• Äldre 19 Dec 18:35
    33900 visningar
    15 svar
    15
    33900

    Hypnosterapi, funkar det ?

    Jag har under de senaste 5 åren bl.a. utvecklat en ohälsosam hälsoångest. Det började med en överdriven oro för min hälsa som resulterade i ett flertal jobbiga (kroppsliga) symptom som sedermera övergick i ren hypokondri. Jag tänker alltid det värsta och är pessimistisk om allt. Detta har förstört mycket av ”livsglädjen”. Jag har förstås varit hos doktorn för diverse provtagningar och provat KBT-Terapi, men jag tycker inte att det gav någon nämnvärd positiv effekt.


     


    Därför ville jag prova Hypnosterapi, som jag hört mycket gott om. Jag valde omsorgsfullt ut en hypnosterapeut som hade fått goda vitsord och som inte sysslar med en massa trams som tidigare liv och sånt skit som jag inte tror på. Han hade många fina diplom från alla världens hörn och han berättade att oro och ångest var en av hans specialiteter till att få bukt med.


     


    Först förklarade han i ungefär en timme om våra sinnen och vad hypnos är för något. Enligt denna behandlingsform (den korta versionen) så ska man under hypnos med hjälp av hypnotisören gå tillbaka till händelser i livet där man känt oro och försonas med dessa situationer då dessa orsakar den oro som man känner i dag. Detta ligger i vårt undermedvetna och påverkar oss för hur vi känner oss i vissa situationer. Detta lät i mina öron som en ganska logisk förklaring.


     


    Han berättade att man hela tiden är medveten om vad man säger etc. och att man själv när som helst kan avbryta hypnosen, även om detta inte var att rekommendera.


     


    Jag fick sätta mig i en bekväm fåtölj och han började med att försätta mig i ett hypnotiskt tillstånd. Han höll på i ca 15 minuter innan han började med själva sessionen. Men jag tyckte inte att jag kände mig hypnotiserad ett skit, möjligen lite extra avslappnad och när jag skulle svara på vissa frågor m.m. så kände jag mig som att jag bluffade och spelade med. Jag tänkte ibland på annat och kände mig dum vid vissa frågeställningar och saker som jag skulle säga. När han efter ca 2 timmar ”väckte” mig ur hypnosen så visste jag inte riktigt vad jag skulle tycka. Han sa att jag hade varit i en djup hypnos men jag sa inte så mycket, men jag kände mig som en skådespelare. Han påtalade att vi hade hittat några situationer som låg tidigt i livet, men dessa situationer har jag själv tänk på flera gånger och även pratat om i min KBT-terapi, så detta var inget nytt för mig. Det finns säkert 50 liknande situationer där har jag känt oro och borde reda ut, men så kan man ju inte hålla på, då skulle jag få gå i terapi i flera år och detta är inte billigt. En av anledningarna till att hypnos ska vara bra är just att man ska få en snabb effekt och inte behöva gå hos en terapeut en massa gånger, men jag vet inte exakt upplägget framöver.


     


    Jag ska komma tillbaka för att fortsätta med terapin, men jag vet inte riktigt vad jag ska säga till honom. Är det någon som har provat hypnosterapi och vet hur det känns. Jag kanske var under hypnos fast jag absolut inte kände det så, jag vet inte. Är det någon som har några erfarenheter av denna ”terapi eller åsikter och var jag verkligen hypnotiserad eller ”tog” det inte på mig?

  • Svar på tråden Hypnosterapi, funkar det ?
  • Äldre 19 Dec 21:30
    #1

    Det är något jag velat prova också, mot min emetofobi, så jag hoppas du får något vettigt svar !

  • Äldre 21 Dec 09:36
    #2

    Har ingen erfarenhet av detta ??

  • JMM01
    Äldre 10 Jan 09:48
    #3

    Hypnosterapi grundar sig på att skapa suggestioner i ditt sinne. Hypnos kommer aldrig att lösa ditt problem utan skapar på sin höjd en artificeill lösning – som antagligen slår tillbaks på dig någon gång.


