• petrabg

    Jag vill bli dagmamma

    Hej, jag har några frågor jag skulle bli väldigt glad om jag fick svar på.
    Jag har en dröm om att bli dagmamma. Vill köpa ett hus på landet, ha lite djur. Och så jobba med att vara dagmamma, åt mina egna barn och till 4-5 till.. Går detta att göra på riktigt? Eller stannar det bara som drömmar?
    Jag är 22 år och min livssituation nu är att jag och min sambo bor i Huskvarna i en 2a, vi båda trivs inte i staden och inte heller med våra jobb. Vi vill flytta till Rättvik (Dalarna) där jag är uppväxt. Vi har hittat vårat drömhus, (nu kommer vi till mitt nästa problem) men hur gör man för att få lån då vi i så fall båda två kommer säga upp oss och leta nytt jobb där.. Vi får ju inget lån så vi kan köpa vårat hus när vi måste säga upp oss för att flytta, och tvärtom så vill väl ingen anställa någon som inte har nånstans att bo. Hur gör folk kring detta? Jag kommer inte på hur vi ska lösa det..

    Detta hör inte alls hit, men vilket fall.
    Jag går och dagdrömmer att vi kan köpa denna gård, och jag kan vara dagmamma här..
    Hur gör jag detta till verklighet? Har sökt mycket om detta på google, som jag förstår det behöver man ingen speciell utbildning utan bara erfarenhet av barn..
    Om vi nu köper detta hus så kommer det förhoppningsvis inte ta så lång tid innan vi har egna små, som jag då självklart vill ska ingå i min grupp av barn.
    Hur funkar detta? 
    Vilka krav finns för daghem? (Heter det så?)
    Hur stor är efterfrågan?

    Jag vill göra min dröm till verklighet,
    Väldigt tacksam gör svar
    Mvh Petra 
  • Svar på tråden Jag vill bli dagmamma
  • Förskolepedagogen

    Hej Petra!
    Härligt att höra om dina drömmar.
    Jag tycker personligen att du absolut ska skaffa dej en barn utbildning innan du startar upp en egen verksammhet.
    Helst förskollärarutbildning men du kan också börja med barnskötare som är en gymnasialform. Då kommer du kunna avgöra om du vill arbeta med barn.
    Lån och husköp är jag inte så bra på där får du vända dej till någon annan men jag tycker absolut att du ska vara utbildad om du ska ta ansvar för andras barn och för att driva en pedagogisk verksamhet.
    Lycka till!
    Inger
     

Svar på tråden Jag vill bli dagmamma