• Anonym (Tokig)

    Männen går NAKNA hemma! hjälp!

    Många här kommer nog tycka jag ojjar mig för inenting men jag söker ändå råd här... Min man och vår son tycker det är "ok" att gå runt halvnakna hemma. Ofta går de runt i bara sina små kalsonger. När de tex går in och ut ur badrummet på morgonen kan de till och med gå helt näck utan att bry sig om vår dotter eller jag själv ser dem. Min man har jag förstås inget emot att se men vår son har just fyllt 18 så han är inget barn längre precis. För någon vecka sen berättade jag för min man hur jag kände och han har sedan dess börjat klä sig mer (tack o lov). Men när jag bad han ta diskussionen med vår son så vägrar han, han tycker inte det sonen gör är några problem! Jag har väldigt svårt att ta diskussionen själv med grabben. Vår dotter som är 20år vet jag inte vad hon tycker, men jag tycker INTE om att hon ska behöva se sin pappa och bror nakna eller i kalsonger som knappt döljer någonting. Jag tänker på detta varje dag nu, och det börjar driva mig smått till vansinne! Är det någon som förstår och kan ge råd???

  • Svar på tråden Männen går NAKNA hemma! hjälp!
  • Lufsan
    mucklis skrev 2012-12-16 14:52:23 följande:
    Men sen kanske hennes familj bör respektera hennes åsikter med? Varför är det så fel av ts att inte vela se sin son och man nakna HELA TIDEN, varför ska deras sk. sunda realtion till nakenhet belasta henne? =S

    Tycker TS bör prata igenom detta med sin familj.
    Fast det är lite som att kräva att ingen i ens bodstadsområde ska äga en hund för att man själv är rädd för dom. Man får tänka efter lite. Och nu går TS son naken mellan sitt rum och toan på morgonen och har annars kalsonger på sig. Förstår inte riktigt hur du kan formulera den sista meningen utan att höra hur fel det låter. Det är som att säga "men min familjs sunda relation till alkohol ska väl inte behöva belasta mig som har en osund syn på alkohol" 

    Vilken obehaglig diskussion det skulle bli.

    "Jag vill inte att ni går runt nakna här hemma för mig är det förknippat med sexualltiet. Så jag tänker på sex när jag ser er"  Barnen lär ju iof klä på sig ordentligt om deras mamma säger så. 
    En dag i sänder.
  • Lufsan
    Anonym (Tokig) skrev 2012-12-16 14:53:51 följande:
    Och varför kan han ha börjat med detta helt plötsligt... klart han gick näck när han var barn men det slutade han med när han var 8-9... men nu det senaste året har han återigen inte brytt sig om att skyla sig inför mig (eller hans syster) ???
    Varför ska han "skyla sig" är du rädd för att snoppen ska gå till anfall mot dig bara för att han springer in på toa näck? 

    Jag tycker det verkar naturligt. När jag var tonåring skämdes jag över min kropp och var därför inte naken inför folk och när jag sedan blev "vän" med min kropp blev jag mer avslappnad i min hemmiljö.  
    En dag i sänder.
  • Lufsan
    mucklis skrev 2012-12-16 14:54:10 följande:
    Kanske ska tillägga att jag inte tycker att man har en sund relation till nakenhet bara för att man väljer att gå naken hela tiden. De flesta går inte nakna i sitt hem mer eller mindre konstant. Visst, att kunna visa sig naken för sin familj är väl inte hela världen men som jag skrivit innan, det finns en gräns.
    Fast nu går inte TS barn nakna hela tiden. 
    En dag i sänder.
  • mucklis
    Lufsan skrev 2012-12-16 14:56:49 följande:
    Fast det är lite som att kräva att ingen i ens bodstadsområde ska äga en hund för att man själv är rädd för dom. Man får tänka efter lite. Och nu går TS son naken mellan sitt rum och toan på morgonen och har annars kalsonger på sig. Förstår inte riktigt hur du kan formulera den sista meningen utan att höra hur fel det låter. Det är som att säga "men min familjs sunda relation till alkohol ska väl inte behöva belasta mig som har en osund syn på alkohol" 

    Vilken obehaglig diskussion det skulle bli.

    "Jag vill inte att ni går runt nakna här hemma för mig är det förknippat med sexualltiet. Så jag tänker på sex när jag ser er"  Barnen lär ju iof klä på sig ordentligt om deras mamma säger så. 
    Jag tror inte TS menar så att hon tänker på sex när hon ser sin son naken. Visst, kan erkänna att jag överdrev lite i mitt inlägg, men mest för att ni andra är helt emot TS. Om jag inte vill se min sambo naken eller i kalsonger konstant så kan jag inte tvinga honom att ta på sig kläder, men av respekt för en annan i hushållet kanske han skulle kunna tänka sig att ta på kläder ändå?

