• Äldre 12 Dec 23:58
    305185 visningar
    614 svar
    614
    305185

    Mekarskryt!

    Nu ska jag bara skryta av mig lite: Har lyckats byta glödstift på BMW:n! Inte för att jag vet om det blev nåt bättre, men jag har iaf demonterat hela luftintaget för att komma åt de små rackarna. Tur man är begåvad med en hand-/armstorlek värdig en 5-årig asiatisk tösabit, för inte var det mycket plats att skruva på inte! Hur gör karlar egentligen, river hela toppen?

    Bilen startade inte helt felfritt efteråt, så jag undrar om det snarare är reläet som är trasigt. Nåja, det var iaf bytesdags på glödstiften, så jag ångrar det inte. Tre timmar blankt gick det på och jag har aldrig gjort det förut. Känns alltid bra att få ihop något som är lite mer avancerat än att byta oljefilter.  

  • Svar på tråden Mekarskryt!
  • Äldre 7 May 09:44
    #71

    Tack, Puppa! 

    Förresten vet ni om man måste göra efterkontrollen på Opus om man gjorde besiktningen där? Eller är registren nationella? 

  • Äldre 7 May 14:54
    #72

    Får man vara med och skryta här? I vårt hushåll är det jag som sköter bilarna. Bytte turbo och vevhusventilation på min stackars Saab 9-5 på nyårsafton. Bytte avgassystem på Imprezan i lördags.


    Linnéa 100107, BF 131025
  • Äldre 7 May 14:57
    #73
    LinnElin skrev 2013-05-07 14:54:36 följande:
    Får man vara med och skryta här? I vårt hushåll är det jag som sköter bilarna. Bytte turbo och vevhusventilation på min stackars Saab 9-5 på nyårsafton. Bytte avgassystem på Imprezan i lördags.
    Här SKA man skryta!

    Kul med fler tjejer (för jag är fördomsfull att utgå från ditt nick)!

    Seaten är igenom besiktningen nu, men motorlampan tändes med felkod 0171 på väg därifrån. Fortsatt misstänkt läcka på bank 1 alltså. Den låter som att det är ett hål på avgassystemet också. 
  • Äldre 7 May 15:15
    #74
    Pallas skrev 2013-05-07 14:57:09 följande:
    Här SKA man skryta!

    Kul med fler tjejer (för jag är fördomsfull att utgå från ditt nick)!

    Seaten är igenom besiktningen nu, men motorlampan tändes med felkod 0171 på väg därifrån. Fortsatt misstänkt läcka på bank 1 alltså. Den låter som att det är ett hål på avgassystemet också. 

    Jupp, jag är tjej! Brukar hjälpa familj och vänner med deras bilar oxå. Senast bytte jag bromsbelägg på syrrans bil men det är ju småpotatis. Elfel är däremot INTE min grej.
    Linnéa 100107, BF 131025
  • Äldre 7 May 15:24
    #75
    LinnElin skrev 2013-05-07 15:15:07 följande:

    Jupp, jag är tjej! Brukar hjälpa familj och vänner med deras bilar oxå. Senast bytte jag bromsbelägg på syrrans bil men det är ju småpotatis. Elfel är däremot INTE min grej.
    Haha samma här. Så fort det är el inblandat är jag rökt. Vet inte ens hur man använder en multimeter...
  • Äldre 7 May 15:40
    #76
    Pallas skrev 2013-05-07 15:24:57 följande:
    Haha samma här. Så fort det är el inblandat är jag rökt. Vet inte ens hur man använder en multimeter...

    Då är vi två! Flört En av mina bästa vänner kan däremot en del sådant så jag försöker lära mig så mycket som möjligt av honom.

    Anledningen till att vi inte kommer någon vart med racebilen vi (jag och min bästa vän) har är att det var tre individer som hjälpte oss med den ett tag som sa åt oss att avlägsna all el så att de kunde dra nya kablar. Dumma som vi var så gjorde vi det. Nu har de annat att göra så vi står där med en bil som inte fungerar. Gråter
    Linnéa 100107, BF 131025
  • Äldre 7 May 16:31
    #77

    En multimetar är bra, kolla strömförbrukning laddning, givare m.m.

  • Äldre 7 May 23:34
    #78
    Pallas skrev 2013-05-07 09:44:32 följande:
    Tack, Puppa! 

    Förresten vet ni om man måste göra efterkontrollen på Opus om man gjorde besiktningen där? Eller är registren nationella? 
    Man kan göra efterkontrollen hos den man tycker är lämplig.
  • Äldre 8 May 09:42
    #79
    LinnElin skrev 2013-05-07 15:15:07 följande:

    Jupp, jag är tjej! Brukar hjälpa familj och vänner med deras bilar oxå. Senast bytte jag bromsbelägg på syrrans bil men det är ju småpotatis. Elfel är däremot INTE min grej.
    Kul! Bra jobbat med Saaben och Imprezan! Ha ha, på nyårsafton, ja vad sjutton, det är väl en lika bra dag som någon annan.

    El är jag ingen stjärna på, men jag har tvingats bli hyfsad på t.ex. multimeter. Min "sportbil" har ett råttbo till elsystem då det varit många ägare på bilen tidigare med både stereo och larm-ambitioner, så det är rätt ful-kopplat och jag har bytt massa kablage och kopplingar. Har även haft problem med reläer (ABS och bränsle) och jordningar/jordfel så felsökning med multimeter har blivit lite av en vana nu. Svåra är väl att veta HUR en tänkt krets (i en bil t.ex) skall/bör fungera och veta hur man logiskt skall mäta för att få ett svar som indikerar vad man bör åtgärda. Sen har jag själv kopplat in egna mätare och även ljus på bilen och då har det också varit aktuellt att mäta lite och förstå kopplingar. 

    Vad jag kan skryta med är att jag är en j-el på att löda iaf.

    Vad beträffar trådens ämne, Mekarskryt, så kan jag rapportera att mycket mekande blir det inte för sedan igår har min elektriska garageport vägrat öppna sig. Tänk att det ALLTID ska vara nåt som j-las.

    Pallas, vilket sk*t med motorlampan igen! Tillbaka till ruta ett?!

    /Puppa

     
  • Äldre 8 May 10:33
    #80

    Pallas vad fick du för avgasvärden?

Svar på tråden Mekarskryt!