  • Äldre 10 Jan 14:16
    #4

    Nu har jag varit på 2 sessioner och jag kan bara säga att det inte fungerar på mig, tyvärr. Först och främst så upplevde jag hypnosen som att jag satt och blundade utan att på något sätt vara hypnotiserad. Hypnotisören försvarade sig med att man upplever och minns allt, så det var inte konstigt, men jag är ändå skeptisk. Jag hade absolut ingen negativ inställning från början, för då är nog utsikterna sämre till bra resultat, men när det gått en tid och man inte upplever någon som helst skillnad i sitt gamla negativa tankemönster, måste man inse att det inte funkar (för mig i alla fall) Det vore intressant att höra om någon annan provat hypnos.

  • Äldre 28 Oct 11:14
    #5

    Jo jag har provat. Jag tror att just analysformen (den som du testade, när man går tillbaka och minns barndomsminnen) kräver flera tillfällen. Jag upplevde det nog som du till en början, att det jag kom på var sånt jag redan visste - men efter några gånger kom andra saker upp - och det är det som är tanken som jag fattat det. Att man liksom når kärnproblemet till sist - det som är mest bortträngt - och då är man klar. Det funkade för mej, min ångest försvann efter den gången och har varit borta sen dess ( januari i år) JIMM01 pratar om något helt annat som kallas suggestionsterapi. Där går man inte tillbaka till barndomsminnen - där byter man bara ut ett tankemönser mot ett annat. Har jag också testat och det funkar i ena fallet men inte i det andra (feströker fortfarande)

  • Äldre 13 Nov 17:29
    #6

    Jag utför avslappningshypnos , hypnos , hypnosterapi , regression . Är en behandlingsmetod där du i ett avslappnat förändrat medvetandetillstånd kommer i kontakt med ditt undermedvetna jaget . Det undermedvetna styr till stor del våra reflexmässiga vanor, känslor och tankar . Genom hypnos får du hjälp att påverka och förändra dina vanor på ett enkelt och behagligt sätt . Du är avslappnad men fullständigt medveten om vad som händer . Hypnos kan alltså inte påverka dig att göra något mot din vilja utan är ett hjälpmedel när du själv har viljan att förändra . Målet är att avlägsna den grundläggande orsaken till problemet . När den är upptäckt och bearbetad blir du vanligtvis helt symptomfri !!!!!!!!!
    www.hypnosterapi.co /hem 070/6096051

  • Äldre 14 Nov 09:22
    #7
    hypnostören skrev 2013-11-13 17:29:19 följande:
    Jag utför avslappningshypnos , hypnos , hypnosterapi , regression . Är en behandlingsmetod där du i ett avslappnat förändrat medvetandetillstånd kommer i kontakt med ditt undermedvetna jaget . Det undermedvetna styr till stor del våra reflexmässiga vanor, känslor och tankar . Genom hypnos får du hjälp att påverka och förändra dina vanor på ett enkelt och behagligt sätt . Du är avslappnad men fullständigt medveten om vad som händer . Hypnos kan alltså inte påverka dig att göra något mot din vilja utan är ett hjälpmedel när du själv har viljan att förändra . Målet är att avlägsna den grundläggande orsaken till problemet . När den är upptäckt och bearbetad blir du vanligtvis helt symptomfri !!!!!!!!!
    www.hypnosterapi.co /hem 070/6096051
    Du beskriver i princip hypnosformen som jag provade, vilket jag inte tyckte gav mig så mycket. Jag vill bli hellre på hypnotiserad på "riktigt", där någon planterar ett nytt tankesätt i mitt undermedvetna, inte dessa "avslappningsövningar".

    I och med att jag inte upplevde mig hjälpt av hypnosterapin så är det nog kört för mig att prova igen, då jag blivit negativt inställd, och som med all alternativ behandling, så krävs det att man verkligen tror på behandlingsformen, annars funkar det inte.

    Om du med regression menar tidigare liv, så betackar jag mig, då vi inte har levt några tidigare liv. Detta tillstånd framkallas i hjärnan som suggererar fram falska minnesbilder från "tidigare liv". Det har forskats mycket kring detta och det är helt vedertaget hur detta rent medicinskt fungerar i hjärnan. New-age-folket vägrar förstås att ta till sig fakta utan hävdar bestämt att vi t.e.x. har levt tidigare liv och att vi kan få fram minnesbilder som ligger lagrade i våra celler. De "troende" framför "starka" bevis som att personer kan något som de inte borde kunna, främmande språk eller känner till platser som de aldrig varit på m.m. Hur det ligger till med den saken tänker jag inte gå in på då det skulle ta för mycket tid, men det är kvacksalveri.

