• Anonym
    Äldre 2 Jan 13:11
    2222 visningar
    1 svar
    1
    2222

    4-procentsbarn?

    Hej MArgit,

    jag har för mig att jag någonstans läst om något som kallas för 4-procentsbarn, barn som är lite extra allt Vet du något om det och är det i så fall samma sak som det Jesper Juul kallar för autonoma barn?

  • Svar på tråden 4-procentsbarn?
  • Äldre 11 Jan 14:41
    #1

    Hej!
    Jag har inte läst om 4-procentsbarn och är heller inte insatt i hur Jesper Juul definierar autonoma barn.
    Jag kan förstås gissa att det handlar om barn som i sitt beteende ligger långt ut på den sk normalkurvan.
    Rent generellt tycker jag att det är viktigt att varje barn får kärlek och stöd utifrån sin personlighet och sina specifika behov. Däremot tycker jag ofta att man letar efter avvikelser och söker diagnoser som faktiskt i förlängningen stärker just det som kanske redan är för mycket.
    Vi har ett behov att inordna barn i diagnosgrupper som gör att allt vi ser blir tecken på avvikelser.
    Som tur är, är barn väldigt flexibla och föränderliga under sin uppväxt, så om vi inte sätter för pregnanta stämplar på dem utan stärker och underlättar deras utveckling finns det oändliga möjligheter för dem att hitta rätt utan att nödvändigtvis ha fått en diagnos eller blivit placerade i ett visst fack.
    Med vänlig hälsning.
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden 4-procentsbarn?