• RogerWilco

    Varför krymper mina kläder?

    Detta kanske låter som en idiotfråga men jag har sånt besvär av att mina kläder krymper. Tvättar dem enligt tvättråd (aldrig mer än 40 grader). Torktumlar inte utan hänger upp det i lägenheten på klädhängare.

    Vissa tröjor tex. som jag haft sedan ca 2007-2008 har plötsligt börjat krympa för något år sedan, och nya tröjor samma sak. Vet inte vad det beror på. Samma tvättmedel som alltid har använts liksom sköljmedel. Aldrig tumlat tidigare heller. Bomullstyg i alla tröjorna.

  • Svar på tråden Varför krymper mina kläder?
  • Miss Blue

    Jag hade samma problem med det ett tag för ett antal år sedan,
    sa till min sambo,

    Va fan, mina kläder krymper mer o mer..

    Sambon svarade, det är inte kläderna som krymper, det är du som gått upp i vikt.

    Men det var jag det.

    Jag kan inte se att det finns något som skulle göra att dina kläder krymper,
    du tumlar inte, tvättar i 40*...

    har ingen aning.

  • Hallonmumsan

    Däremot har jag köpt t-tröjor på hm som blivit kortare men vidare och skruvat sig men då är det kass kvalitet det handlar om.

  • Åsa

    Kläder i naturmaterial kan krympa uppåt en fem procent även om de är i god kvalitet. De krymper inte mindre för att du kallhänger, det tar bara längre tid än om du torkar i torkskåp (krymper lite i taget och kan ta många tvättar tills krympningen är färdig). Just därför torktumlar jag allt som tål torktumling så sker hela krympningen direkt och jag kan reklamera om den är större än acceptabelt.

    Om du tvättat plaggen ett antal gånger och de plötsligt börjat krympa så har du ett mysterium. Eller så har du själv vuxit  

  • RogerWilco

    Min vikt har inte förändrats betydligt de senaste tio åren, några enstaka hekton hit och dit men har aldrig gått över 65 (trots perioder av inaktivitet och mycket matintag). Skulle jag ha vuxit hade det varit väldigt minimalt i så fall. Problemet med att reklammera kläderna är att många är köpta utomlands (lite dyrt att åka tillbaka och klaga, och var ska jag hitta torktumlaren där för att prova kläderna?) samt på marknader (typ indier som står och säljer med knagglig svenska).

    Just en t-tröja jag har har av någon anledning krympt på längden men inte på bredden. Jag har liksom haft storlekt XXL tröjor som jag fått eller vunnit (fanns inget val av storlek) och som jag i det närmaste drunknat i, men som nu knappt når ner över naveln. Och det kan omöjligt bero på att jag vuxit (när jag upptäckte det hade jag haft tröjan i 2-3 år knappt och vid inköpet var den XL minst).

    Hoppas jag inte lät otrevlig i mitt formulerande, det är i så fall inte meningen. Försöker bara förstå vad problemet är.

  • M C

    Jag röstar först och främst på viktuppgång.Tyst
    I andra hand på att det är som med alla kläder, de drar ihop sig i trådriktningen. Alla kläder gör det till slut, men om du håller 40 så tar det längre tid. Barnkläder som man kör i 60 tar kortare tid, men alla går norrut. 


    I feel so violated, do it again.
  • RogerWilco
    Amatullah skrev 2012-12-18 17:55:00 följande:
    Hmm, torktumlar du alla dina kläder? Då krymper dom.
    Öh, nej, som jag just skrev i första inlägget. Inget torktumlande, de hänger och torkar i lägenheten.
    M C skrev 2012-12-18 18:03:15 följande:
    Jag röstar först och främst på viktuppgång.Tyst
    I andra hand på att det är som med alla kläder, de drar ihop sig i trådriktningen. Alla kläder gör det till slut, men om du håller 40 så tar det längre tid. Barnkläder som man kör i 60 tar kortare tid, men alla går norrut. 
    Går inte att motverka det heller? Typ hänga vikter eller nått i botten? :P

  • Rushmore

    Jag brukar sträcka kläderna i vått tillstånd och sedan hänga dem på galge och släta ut dem ordentligt. Just naturmaterial som bomull eller ull går att sträcka ganska rejält.

  • vcent

    Har det problemet med alla kläder jag äger. Har börjar tvätta allt i 30° samt torktumlar ingenting... allt krymper ändån.... senaste halvåret har jag köpt nya tröjor varje vecka... och NEJ det är inte jag som blir större...

    köper tröjor i 3xl-4xl...... är på tok för stora men efter en tvätt så är de på tok för små. Från början köpte jag dyrare tröjor med kvalite men de krymper ju lika mycket som billiga tröjor så kan ju lika gärna köpa billiga eftersom jag måste köpa nya hela tiden.

    Kalsongerna är inte lika känsliga men de tappar formen helt efter ett par tvättar...

    Det största problemet med att tröjorna krymper är att de blir korta.... kan köpa tröjor som från början hänger nere vid knäna men likt förbaskat efter två tvättar visar naveln..????

    Har väldigt lång överkropp.... egentligen så räcker det med storlek L på tröjan för att den ska sitta bra.... till och med lite pösigt... men den dinglar redan från början uppe vid naveln.... så måste köpa tröjor som är så stora att de riktigt hänger ner till mitten på låren.... det enda positiva med det är att det ser ut som man nyss tappat 50kg i vikt.... dock efter en till två tvättar i 30° så ser det ut som man sedan ökat 100kg i vikt samt vuxit 1 meter på längden????

Svar på tråden Varför krymper mina kläder?