• Anonym (Lisa)

    Leva med Aspergare

    Hej!
    Vårt barn har fått diagnosen AS, och efter mycket sökande på nätet om denna dysfunktion så ser jag att sannolikt har även min make samma.
    Maken vill inte undersöka detta (det är ju mej det är fel på) trots att jag säger att vi kan väl båda undersöka oss.

    Det som jag upplever är att han har inget kroppspråk eller väldigt svårtytt, det mesta som jag säger är bokstavligt tolkat, upplever att han pratar TILL mig inte med, gemenskap finns inte med om det inte är på hans villkor hela tiden och mycket mer.

    Snart orkar jag inte med att leva med honom.

    Vad rekommenderar ni att jag kan göra?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-01-03 21:18
    Det är väldigt många och högljudda "diskussioner" hemma pga att jag godkänner inte att "allt" är mitt fel eller mitt ansvar.

  • Svar på tråden Leva med Aspergare
  • Gerd parterapeuten

    Hej!
    Det du beskriver hos din partner kan mycket väl vara kännetecken för Asbergers. Hela spektrat som innefattar "det sociala kittet" mellan människor är mer eller mindre drabbat. "Bokstavstolkningar" är vanligt. Det är mycket svårt att fortsätta leva med detta, allra helst som din partner inte vill se att han har en del i det. Etersom din son fått en diagnos föreslår jag att du pratar med den läkare som har ansvar för sonen. Han eller hon kan säkert ge dig rekommendationer till vem ni kan vända er. Det skulle vara mycket bra om din partner lät undersöka sig så att ni båda kunde få hjälp att hantera dettta på bästa sätt. Några andra förändringar kan du inte räkna med.

    Hälsningar

    Gerd

Svar på tråden Leva med Aspergare