• Anonym

    gråter med pappan

    Hej,jag har en fråga angående vår 2 åriga son.Jag bor tillsammans med barnets pappa men så fort sonen ska vara med honom gnäller,grinar och skriker han över saker konstant.Jag kan sitta  ett annat rum och det enda jag hör hela tiden är hur min son grinar,gnäller och trotsar.Pappan säger heöla tiden nej-jag orkar inte eller när jag ifrågasätter honom säger han att han är upptagen med något annat och inte har tid att leka med våran son.Han ger honpom dessutom farliga saker att leka med ibland för att sedan rycka ifrån honom dem.Jag har sagt till honom att inte ge sonen saker som han ändå inte får ha men det känns som det är ett enda gråtandes hemma.Pappan har sällan tiod med sonen och jobbar mycket och när han väl kommer hem sitter han framför datorn,mobilen eller vill äta.Vad ska jag göra och varför håller sonen på så här?Med mig hemma på dagarna är han snäll och leker och är glad

  • Svar på tråden gråter med pappan
  • barnpsykologen margit

    Hej!
    Sonen känner naturligtvis av pappans bristande engagemang och intresse. Därför kinkar han och grinar.
    Om du vill göra något åt det så skulle det kunna vara att hjälpa pappan att hitta på mer meningsfulla saker tillsammans med sonen än att bara passa honom när du finns i ett annat rum. Kanske går det mycket bättre om du inte är hemma hela tiden och pappa måste ta fullt ansvar.
    Sen förstår jag att du bekymrar dig över pappas bristande intresse för sonen. Gäller det bristande intresset även dig och därav din frustration? I så fall måste du kanske först fundera på om det inte är er relation du måste lägga kraft på i första hand. 
    Med vänlig hälsning.
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden gråter med pappan