• kajzawargh

    Barn ihälskjutna - tomteverkstan trendar FL

    Funderade mellan att lägga tråden under "Sorg" alt. "Rädsla/Skräck" när jag ser att Disney-tramset engagerar fler att diskutera snarare än att idag miste ett 20-tal små barn livet i en miljö som ska vara deras trygghet. Lägger inget värde att just detta ämne ska trenda på FL men blir beklämd när nonsensfrågor får sådan bred respons. 

    Efter att lyssnat till Obamas tal väcktes det en liten förhoppning i mig att det framgent ska bli skärpta vapenlagar även i USA. Dessa vansinnedåd måste motarbetas med alla möjliga aktioner. Tror ni att det kommer blir krafttag mot vapenlagarna i USA efter denna händelse?

  • Svar på tråden Barn ihälskjutna - tomteverkstan trendar FL
  • JTA

    Nej absolut inte någon anledning till att skärpa vapenlagarna. Däremot en god anledning att beväpna ungarna. 

  • Mummy

    Tyvärr är det ju inte första eller sista gången det kommer hända. Mycket tragiskt

  • pluvdo

    Det är hemskt, men det händer mycket hemskt i världen. Varför skall vi engagera oss just bara för att det sker i USA?

  • pluvdo

    Sedan kanske vapenlagar i USA kommer förändras, men jag tror knappast inte att det skulle förändra någonting i praktiken ändå. De som utför denna sortens dåd är väl ofta inte direkt folk som har tillstånd att ha vapen eller åtminstone inte att ha sådana vapen som används i skottlossningarna? Så vad gör det då för skillnad?

  • kajzawargh

    Att begränsa tillgången på vapen bör rimligtvis minimera riskerna med att sådana här dåd sker. Givetvis är det inte enbart det enda som krävs men en god start i mitt tycke.

    Märkligt resonemang att man inte ska engagera sig i det som händer i USA, hoppas verkligen inte att det är den allmänna uppfattningen bland majoriteten hos svenskarna. 

  • JTA
    kajzawargh skrev 2012-12-15 00:26:16 följande:
    Att begränsa tillgången på vapen bör rimligtvis minimera riskerna med att sådana här dåd sker. Givetvis är det inte enbart det enda som krävs men en god start i mitt tycke. 
    Tycker du ja. Jag refererade till vad amerikanarna kan tänkas tycka. Second amendment etc.
  • MalinEddie
    pluvdo skrev 2012-12-15 00:19:13 följande:
    Sedan kanske vapenlagar i USA kommer förändras, men jag tror knappast inte att det skulle förändra någonting i praktiken ändå. De som utför denna sortens dåd är väl ofta inte direkt folk som har tillstånd att ha vapen eller åtminstone inte att ha sådana vapen som används i skottlossningarna? Så vad gör det då för skillnad?
    Varför sker dessa skolskjutningar främst i USA? Jag tror att det kan handla om vapenlagarna men också till stor del på att de är sämre på att fånga upp barn som mår dåligt och har en annan syn på människor med psykisk ohälsa. Det blir ganska tydligt om man ser till deras fängelser t.ex. Sedan skiljer det självklart i stater osv men det verkar vara en ganska allmän attityd i landet. Vi är inte perfekta här någonstans. Jag som själv har jobbat inom psykiatrin ser hur vi behöver förbättras. Väntetiderna är alldeles för långa för att få hjälp idag men vi ser i alla fall att det finns ett behov. Någonstans känner jag att det saknas i USA i stort.
     Nu hade ju denna pojke som gjorde detta inget eget vapen i sitt namn utan stal någon annans vapen (enligt pressen var det hans mammas) som jag förstår det utifrån vad jag har läst och jag tycker inte ens det borde vara möjligt. Även om man är lämpad att bära vapen utifrån de kriterier som sätts kan man förändras plötsligt och drabbas av en psykos t.ex och barn och andra människor som ej bör vara i närheten av ett vapen kan komma åt det. Vi vet väldigt lite idag då det spekuleras friskt i pressen men de flesta inser säkert att denna pojke som utförde detta hemska dåd inte var frisk och hade tillgång till vapen. Kanske hade det kunnat undvikas om han hade uppmärksammats och fått rätt hjälp i ett tidigt stadium.
    Hela den löjliga grejen med disney är inte ens jämförbar givetvis men människor engagerar sig gärna i sådant som är lätt, där de slipper tänka ett steg längre och känna på riktigt. Själv är jag väldigt berörd av det som skedde i USA och skiter totalt i hela disneytramset. Däremot har jag någonstans blivit "van" vid att barn dör i Syrien t.ex, vad gör det mig till för person?

    Avskyr CIO-metoder.
Svar på tråden Barn ihälskjutna - tomteverkstan trendar FL