• Anonym
    Äldre 2 Jan 22:37
    1695 visningar
    1 svar
    1
    1695

    Hysteri anfall och andra problem

    Hej, vi har problem vår dotter (nästan 4 år) och vi känner att vi inte kan klara av  det. Jag har nu till exempel vid flera tillfälle sagt henne att jag inte vill bo med henne och liknande och jag skäms för det men samtidgt kan jag inte rå för det eftersom jag som sagt klarar inte längre hennes hysterianfall. På kvällen vill hon inte byta om till pyjamas, sedan när hon ligger i sängen vill hon bläddra i böcker i flera timmar och jag blir desperat eftersom jag vet att hon ska bli trött på morgonen och hysterisk men inget hjälper. Sedan på morgonen vill hon inte klä på sig. Under dagen är hon glad och snäll, men morgonen och kvällarna är hemska. Jag har märkt att det är värre när hon är trött och kan vara helt annorlunda om hon är utvilad. När hon är mycket trött blir hon helt hysterisk. Men hur ska man göra om man bråkar i timmar på kvällen och hon vägrar att sova fast hon är jättetrött. Och jag har försökt med allt, tror jag- lägga tidigare, köpte rolig väggklocka men inget fungerar. För övrigt tycker jag att vi är en normalt fungerade familj, vi bråkar inte, och är kärleksfulla, har inga bekymmer som skulle kunna påverka henne och jag har gjort allt för att hon skulle känna sig trygg och älskad. Men hennes utbrott påverkar vår relation negativt (vi blir trötta och olyckliga) och jag har börjat säga saker som jag ångrar efteråt (som att jag inte orkar med henne). Skulle vara enormt tacksam om du kunde förklara mig varför hon gör så och vad skulle jag säga i stället när det känns som värst när man liksom känner sig tvungen att hota sin dotter att lämna henne :(

  • Svar på tråden Hysteri anfall och andra problem
  • Äldre 11 Jan 14:53
    #1

    Hej!
    Du beskriver det som att du blir desperat och säger saker som du inte menar, (men som säkert skrämmer henne väldigt). Uppenbarligen har det blivit en väldigt laddad stämning kring sänggåendet där ni båda tar till övertoner.
    Er flicka är i en ålder då det är alldeles tydligt att hon både kan och ska bestämma vissa saker själv.
    Jag har upprepat det många gånger att man kan aldrig tvinga ett barn att sova. Däremot kan man som förälder bestämma att barnet ska ligga i sängen en viss tid.
    Jag tror att  det skulle hjälpa om du släpper den här kampen med din dotter om kvällarna. Visa när hon ska ligga i sängen och låt henne sen hantera resten. kanske kan hon få pröva att lägga sig med kläderna på eller göra som hon vill. Låt henne bläddra i böcker etc men ge henne inte uppmärksamhet utan låt henne hållas för sig själv. 
    Försök att lita på att alla barn ser till att få den sömn de behöver, men en del har lite svårare att gå ner i varv.
    Så sluta kampen, sluta definitivt att hota. Försök att tänka att det inte är viktigt för dig hur hon gör så kommer detta snart att lugna sig.
    Lycka till!
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden Hysteri anfall och andra problem