• Anonym (orolig)

    Orolig för min dotters utveckling

    Hej! Jag har en dotter som är 15 månader och jag oroar mig för hennes utveckling. Vi har pratat med bvc men ingen tar vår oro på allvar. Vad som oroar oss är att hon inte rör på sig som andra barn. Hon har aldrig gillat att ligga på mage och har aldrig lärt sig att krypa. När hon var ca 11 månader började hon hasa sig fram på rumpan. Hon kan inte ställa sig upp själv, eller sätta sig ner. Hon har aldrig ställt sig upp i spjälsängen eller mot någon möbel. Tidigt visade hon att hon ville stå upp och ville gå när vi höll henne i händerna. Så nu går hon bra och balansen är hyfsad. Problemet är ju dock att hon inte böjer på benen och inte kan sätta sig ner, så när hon tappar balansen faller hon raklång framåt eller bakåt. Hon kan därmed heller inte sätta sig på huk. Vill hon åt något som ligger på golvet böjer hon sig framåt med benen spikraka. Hon kan inte stå på knä eller stå på alla fyra. 

    Vi börjar bli oroliga och tycker att någon borde ta vår oro på allvar. Alla säger att hon lär sig och att alla barn är olika. Det vore en sak om hon bara var sen, men det är som att hon hoppar över vissa saker och inte kan/vill lära sig. Hon ska börja på dagis om ca en månad och som det känns nu så vågar vi inte lämna henne där. Hemma har vi alltid stenkoll på henne så att hon inte ramlar raklång in i något och skadar sig. Hon kan ju heller inte ta sig upp om hon ramlar. Kan det vara något som inte är som det ska? Muskelsvaghet i benen, någon låsning i höfterna osv? Vi har träffat en läkare men som vanligt är det stressigt under ett läkarbesök och läkaren kunde inte hitta något uppenbart fel. Nu har vi själva ringt en annan läkare som vi ska räffa men det är om en måndag och vi börjar bli stressade över situationen. Tacksam för svar.

  • Svar på tråden Orolig för min dotters utveckling
  • BVCsköterska Eva

    Hej!

    Det är verkligen jobbigt när oron tar överhand och jag hoppas verkligen att den doktorn som ni snart ska träffa tar sig gott om tid och lyssnar på er.

    Men det är verkligen så här - barn är olika och utvecklas olika fort med olika saker. Vissa kommer igång med det motoriska eller verbala senare än andra och vissa barn är väldigt tidiga.

    Jag kan inte uttala mig om er dotters färdigheter men jag vill stötta er i att ni har all rätt att bli lyssnade då ni är oroliga. Det har alla rätt till tänker jag!

    Lycka till! / Eva 

Svar på tråden Orolig för min dotters utveckling