• Anonym
    Äldre 18 Dec 08:05
    2800 visningar
    1 svar
    1
    2800

    Ska jag behöva skrämma mitt barn till lydnad?

    Jag har flera barn, varav den mellersta är en kille på 7 år. Han är ofta en snäll och go kille som man kan prata och skratta med. Lika ofta vänder han som en hand, blir arg och riktigt otrevlig. det värsta är alla de fula namn som han kallar oss föräldrar vid, och även sina syskon. Och dessa fula namn kommer även ibland när han inte är arg, utan bara litet sur. Vi har försökt allt, känns det som: Förmanat, skrikit och ignorerat. Inget hjälper dock och jag märker att hans yngre syskon börjar ta efter honom. Jag är livrädd för att helt plötsligt vara omringad av barn och tonåringar som kallar mig för apa, jävla idiot, nolla, pucko, etc. Tilläggas bör att vi föräldrar aldrig kallar varandra fula namn, varken inför barnen eller annars samt att vi inte skriker till varandra när vi är oense. Jag vet inte hur jag ska få stopp på det. Ska jag behöva skrämma honom till lydnad?

  • Svar på tråden Ska jag behöva skrämma mitt barn till lydnad?
  • Äldre 21 Dec 19:23
    #1

    Hej!
    Nej, jag tror inte det är någon bra idé att skrämma honom till lydnad och det lär dessutom inte fungera. 
    Däremot tycker jag att ni ska införa någon form av tydlig nolltolerans för den här typen av uttryck. Säg till honom att gå in på rummet eller lämna själv det rum där han är för att visa att ni inte tänker lyssna så länge han uttrycker sig så där.
    Fundera också över om det är något i hans omgivning som stör honom just nu. Om han har det svårt på något sätt så detta är ett uttryck för att han inte mår bra.
    Undersök detta när han är sitt vanliga jag och försök ge honom så mycket trygghet ni kan, men sluta inte med nolltoleransen.
    Med vänlig hälsning.
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden Ska jag behöva skrämma mitt barn till lydnad?