• Äldre 16 Dec 20:28
    4969 visningar
    8 svar
    8
    4969

    Löneförhöjning

    Jag ska ha lönsesamtal i nästa vecka med min chef och har funderat lite på vad jag har tänkt mig i löneförhöjning. Jag arbetar som bitr verksamhetschef på ett privat företag. Idag har jag 30000kr/mån.


    Har tänk mig 4000kr i löneförhöjning, med tanke på det jobb jag lägger ner och allt jag gjort under året.


    Verksamhetscheferna ligger run 38 000kr/mån så jag tycker inte att det är allt för mycket jag begär...tror jag..


    vad tycker ni? Tar jag i för mycket? Hur mycket ska man lägga sig på?


     


    Tacksam för svar.


     

  • Svar på tråden Löneförhöjning
  • Äldre 18 Dec 17:33
    #1

    Jag tror att du får svårt att få så mycket. Jag vet inte inom vilken bransch du jobbar, men inom myndighetsvärlden har det i år varit toksvårt att få en bra lönehöjning, och mig veterligen har de flesta (med kontorsjobb) fått runt 2,5 % och i många fall betydligt lägre. Däremot ska du lägga fram allt bra du gjort och hoppas att chefen tycker att du ska prioriteras.

  • Äldre 18 Dec 20:27
    #2

    I det privata har min bransch fått 3.2% i snitt och den som överpresterar rejält kan få upp till 7%.

    Men det du begär är 13% TS och det får du inte på ett år. Det du kan göra är att säga vad du tycker att du är värd marknadsmässigt, och sen kan du fråga chefen om du kunde få något ytterligare påslag (strukturhöjning) i några år så att du kommer mer rätt i lön över tiden.




    USA: Är det egentligen ett land eller ett konstfacksprojekt? kommentar av Themis väns vän
  • Äldre 18 Dec 22:33
    #3

    Spontant tänker jag att 2000 vore en rejäl löneökning för dig. Själv fick jag 1000 och är nöjd med det.

  • Äldre 21 Dec 22:56
    #4

    Om jag får 1000kr så är det  vääääldigt lite. 4000kr är kanske mycket att begära. men jag ska försöka iaf. Eller höra vad min chef har att säga först.

    3000kr vill jag ha om jag ska vara nöjd.

  • KaSaM
    Äldre 23 Dec 07:58
    #5

    Att du själv sätter ett visst värde på din prestation under året betyder inte att din chef har tänkt likadant. Har du haft full måluppfyllelse och mer därtill? Har du aktivt drivit och utvecklat verksamheten? Vilket avtalsområde handlar det om, många avtal låg på en ökning runt 2,6% och det skulle i ditt fall bli ca 780 kr i ökning.

  • Äldre 5 Dec 23:21
    #6
    Hejhoppsan skrev 2012-12-18 17:33:28 följande:

    Jag tror att du får svårt att få så mycket. Jag vet inte inom vilken bransch du jobbar, men inom myndighetsvärlden har det i år varit toksvårt att få en bra lönehöjning, och mig veterligen har de flesta (med kontorsjobb) fått runt 2,5 % och i många fall betydligt lägre. Däremot ska du lägga fram allt bra du gjort och hoppas att chefen tycker att du ska prioriteras.


    Jag har också ett problem med det. Har aldrig pratat lön med chefen sen jag blev anställd 2015 snart 3 år. Jag har en kvinlligt kollega som är 4 år yngre mig men är utbildad som ekonom men inte jag. Jag fick en chock när jag råkade se hennes lönespec. Står över 20 tusen typ efter skatt och jag har knappt 15 efter. Dessutom blev jag anställd innan henne på ett år. Men att löneskilnder är ca 6 tusen kr är inte orättvis. Och jag jobbar mycket mera än henne. Jag håller på att scanna och digitaliserar fakturor och hon validerar de sen i faktura tolkningen. Sen jobbar hon med andra grejer som jag inte gör som bokföring och håller på med visma och det fattar jag med tanke på att hon är ekonom. Men att löneskillnader är ca 6 tusen är sjukt.
  • Ekonom­10
    Äldre 6 Dec 05:52
    #7

    Du måste framhålla vad du bidrar till och vad som skiljer emot förut. Fick du ingen lönerevision när du fick ditt jobb som chef?

  • Äldre 6 Dec 06:07
    #8

    Arbetar också som verksamhetschef med fullt personal, ekonomi och arbetsmiljöansvar , jag har idag ca 38 000kr! Då har jag jobbat i denna roll 1,5 år men i annan chefsroll innan ca 5 år. I Löneförhöjning har jag fått mellan 1000-1500kr per år. Din måluppfyllelse och din erfarenhet sätter lönen o vad kollegorna har spelar egentligen ingen större roll!

Svar på tråden Löneförhöjning