• Anonym (Kaffedraken)

    Allergi som gravid, katt

    Vi har två st jättefina katter och jag brukar alltid gosa in mitt huvud i dom väldigt mycket. Utan några som helst allergiska besvär. Men nu när jag är gravid så vaknar jag upp med typiska allergi besvär, kli och svid i ögonen, kli i halsen, öronen m.m. Kan det vara så att graviditeten har utlöst en katt allergi för mig? Om det är så, kan det fostret ta skada utav det?

    Är lite nojig eftersom jag förlorade ett barn väldigt sent i graviditeten och då upplevde jag allergi besvär. Men tycker att läkaran borde sett det i mitt blodprov som gjordes i utredningen i sådana fall. 

    Är väldigt orolig iaf och skulle uppskatta ett svar så fort som möjligt!

    Mvh 
  • Svar på tråden Allergi som gravid, katt
  • Anonym (Kaffedraken)

    Hej! Symtomen du beskriver tyder på känslighet för katterna men att dina symtom från ögon och hals skulle skada barnet låter inte troligt.
     
    Men jag tycker det är viktigt att du pratar med din läkare eftersom du förlorat ett barn tidigare och haft liknande symtom då och förstås är orolig denna gång.
    Förklara dina symtom och se till att du får en ordentlig förklaring till hur du ska förhålla dig vid denna graviditet.

    Har du möjlighet så vore det också bra om dina katter var placerade någon annanstans en period för att se om dina symtomen försvinner. 
    Vänliga hälsningar Anitha 
      

Svar på tråden Allergi som gravid, katt