• Hoppsansa

    Barn med förstorad adenoid, se hit!!!

    Har fått remiss till ÖNH då de tror att min bebis har förstorad adenoid bakom näsan. Han är bara 3 månader och de säger att det är väldigt ovanligt men att det ändå kan låta som det skulle vara något sådant. Han har varit konstant snorig sedan han var 4v. När vi lagt honom på kvällen vaknar han säkert 5-6 gånger av att han inte får luft. Han andas istället med munnen och har ett snarkande ljud. Ibland färktar han med armarna då han inte fått luft med näsan på ett tag. Det är alltså värst om nätterna men om dagarna efter att han sovit kan det vara lika dant. Näsan rinner konstant och han började dreggla floder tidigt. Dock kan han ibland låta jättefin i andningen trots att han några timmar innan låtit hemsk. Så det är mycket konstigt...

    Nu undrar jag om ni vill berätta när ni började märka problemen på era barn...var det såhär tidigt? När fick ni operera? Vill ni berätta symptomen på era barn? Kunde de också ha tillfällen under natten då de lät helt besvärsfria för att sedan fäkta med armarna för att de inte fick luft? Min son är också sämre när han är förkyld, vilket han är mycket ofta. Han är bättre när han är "frisk" men han är aldrig helt bra, har alltid problem just vid sömnen....

    Tack om ni vill svara...verkar inte så vanligt med detta på såhär små... 
       

  • Svar på tråden Barn med förstorad adenoid, se hit!!!
  • lisa73

    Sonen blev op när han var 14 mån. Fick sin första förkylning vid 3 mån o sen var det väldigt snuvigt fram till op o det var ungefär då nattstrulet började också. Snarkade mkt större delen av nätterna lite beroende på sovställning. Jag tog upp adenoid på bvc ganska tidigt, men blev avfärdad med att han var så liten o att det är ovanligt att de gör något. Vid 10 mån propsade vi på remiss till öron näsa hals o sen blev det som sagt op.

  • lisa73

    Han drägglade också mkt o andades bara genom munnen dagtid. Just vid förkylningar var nätterna hemska. Fråga gärna mer. Tyvärr står han nu vid drygt 3år i kö för ytterligare en op då de även ska ta lite av halsmandlarna.

  • Hoppsansa

    Vad glad jag blir för ditt svar!Var din sons problem lite lägesberoende?Ibland kan min andas fritt o ibland inte....Min munandas mest på natten...så ibland tänker jag att det inte är adenoiden...tänker att man måste märka problemen 24 timmar om dygnet alla dagar i veckan?

  • lisa73

    Vi blir inte riktigt kloka på om det beror på hur han ligger eller något annat, han snarkar inte alltid. Kan snarka så att det låter genom stängd dörr för att plötsligt tystna. Ofta rycker han till som du skriver och rör sig överlag mkt oroligt i sömnen. Under åren har vi märkt att i infektionstider snarkar han mer även om han inte är förkyld. Enl läkare hinner inte svullnaden gå ner mellan förkylningarna. Vad gäller munandningen dagtid minns jag inte hur det var när han var bebis. Precis innan op flåsade han dagtid. Har hört av kompis samt läst här att på vissa sjukhus måste man stå på sig för att få op.

  • Johbe

    Men guuud! Exakt det här går vi igenom med vårt barn som är tre månader. Ser att ni skrev om detta 2012, men vill veta hur det gick? Var det brosk? Opererade ni? Och är det bra idag? Vi ska till ÖNH på fredag.

Svar på tråden Barn med förstorad adenoid, se hit!!!