• Jag1977

    Blir du glad om du får en julklapp á la jag köpte en get, vaccin, yllefiltar osv i ditt namn?

    Fick det förra julen och jag blev jätteglad! Köper gärna klappar till barnen men vi vuxna har ju allt vi behöver och kan minska konsumtionshetsen litegrann genom att göra nåt som faktiskt betyder nåt för de som inte sitter i ett berg av julklappar. Jag respekterar att Endel inte vill ha sånt, men i vår familj är det ett självklart alternativ till oss vuxna.

  • Jag1977
    Kinya skrev 2012-12-19 13:06:55 följande:
    Jag tycker ju inte att det är omtanke om mottagaren om en person själv väljer vilken välgörenhet han/hon ska donera till. Om någon nu vill ge mig ett gåvobevis i julklapp så blir jag ju mycket gladare om jag själv får bestämma vart jag vill att pengarna ska gå. Mottagaren kanske har en annan syn på vilken välgörenhet som är viktig, vilka organisationer som går att lita på osv och skulle kanske bli gladare om givaren donerade till ett bevarande projekt (rädda tigrarna eller liknande) istället för till SOS Barnbyar. Det är ju samma som att jag skulle ge min man mintchoklad för att jag tycker om det (han tycker inte om det) istället för att ge honom Ahlgrens bilar som han tycker är gott. Ska jag få gåvobevis vill jag att det ska vara till en sak som jag brinner för, inte som endast givaren brinner för. 

    Hur kan man känna att det känns "fel" att tex ett barn får vätskeersättning eller att pengar går till bröstcancerforskning? Tänker du på riktigt att gåvan bara känns bra om du själv får välja vem som ska ha den? Förstår inte. Är inte givarens tankar värdefulla eller är det bara dess plånbok som är intressant? Lite chockad över att vuxna är så fösta vid julklappar och vikten av dessa, är de inte mest för våra barn?
  • Jag1977
    Ramborg Persdotter skrev 2012-12-19 18:58:22 följande:
    Nej. Jag vill inte att någon tar beslutet att idka välgörenhet i mitt namn. Vill göra det själv om jag ska göra det och dessutom är jag ganska skeptisk till handhavandet av det som skänks. Ge fan i att pådyvla mig etiketten god person, genom ett certifikat som får representera den godhet du tycker jag ska ha. Skulle känna mig smått förolämpad och det är inte en gåva till mig. Snarare en pekpinne.  Strunta hellre i julklappen över huvud taget om det är svårt att ge mig en gåva som faktiskt är till mig.   

    Oj intressant så olika man kan se på det. Jag tror säkert att de flesta känner dem de ger julklappar såpass väl att de vet vart de står i tex såna här frågor. Hos oss gjorde vi en överenskommelse eftersom vi kände att det är då stressigt att springa runt och leta den perfekta klappen till de vuxna som redan har allt, dessutom kändes det nästan osmakligt när man såg berget av paket (vi är en stor familj men ändå...) och då bestämde vi att istället för att stressa runt så struntar vi i julklappar åt de vuxna- men alla köper något från Unicef åt varandra istället- är väl på ett sätt vårt vis att försöka väga upp för slöseriet vi precis som så många andra ägnar oss åt i juletider och försöka stanna upp och istället fokusera på att ses och faktiskt ägna några minuter åt de som inte får samma privilegium som vi denna jul. Däremot hade jag aldrig köpt det till nån som jag inte vet delar mina värderingar- då föredrar jag tydliga önskningar eftersom en bok eller smycke kan tolkas lika förmätet av någon annan... Att köpa till folk man inte känner är förjävla besvärligt då det kan bli fel hur man än gör....,
  • Jag1977
    SillyJokes skrev 2012-12-19 21:34:14 följande:
    Min julklapp av farmor blir detta år att hon skickar 600 kr till Världens Barn. Det är en av de finaste presenterna jag fått av henne och hon skämmer vanligtvis bort mig ganska mycket!   Det finns så många barn i världen som aldrig får presenter, ingen mat, inget rent vatten, ingen utbildning eller något ordentligt skydd. En väldigt fin julklapp av min farmor. Hon har alltid varit en klok kvinna.

