• Thelisesmamma

    Snälla hjälp oss!!!

    Hej, vi har en dotter som blir 3 år i mars. Och i stort sett hela hennes liv, har hon somnat sent på kvällarna, och då menar jag SENT!! Hon somnar i princip ALDRIG före 22.00! Hon somnar mellan 22-23.45. VARJE kväll! Det känns som att det inte spelar någon roll vad vi än gör! Har prövat allt, och även om hon sover middag på dagen eller hoppar över att sova på dagen, så somnar hon ändå inte tidigare!! Å ibland måste hon gå upp kl 06.00 på morgonen och då kan hon va lite seg men det går fort över och hon är positiv å go igen. Jag har sökt på nätet och pratat med bekanta men INGEN har samma "problem"! Är vi helt ensamma om detta?! Snälla, hjälp mej... Hon har sett film(som hon somnar till vissa kvällar) jag har läst, sjungit, killat på ryggen, ja, allt!! Jo hon somnar till slut men det tar flera timmar, vi påbörjar nattningen ca 19-19.30, men ändå tar det flera timmar innan hon sover:( hjälp snälla!!


    .::Kan inte beskrivas, måste upplevas::..
  • Svar på tråden Snälla hjälp oss!!!
  • BVCsköterska Eva

    Hej!

    Ja, visst är det jobbigt när barn inte gör som man har tänkt sig! Och vissa barn är just väldigt envisa! Kämpar emot som bara attan med, som här, tex somna för kvällen. Dom har helt enkelt stark vilja! Det är då det krävs lite list, tydliga gränssättningar och väldigt mycket tålamod. En superförälder alltså...!

    Det är inte helt lätt att ge något enkelt råd här då jag vet lite för lite om hela situationen. Men, vi vet att rutiner och kanske "ritualer" runt sänggåendet är viktigt. Det gäller att vara riktigt tydlig med att visa att det är kväll och att det är dags att gå och lägga sig. Om man dessutom lyckas visa att man tror på att det hela ska lyckas också, så gör man det extra bra - barn känner nämligen lätt på sig om man som förälder är lite uppgiven.

    Förbered henne noga genom att visa att "nu är det dags att gå och lägga sig". Var gärna lite övertydlig. Varva ner, kanske bada, släcka ner lampor, ta på en pyjamas, borsta tänder mm. Tala också om för henne att det är tid för nattning och kanske sjung en "gonattsång" som hon lär sig känna igen.

    Om hon sedan ska somna själv är det viktigt att visa att du finns i närheten och du kan många gånger behöva gå in flera vändor för att visa att du inte har övergett henne. Prata inte så mycket med henne då utan var tydlig med att du ska gå ut igen och det är bra och viktigt att hon ska sova nu. 

    Sedan är det ju viktigt att hon får göra av med energi på dagen - att hon är ute och rör på sig och att hon har rutiner på dagen med mat och annat tänker jag. Det brukar bli mindre oroligt då.

    Du ser, man kan prata mycket om gränssättning som jag tänker att det handlar mycket om, och det är inte alltid så lätt.

    Lycka till! / Eva       

Svar på tråden Snälla hjälp oss!!!