• Nea86

    Välja spjälsäng

    Jag och min pojkvän ska till att köpa själsäng till vår snart 2 månader gamla dotter.
    Vi har tittat på en som heter Troll spjälsäng Lux.
    Är det någon som har nån koll på denna eller har något tips på annan bra spjälsäng? 

  • Svar på tråden Välja spjälsäng
  • Thezz82

    Det vi letade efter när vi valde spjälsäng var att det skulle gå att ha "madrassen" i två lägen, uppe och nere i botten när bebis blir större plus att vi ville ha en med nedsänkbar långsida.

  • Amatullah

    Jag har en från Ikea, sundvik tror jag den heter. Den är jättefin men hade önskat att man kunde ha den lite högre upp än vad det går.

  • Eleonor01

    Vi har en från Ikea m hela gavlar å spjälor på sidorna. Det som e hos hans farmor å farfar e enbart i spjälor. Tycker att det hos dem inte blir lika mysig för den lönns mer öppen trots spjälskyddet. Skulle jag köpa en till så hade jag köpt samma igen. Leksvik heter den ju :) funkar i två lägen också vilket e kanon.

  • Takex

    När jag valde så var mina krav följande:

    - Inte längre än 94 cm (behöver man inte tänka på i Sverige iof)
    - 3 lägen så den kan sänkas ner allt eftersom han växer
    - Färgen ska matcha våran säng då han alltid kommer sova i vårat rum
    - Förvaring under sängen när den är på högsta, alltså en hyllplan en bit ovanför marken så jag kan dammsuga under och en lucka så jag kan öppna och ta ut saker.
    - Ena sidan ska gå att fälla ner.

    Så då tog jag den säng som uppfyllde alla kraven :)
    Den använder flitigt varje dag! Som skötbord :P men himla smidigt då jag kan fälla upp kanten om jag behöver gå ifrån och sonen ligger och leker med sin mobil (och smidigt eftersom det ens går att fästa en mobil :P)

  • kiriaki
    Nea86 skrev 2013-01-03 19:41:53 följande:
    Okej
    Men de sängar som är från Ikea går det att sänka långsidan på dem? 
    Jag vet inte hur det ar i Sverige men har i USA sa ar sangar med sankbara sidor numera forbjudna pga sakerhetsproblem..
  • kiriaki
    Nea86 skrev 2013-01-03 18:05:33 följande:
    Jag och min pojkvän ska till att köpa själsäng till vår snart 2 månader gamla dotter.
    Vi har tittat på en som heter Troll spjälsäng Lux.
    Är det någon som har nån koll på denna eller har något tips på annan bra spjälsäng? 
    Jag har inte kollat upp just market Lux men nar jag borjade undersoka det har med spjalsangar sa visade det sig att IKEA oftast har de basta sangarna, bra pris, sakra osv :)
  • kanelkatten

    Vi har en Lux och vi är jättenöjda! Valde den mest för att vi först hade en vagga från samma märke och med samma design... och för att den är snygg! Hade den i de olika lägena och den känns mycket stabil.
    Inte billigast, men vi hittade en fin begagnat. Nu behöver vi hitta en till eftersom jag väntar tvillingar! :D

  • sannaaa

    Vi har en där man kan sänka ena sidan, har varit jättepraktiskt! kan stå precis intill vår säng så man slipper gå upp när man ska amma, men samtidigt har liten en egen säng. 


  • Nea86

    Tack så mycket för råden!
    Det lutar nu åt att vi köper en Lux. Jag kollade på Ikea men fastnade inte för någon.
    Tyvärr är jag nog lite ytlig men Lux sängen är faktiskt finast förutom att den dessutom
    verkar praktisk med sänkbar långsida och tre olika nivåer. Lite dyr i och för sig men
    förhoppningsvis kan vi använda till nästa barn också! Skrattande 

  • edgeofglory

    jag har också kollat på troll lux, då de kan va skönt att sänka sidan för att ha den bredvid sängen och även när bebisen blir äldre och tung att man inte behöver luta sig över kanten högst upp och lägga ner bebisen längst ner.  :)

Svar på tråden Välja spjälsäng