna, röret ska i EXAKT rätt, rätt vinkel, rätt riktning, rätt tryck nedåt. Jag grät lite när det väl satt på plats.

    Min fru har nog "köpt" att det blir lite garagetid för mig, det var ett aktivt val, att köpa en äldre bil som inte hade varken speciellt högt inköpspris eller speciellt stort värderas (som nya bilar) så hon förstår om det tar lite tid ibland. Men när bilen inte startade efter en veckas meck, och vi skulle på påsk-semester, då blev hon lack.
    Det tog en hel lördag att fatta hur jag skulle få liv i han, men sen så. 

    Sen har jag en hobby-bil också, och den kan hon väl bli lite irriterad på ibland. Mina "modifieringar" tycker hon mest är onödiga. 

    Jag brukar skruva på kvällar o nätter, efter att famlljen gått o lagt sig eller läser eller ser på Tv. Mellan 20 och 24 får man några timmar. Ibland är jag envis och glömmer klockan och då kommer man in med oljiga händer halv två på natten, det är inte så lämpligt när det är jobb dagen efter. 
    Skruvar aldrig på helgdagar eller liknande tid, då är jag alltid med familjen och/eller huset/tomten.

    /Puppa
     
  • Äldre 7 May 00:14
    #66

    Blandar du inte ihop detta med kaxaxelgivarna?
    På e39 / e46 så kan man byta vevaxelgivaren som sitter nere vid startmotorn utan att ta bort insuget, men det underlättar att ta bort luftfilterburken.

    På min 528 hade jag tur jag kunde byta den bara genom att sträcka ned handen, så den byttes innan den gick sönder eftersom båda kamgivarna just bytts.

  • Äldre 7 May 00:16
    #67

    Avsaknaden av garage gör att jag inte kan meka så mycket.

  • Äldre 7 May 09:23
    #68
    Noname00 skrev 2013-05-07 00:14:02 följande:
    Blandar du inte ihop detta med kaxaxelgivarna?
    På e39 / e46 så kan man byta vevaxelgivaren som sitter nere vid startmotorn utan att ta bort insuget, men det underlättar att ta bort luftfilterburken.

    På min 528 hade jag tur jag kunde byta den bara genom att sträcka ned handen, så den byttes innan den gick sönder eftersom båda kamgivarna just bytts.
    Beror på vilken maskin. Den guide jag läste (för vevaxelgivare) var nog faktiskt för en 318 om jag ska vara korrekt. Då är det är ett apjobb, jo den ska sitta typ under startmotor, det finns fler idéer, en är att ta det ovanifrån, då måste insug och hela sk*ten bort, en annan är väl att gå under bilen. När det kommer till M54-maskinen kan det nog vara som du säger kamaxelgivarna som är ett stökigt jobb, kanske inte den främre, men den bakre? Osäker på var den sitter. Känns intuitivt att det nog är knöligt. Allt i BMW's motorrum är ju trångt

    /Puppa 
  • Äldre 7 May 09:32
    #69

    Karpaltunnelsyndrom är när handens huvudnerv (medianusnerven) kommer i kläm.  Detta gör att handen domnar bort och smärtar. Det gör den inte sällan på medelålders kvinnor när de använder handen lite galet. Nerven går i en tunn kanal i handleden mot tummen, tillsammans med de nio fingerböjarsenorna.
     
    Ombesiktning av Seaten idag,  håll tummarna! Nytt flexrör på främre avgassystemet och ny styrled. Har gymnastiserat bromsarna lite, är osäker på om det räcker. Min gissning (mest för att jag inte har haft tid att plocka isär trummorna) är att trummorna blev rostiga när bilen stod still så länge när ventilkåpspackningen dog och att det var därför bromsverkan var ojämn förra besiktningen.

  • Äldre 7 May 09:38
    #70

    Tack för förklaring Pallas - nu har jag lärt mig något nytt!

    Lycka till som fasen på SBP idag!!

    /Puppa 

Svar på tråden Mekarskryt!