• Ulf09

    Bör vi vara kvar i hyresgästföreningen?

    Hallå!

    Jag och min flickvän bor just nu i en lägenhet. Bott har i 3 år.

    Det är vår stads största lägenhets företag, de har väl en 3000 lägenheter något här.

    Hur som helst så har vi varit med i hyresgästföreningen i 3 år.
    Aldrig behövt använda dem, eller ens varit i kontakt med dem. Fattar inte direkt varför vi ens är med dem.. då de endast kostar massa pengar hela tiden.

    Har vi haft problem med vår lägenhet så ringer vi våran bovärd och han fixar allt, inga problem. Spisen gick sönder och de köpte en ny samma dag tex.

    Så vad tycker ni? bör vi vara med eller ska vi skita i dem?  

  • Svar på tråden Bör vi vara kvar i hyresgästföreningen?
  • Danitra

    Vi har aldrig varit med om några problem med vår hyresvärd och jag tycker förhandlingarna går bra när det gäller hyran.

    Vi är med ändå (eftersom det är en skitsumma egentligen, och då är vi båda studenter med barn så vi har verkligen inte mycket pengar) eftersom jag vet hur många det är som VERKLIGEN behöver deras hjälp. Genom att vi bidrar med vår lilla slant hjälper vi andra som inte har samma tur att få hjälp när hyresvärden beter sig som en skit.

    Helt ärligt tycker jag nog att man är rätt egoistisk om man medvetet går ur för att spara en liten skitsumma varje månad. Anledningen till att det här samhället inte är bättre är för att allt för många bara är sig själva närmast.

  • Mitarashi

    Jag håller med Danitra, jag är också medlem men endast för att vara solidarisk. Andra personer behöver deras hjälp och de behöver en inkomst för att finnas kvar.
    Sen tror jag nog att du missat något, på de flesta orter är det hyresgästföreningen som förhandlar med hyresvärdarna om hyrorna så att säga att de inte gör något flr just er är ju lite knasigt.
    Hos oss gör de dessutom mycket för utomhusmiljön, tex ser till att lekparkerna rustas.

  • Echo

    Du kan ju rätt snabbt tjäna in de pengarna via medlemserbjudanden (ex bio, inträden här och var mm).

  • Ulf09
    Echo skrev 2013-01-07 10:59:57 följande:
    Du kan ju rätt snabbt tjäna in de pengarna via medlemserbjudanden (ex bio, inträden här och var mm).
    Hah! Visste jag faktiskt inte. Då är det ingen snack om saken om att stanna kvar. Går nästan på bio 2 ggr i månaden ... 
  • netza
    Ulf09 skrev 2013-01-07 21:31:58 följande:
    Hah! Visste jag faktiskt inte. Då är det ingen snack om saken om att stanna kvar. Går nästan på bio 2 ggr i månaden ... 
    Läser du inte medlemstidningen (som faktiskt är bra), där har de ju ständigt reklam för sina erbjudanden.

    Sen kan en situation som är bra ändras snabbt. Jag har varit med i hyresgästföreningen sen jag studerade, så blev jag sambo och nu är vi särbo, och min särbo valde att inte gå med i hgf själv. Så fick han en ny granne bredvid och en under. Dessa stör honom dagligen med störande musik och hyresvärden lyssnar inte och gör inte ett skit. Också kommunalt bostadsbolag som fungerar fint på andra punkter. Ett typiskt exempel på när hgf behövs för att medla mellan parter.
  • Baloo81

    Har varit medlem i många år men har inte haft någon nytta alls av dom för hyran höjs varenda jävla år ändå även när dom har sina förhandlingar.

  • netza
    Baloo81 skrev 2013-01-10 08:32:34 följande:
    Har varit medlem i många år men har inte haft någon nytta alls av dom för hyran höjs varenda jävla år ändå även när dom har sina förhandlingar.
    Hur hög tror du inte hyran hade varit om de inte hade förhandlat?
  • Muppen0226
    Ulf09 skrev 2013-01-06 23:06:00 följande:
    Hallå!

    Jag och min flickvän bor just nu i en lägenhet. Bott har i 3 år.

    Det är vår stads största lägenhets företag, de har väl en 3000 lägenheter något här.

    Hur som helst så har vi varit med i hyresgästföreningen i 3 år.
    Aldrig behövt använda dem, eller ens varit i kontakt med dem. Fattar inte direkt varför vi ens är med dem.. då de endast kostar massa pengar hela tiden.

    Har vi haft problem med vår lägenhet så ringer vi våran bovärd och han fixar allt, inga problem. Spisen gick sönder och de köpte en ny samma dag tex.

    Så vad tycker ni? bör vi vara med eller ska vi skita i dem?  
    Det är ju upp till er. Jag väljer att vara kvar trots att jag inte behövt kontakta dem själv men jag väljer att stanna utifall att jag i framtiden behöver deras hjälp och man kan få bra rabatter på olika saker hos dem. biobiljetter blir ju tex mycket billigare att köpa via HGF, men det beror väl på hur mkt bio man går på och man har rabatt hos Adlibris m.fl.
  • Baloo81
    netza skrev 2013-01-10 08:56:00 följande:
    Hur hög tror du inte hyran hade varit om de inte hade förhandlat?

    den hade varit mindre. Inför detta år ville inte hyresvärden höja vår hyra utan bara de små lägenheterna ( vi har 113 kvm). Men ändå lyckades dom höja hyran. Kassa är dom. Mina grannar är inte medlemmar och ändå fick dom samma höjning som mig som ÄR medlem.
  • gostathd

    Jag har bott sammanlagt 26 år i fastigheter där HF och Fastighetsägarföreningen är parter, jag har valt att stå utanför HF och har kontrakt med egen förhandlingsrätt och kan inte se ett enda skäl att gå med. Vid de tillfällen jag ifrågasatt hyressättningen med anledning av reparation eller andra åtgärder har aldrig HF visat minsta intresse av att stå vid hyresgästernas sida eftersom HF:s "förhandlare" under tid skapat en tät och konfliktfri relation till sin förhandlingspart och har få skäl att störa den goda stämningen. Utanförskapet har gett mig c:a 25000 kr att spendera på vettigare saker.

  • LaFontaine

    Vi valde att gå ur efter att försökt få hjälp från dem utan framgång. Fruktansvärt flata och okunniga! När de sen använde sig av mycket otrevliga metoder för att föra fram sitt politiska budskap och bl a åkte hem till en bekant som är politiker för ett parti på "andra sidan" och tapetserade hans ytterdörr med sitt politiska budskap valde vi att genast lämna.

  • nastyashell

    När jag bodde i en hyreslägenhet ringde de på och hävdade att jag skulle få höjd hyra om jag inte gick med i Hyresgästföreningen. 

    Jag betackar mig för föreningar som ljuger för mig. Dessutom stödjer organisationen Socialdemokraterna och gör allt de kan för att den bisarra hyresregleringen ska vara kvar. Det finns få organisationer i Sverige som har ställt till med så mycket skada som HGF.

Svar på tråden Bör vi vara kvar i hyresgästföreningen?