    Visst, ditt exempel angående alkohol kanske är av samma karaktär, men knappast samma sak... TS syn på nakenhet är väl inte ohälsosam? Personligen har jag inga problem med nakenhet men jag tycker ändå att det finns en gräns. Jag accepterar att min sambo vissa dagar går runt i kallingar men förstår för guds skull inte varför man tvunget måste göra det nästan hela tiden bara för att man är hemma,
  • Lufsan
    mucklis skrev 2012-12-16 15:04:18 följande:
    Jag tror inte TS menar så att hon tänker på sex när hon ser sin son naken. Visst, kan erkänna att jag överdrev lite i mitt inlägg, men mest för att ni andra är helt emot TS. Om jag inte vill se min sambo naken eller i kalsonger konstant så kan jag inte tvinga honom att ta på sig kläder, men av respekt för en annan i hushållet kanske han skulle kunna tänka sig att ta på kläder ändå?

    Visst, ditt exempel angående alkohol kanske är av samma karaktär, men knappast samma sak... TS syn på nakenhet är väl inte ohälsosam? Personligen har jag inga problem med nakenhet men jag tycker ändå att det finns en gräns. Jag accepterar att min sambo vissa dagar går runt i kallingar men förstår för guds skull inte varför man tvunget måste göra det nästan hela tiden bara för att man är hemma,
    Fast hon har ju skrivit det flera gånger att nakenhet är lika med sex för henne. Och att hon känner sig otrogen när hon ser sin son naken. 

    Men hur skulle du reagera om din man sa åt dig att du och din dotter inte borde visa er nakna för han och er son. Att ni borde skyla er? Jag hade verkligen blivit illa berörd om min sambo sagt något sådant. 

    Sen hade jag haft lättare att förstå TS om hon skrivit "Jag tycker att det ser så slappt ut att gå runt i kalsonger" eller "Det känns ohygieniskt" men det är inte hennes anledning. Hon vill att männen i familjen ska skyla sig för kvinnorna i familjen för att nakenhet bara är förknippat med sex för henne.

    Jag tycker att om man inte kan se sitt barn naken (oavsett ålder) utan att tänka på sex så är det hälsosamt. När man jämför det med otrohet blir det inte bättre direkt.  
    En dag i sänder.
  • Eerie

    det du känner är inte normalt och jag tycker du borde söka hjälp.

  • Anonym (L)
    Anonym (Tokig) skrev 2012-12-16 14:48:16 följande:
    Otrogen var fel ordval av mig... men jag får en obehaglig känsla av att "det här är äckligt". Nakenhet har alltid varit förknippat med sexualitet för mig... när jag växte upp visade sig ingen i familjen någonsin naken. Är det så konstigt? Det är av just den anledningen jag INTE vill se sonen naken...
    Jag tycker inte att det är konstigt. Men sonen kan inte läsa dina tankar. Du måste förklara för honom att du inte uppskattar att han travar runt i bara mässingen.
    Anonym (Tokig) skrev 2012-12-16 14:53:51 följande:
    Och varför kan han ha börjat med detta helt plötsligt... klart han gick näck när han var barn men det slutade han med när han var 8-9... men nu det senaste året har han återigen inte brytt sig om att skyla sig inför mig (eller hans syster) ???
    De flesta är väl lite extra blyga under puberteten när kroppen förändras så fort att man inte riktigt hänger med. Och sedan släpper det när man mognat lite mer och blivit bekväm med sin vuxna kropp. Att pappan inte skyler sig spelar säkert in här också. Han har nog alltid upplevt det som normen i er familj att karlar får spatsera runt nakna om de vill.
  • fembarnsfar1967

    Som en tidigare skribent föreslog: Köp snygga bad/morgonrockar till hela familjen och be dem använda dem. Ett generöst och trevligt sätt att lösa ett problem.


    Allergisk mot alla former av uppfostran, att försöka få den här gamla hunden att sitta leder bara till elände.
  • Wittra
    viseversa skrev 2012-12-16 11:36:48 följande:
    Du låter väldigt känslig. Jisses klart man ska kunna gå i kallingar eller nakna i sitt egna hem.
    Hade jag varit 18 eller 20  och bott hemma så hade jag INTE velat se pappa naken. Eller min bror för den delen. Jag trodde de flesta tonåringar inte ville ha sina föräldrar näckande hemma? Eller är det en vanefråga kanske? 

    jag var själv känslig med nakenhet, ville skyla mig och ha det stängt om mig när jag redan var 13 - 14.  
  • Anonym

    Att gå runt i underkläder tycker jag inte är något konstigt. Naken däremot...
    Jag hade inte velat se andras könsorgan när jag sitter och äter liksom, jag hade inte velat se min pappa eller min bror naken (eller min mamma eller syster heller för den delen), faktiskt inte. Inte mitt vuxna barn heller tror jag (de är små än så länge). Om det gör mig pryd så får det väl vara så, jag tycker det är för privat faktiskt.
    Jag tycker det var en bra idé att ge dem morgonrockar i julklapp, säg lite skämtsamt "nu behöver ni inte gå nakna längre, hehe" så kanske de fattar att du är lite obekväm med det. Sen om de väljer att fortsätta eller inte, tja det är väl upp till dem du kan ju inte tvinga dem. 

Svar på tråden Männen går NAKNA hemma! hjälp!