  • Äldre 21 Feb 01:01
    #8

    För mig funkade väldigt bra några sessioner med HealingCenter.se där hade de även möjlighet att ha sessioner via telefon eller skype. De finns i Lund men jag tyckte det var bättre att testa online för att se om det funkade bra. Jag fick även ett grattis introduktionssamtal. 

    Jag hade faktiskt samma problem som du beskriver och tyckte att jag har fått hjälp och kunde vara väldigt avslappnad och glad med de svaren som jag har fått under och efter sessionen. Jag är därför väldigt tacksam för min terapeutens kunskap och engagemang.

    Vi testade en session via skype och de var faktiskt underbart då jag inte behövde flytta på mig då det var långa restider till Lund. Vi bor i Emmaboda. Hon verkar ta emot flertal klienter på det sättet. Jag har tagit kontakt med några som är faktiskt mina kompisar och som sa exakt samma sak.

    När jag kom in i hypnos så kändes det som vanligt. Jag hade faktiskt koll på allting och var vaken i mig själv. Jag kunde faktiskt komma ihåg allting efteråt och det kändes jätte skönt för då fick jag mer kunskap om mig själv.

    Sedan testade jag en sådan tidigare-liv session och jag blev jätte överraskad med de saker som jag såg och sa, som efteråt är helt ny information från 1800-talet... Det där förändrade mig helt och nu har jag kastat bort alla mina gamla trosuppfattningar...
    Lycka till!

  • Äldre 16 Apr 22:19
    #9

    Om du fråga dem som säljer tjänsterna så kan man avhjälpa nästan allting med hypnos.

  • Äldre 24 Feb 17:32
    #10

    Jag råder dig att prova Hypnosterapi hos någon annan !
    Det är som hos doktorn, olika bra.

  • NJL
    Äldre 31 Oct 14:15
    #11

    Jag befinner mig i en jobbig situation. För några månader sedan blev min flickvän utsatt för ett sexuellt övergrepp. Som ofta är fallet i sådana situationer har hon förträngt mycket av vad som hände. Hon försöker att minnas men minnena dyker bara upp som fragment, och det finns stora luckor i händelseförloppet. Hon mår dåligt av det hon minns, men även av att hon inte minns. Även jag mår skit av detta. Jag funderar nu på om hypnosterapi hade varit något man hade kunnat använda sig av för att få fram vad som egentligen hände, och få henne att må mindre dåligt. Vad tror ni, bra eller skadligt? Om det är något man borde prova, var hittar man en bra hypnosterapeut?

  • Äldre 31 Oct 21:07
    #12
    +1

    Här har du ett par, dom är väldigt insatta i hypnos.

    www.mindtherapy.se/
    viability.se/

  • Äldre 16 Apr 11:19
    #13

    jag har också upplevt hypnosterapi och det fungera bra på mig.

    så det funka verkligen och min rekomendation är att gå till www.hypnosterapin.se och kontakta NiklasGlad  

  • Äldre 16 Apr 19:39
    #14

    Många sysslar med hypnos som "yrke" men ingen kan riktigt förklara varför det fungerar eller vad det gör, förklaraingarna är ofta citerade från andra likasinnade som  utför samma sak.

    Man bör ta hypnos med en nypa salt.

  • Äldre 17 Apr 13:20
    #15
    Det finns många som har försök att definiera hypnos vilket exempelvis kan försöka jämföras med glädje eller kärlek. Det är väldigt svårt att förklara kärnan i orden för att ge dem en rättvis förklaring. Det hypnotiska tillståndet är så känt för oss, att vi knappt registrerar känslan när vi faktiskt upplever det hypnotiska tillståndet. Tänk på sista gången du exempelvis läste en bok där du fångades av handlingen i boken så att du upplevde scenerna i ditt sinne som du läst så du till och med kände känslorna som speglades i boken. Detta tillstånd är ett fokuserat uppmärksamhetstillstånd som finns i hypnos. Reflektera även på sista gången du tittade på en film när du fångades av skådespelarens känslor eller senaste gången du körde från jobbet och kom hem och du var uppslukad av dina tankar, du funderar då över vart tiden tog vägen och hur du tog dig hem.

    läs mera om detta på 
    hypnosterapin.se/hur-fungerar-hypnos/
Svar på tråden Hypnosterapi, funkar det ?