    Toppen med nån annan som tycker syftet med "julklappen" är det som räknas och som ser längre än till sina egna behov. Önskar att fler kunde välja att lägga Endel av sin konsumtion runt jul på sånt- det sänder ett budskap och känns fint att få på jul. Det var min bästa julklapp förra året när min familj gått samman och köpt fina paket från Unicef åt mig- jag har det jag behöver men en gåva i mitt namn känns Jättefint!
  • Jag1977
    LindaEfraim skrev 2012-12-19 21:49:19 följande:
    Rak banan Jag hade hellre suttit utan "julklapp" än att någon påstår göra något för mig som jag inte gjort. Donation ska ske på frivillig basis och inte genom tvång även om det är ett gott ändamål. Då är det bättre att människan säger jag köper inget till er i år för jag vill ge den summan i välgörenhet för visst är det fult att köpa välgörenhet och gå hem med största påsen full av julklappar själv!

    Öh okej. Jag tycker det är viktigast att barnen går hem med mest julklappar. Inte nån gniden vuxen som surar över vad de fick eller inte fick. Men jag antar att din familj känner dig och köper det du vill ha. För mig är julen barnens högtid och vuxna behöver faktiskt inte mer saker. Sen antar jag att de flesta pratar om vilken nivå man vill hålla sig på- de flesta jag känner brukar avstå eller bara köpa nåt symboliskt till de vuxna och då är det inte så viktigt vem som fått mest.
  • Jag1977
    Butterscotch skrev 2012-12-19 21:59:08 följande:
    Jag håller med. Vi skänker till välgörenhet på månatlig basis och kring jul så ökar vi på beloppet och skänker lite extra. Men det gör jag på egen hand, och blandar inte in släkt och vänner.

    Jag förstår. Men vi tycker det är fint att öppna och läsa högt och inte minst för att alla får chans att reflektera lite över livet- självklart hade vi bara kunnat donera var och en- men vi tycker det här är en fin grej och bra för barnen att få höra och fundera lite kring när vi läser upp vad alla valt.
  • Jag1977
    Mariohn skrev 2012-12-19 22:04:14 följande:
    Faen vad fina ni är då. Vi som tycker att det är viktigt att skänka året runt och inte bara till jul...Vi kan med gött samvete tycka att det är skoj att få något någon gång också

    Självklart. Jag gillar oxå julklappar- vill absolut inte låta som nån som tror man är moder Teresa för att man köper lite julklappar genom Unicef däremot så tycker jag det är sorgligt att Endel faktiskt menar att det är en hemsk julklapp om de nu mot förmodan skulle råka få en i julklapp (vilket jag för övrigt inte tror de får då man brukar känna de man köper till)
  • Jag1977
    Mariohn skrev 2012-12-19 22:08:45 följande:
    Av egoistiska skäl alltså. För att få känna er lite extra fina

    Alla julklappar är väl av de skälen mer eller mindre. Allt givande får väl givaren att bli glad
  • Jag1977
    MaryArden skrev 2012-12-19 22:42:44 följande:
    Men med den logiken skulle ju aldrig någon råka köpa en julklapp som inte passade personen som fick den. Vore bra ;)

    Vore det bästa det är därför vi håller oss till att köpa till barnen, de är inte lika nogräknade som vissa vuxna
  • Jag1977
    Anonym (Hmm) skrev 2012-12-19 22:47:06 följande:
    Sorry men du är bara för mkt.

    Hahaha tur att vi slipper umgås då
  • Jag1977
    MaryArden skrev 2012-12-19 22:52:57 följande:
    Vi däremot gillar att leva farligt och köper till alla vuxna  

    Respekt, du är modigare än mig
  • Jag1977
    Anonym (Hmm) skrev 2012-12-19 22:55:08 följande:
    Varför skriver du så? Måste du bara ha ja-sägare runt dig? Man måste tänka på vad man lär ut till barnen också. Det man skall tänka på är att välgörenhet kommer alltid uppifrån och ner. Man löser inga problem med några ynka slanatar hit och dit - i så fall hade ju svälten varit borta för länge sedan. Det är stället ett omfattande strukturellt problem som omfattar så mycket mer än att köpa en pappersget som omkostnaderna ändå hamnar i någon administratörs ficka.

