• Anonym

    vad göra med min dotter?

    min snart 5-åriga dotter har slutat att äta nästan helt, frukost vill hon aldrig ha och knappt någon annat mat heller. när hon äter sitter och och klöks ibland och säger att hon har ont i magen, ibland när hon vaknar klagar hon på huvudvärk. ändå har hon bra med energi för att leka. henns pappa reste iväg för några dagar sen på 2 månaders jobb men hon började även detta 1-2 veckor innan han reste. iofs började han packa tidigt så hon visste att han skulle resa. kan det bero på det? när jag frågar om maten svarar hon mest vet inte, eller jag är rädd för doktorn (jag har sagt att vi måste dit om hon inte äter så det kan ju inte vara det som orsakar problemet då jag har sagt det EFTERSOM hon inte äter)

    Hon är väldigt snäsig mot mig också och jag blir väldigt ledsen, hon är aldrig så mot min man (det är dock i stort sett alltid jag som har hand om henne så hon känner sig inte alls lika trygg med honom) han är inte biopappan, som inte heller finns med i bilden, vi träffades när hon var 2 år.  Det är jobbigt när vi är hos min vän vars dotter är min dotters bästa vän. hon lyssnar inte på dem heller, är bossig mot sin kompis och bråkar mycket. på förskolan har hon börjat busa för mycket tycker dem och kallar alla för dumma, vilket hon inte gjort innan (det började för några månader sen) vad ska jag göra när hon är snäsig och när hon inte lyssnar på mig och är taskig mot kompisar? hon har blivit så orolig också, vill hela tiden att jag ska sova med henne och jag får knappt gå på toa själv.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-01-01 23:15
    ska tillägga att hon i stort sett alltid sovit hela nätterna men nu kan jag vakna på natten och se att hon är vaken och ligger och tänker (men hon säger inte på vad) och är jag vaken ropar hon att jag ska sova nu, kan hålla på i timmar, jag vill ju inte lägga mig kl 20 precis

  • Svar på tråden vad göra med min dotter?
  • barnpsykologen margit

    Hej!
    Det låter som om din dotter inte mår särskilt bra just nu. Om det beror på att hennes nya pappa är bortrest en tid eller om det har med hennes egen självständighetsutveckling att göra är förstås svårt att säga.
    Det kan också handla om din och hennes relation .
    Om jag var du skulle jag ta med henne till BVC för vägning och mätning och se om hon håller sig inom sin viktkurva. Gör hon det så ska du försöka att inte bry dig så mycket om vad hon äter  och inte äter under en period.
    Det låter nämligen som om hon kommit in i en fas av motstånd, egen vilja och funderingar kring beroende och självständighet. Detta vet hon inte om själv. Hon bara uttrycker det. Så hennes nattliga förehavanden är inte att hon ligger och reflekterar över saker. Däremot försöker hon ta makten över dig och kanske lyckas med det ibland.
    Det du kan göra med det är att bestämma när hon ska ligga i sin säng och när hon får gå upp. Du kan inte bestämma när hon ska sova, det kan hon bara själv.
    Men hon ska definitivt inte bestämma när du ska sova. Det gör du och det ska du tala om för henne. Det är inte ett dugg farligt om hon vaknar till ibland på natten. Är det tillräckligt tråkigt då så somnar hon snart om och sover det hon behöver.
    Lycka till!
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden vad göra med min dotter?