• Anonym (mamma)

    varför gör min 1åring så ?

    varje gång barnen kommer hem från pappa så blir barnen som förbytta, specielt vår 1åring, han skriker bara aaah rakt ut högt, slår sina större syskon, slår oss, lyssnar inte, kastar massa saker omkring sig, gråter typ hela tiden... han som annars är lugn, mysig, skrattar och leker. jag vet pappan har sagt han har lättare för de äldre barnen och tycker de är viktigare :/ får han ingen uppmärksamhet där ? tips på vad jag ska göra ? pappan har inte mkt tålamod och det gapas och skriks nog mkt där då jag vet hans nya har samma tålamod som honom, tyvärr. även hon har barn sen tidigare och de anser man ska slåss för få sin vilja fram... detta lugnar sig efter första två dagarna och han blir den vanliga lilla killen han är annars. är han arg för jag måste lämna han där ?

  • Svar på tråden varför gör min 1åring så ?
  • barnpsykologen margit

    Hej!
    Det brukar ta ganska lång tid innan barn vänjer sig vid att leva i två världar med olika norm- och uppfostringssystem. Om man bara är ett år så har man ändå svårare att förhålla sig till detta och har definitivt inte hunnit vänja sig.
    När han kommer hem till dig ger han uttryck för sina känslor och kanske för det han lärt sig under den senaste veckan .
    Om pappan själv tycker att det är jobbigt med 1-åringen kanske det skulle vara bra att under en tid åtminstone, låta honom vara kortare tider hos pappa än de andra barnen. 
    Försök att prata med pappa om detta med sonen i focus, dvs att ni båda gör något som är bra för honom på det sättet. Undvik att anklaga pappan för hans beteende utan ta upp det mer utifrån sonens ålder och att det kommer att bli lättare när han blir lite större.
    Lycka till!
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden varför gör min 1åring så ?