    Visst är det så. Men jag tycker iaf det känns bra att göra så när vi vuxna redan känner att vi har allt. Du får göra precis som du vill. Jag behöver absolut inte ha "ja-sägare" runt mig- men anonyma som tråkar mig känner jag ingen direkt lust att hänga med jag försökte bara förklara hur vi tänker i vår familj och varför vi har valt att göra såhär- förväntar mig knappast att vi alla ska tänka likadant. Dessutom så tycker jag inte det är fel att tydliggöra skillnaderna som existerar i vår värld även för mina barn- jag behöver liksom inte ha lösningen på världssvälten för att kunna reflektera över den eller visa barnen att man kan försöka tänka på andra än sig själv ibland- det handlar mer om att tydliggöra konsumtionen vi har möjlighet att göra och det faktum att andra inte kan välja.
  • Jag1977
    LindaEfraim skrev 2012-12-20 03:04:41 följande:
    Jag 1977 Vadå vuxna redan har allt? Hur vet du det att den du ger pappret har allt. Är det inte bättre att fråga vad folk önskar sig om man nu ska byta julklappar så det verkligen blir en bra julklapp. En önskan har alltid alla och antingen är det något eller inget speciellt och önskar man sig inget speciellt kan man ge bort välgörenhet kanske. Jag själv har inte allt! Min matberedare gick sönder för X antal år sedan och nu fick jag pengar av mina farförälder som jag skulle köpa julklappar till mig, min man och våra fyra barn så jag köpte en ny matberedare som ska ligga under granen och vänta på min man och mig. Så nä vuxna har inte alltid allt och vill jag donera så gör jag det gärna själv helst till rädda barnens stjärnhimmel. Det ska ingen annan göra i mitt ställe!

    Men nu beskrev ju jag hur vi gör i min familj, och där har vi kommit överens. Jag har väl aldrig talat för alla vuxna i hela världen?
  • Jag1977
    Anonym (Tomten) skrev 2012-12-20 12:07:00 följande:
    Om jag ska utgå från denna omröstning så är det en 50/50 chans att få en positiv reaktion på en gåva av detta slag Jag tycker det är jätteintressat att se hur jämt det är mellan ja och nej, tycker inte ni? 

    Jag tycker det är intressant Vi köper ju sånt till de vuxna i familjen istället för klappar- men det är ju en överenskommelse- så det är ingen påtvingad grej. Tycker det är lite trist att Endel verkar bli så upprörda över tanken att de skulle få en sån gåva. Sen vill jag förtydliga att jag inte på nåt sätt inte gillar julklappar, jag älskar jul och klappar- men vi har valt att prioritera barnen.
  • Jag1977
    Kinya skrev 2012-12-20 13:45:03 följande:
    Hur anser du att ni valt att prioritera barnen om ni ändå lägger pengar på att ge vuxna välgörenhetspaket?

    Ett välgörenhetspaket kommer inte i närheten av de summor man annars lägger på vuxna, eftersom vi känner att om man ska dra ned lite på julklapparna känns det ganska onödigt att köpa folk en bok eller liknande som de kan köpa själv- då känns det mer meningsfullt att köpa välgörenhetsgrejer för den summan. Vi köper inte matberedare mm till varandra utan lägger istället extra på våra barn. Men som sagt, detta har ju kommit till för att vi är en stor familj (dvs dyrt att köpa nåt fint till alla vuxna) och dessutom har alla vuxna i familjen jobb och har råd att köpa det de behöver. Men det är klart, skulle någon verkligen vara i behov av något (studerande eller arbetssökande) så hade den personen antagligen fått en julklapp som den behöver eller önskar sig- men just nu har vi råd att guldkanta vår egen vardag så att säga
Svar på tråden Blir du glad om du får en julklapp á la jag köpte en get, vaccin, yllefiltar osv i ditt namn?