• miljarden

    Hur bli kvitt de sista enstaka olyckorna

    Min son är drygt två och har varit helt blöjfri sedan i maj tror jag.
    Det funkar bra, han säger inte till jätteofta visserligen men det mesta hamnar på toan och han brukar kunna svara pålitligt på om han vill gå eller inte.
    Men: dels är det svårt för honom att slappna av och gå på toa på förskolan. Där sker det olyckor ofta, fortfarande flera gånger i veckan.
    Och dels kissar han fortfarande på sig hemma emellanåt, om man inte är på och påminner. Det händer någon eller några gånger i veckan.
    Någon som har några tips på hur man kan komma förbi detta, eller är det bara att vänta ut?

  • Svar på tråden Hur bli kvitt de sista enstaka olyckorna
  • Shagwell

    Jag tror bara det är att vänta ut, han är kanske inte fullt mogen än. Jag jämför med mina barn, ettan vart jag tidig med att försöka få blöjfri och det var mer tjat och fler olyckor medans tvåan vart blöjfri betydligt senare men ytterst få olyckor. Bara en tanke.

    En annan undring jag har är att jag upplever det som att många barn har problem med magarna sina,  de går för sällan, blir förstoppade etc, Antingen beror det på någon stress/kost/ eller så kanske det här med övergången från blöjja till potta/wc blir för forcerat? Ta det med ro, stressa inte och banna inte då det sker olyckor. Ibland kan man behöva gå tillbaka ett steg dvs börja med blöjja igen om det inte fungerar. Vissa barn blir ju väldigt olyckliga och tycker det är obehagligt att göra på sig vilket kan göra att de går och håller sig/blir förstoppade etc.

    kram  

  • fågelungarna

    Oh Crap... Skrev jag väl i en annan tråd med har jag för mig.

    Tror min som snart är 19 mån går i din sons fotspår. Storasyster blev tillförlitligt torr av sig själv vid 18 mån, men det verkar inte lillebror bli, så jag ec:ar på. Men har köpt Oh Crap, och det finns mycket klokt skrivet där. Ska ev tillämpa tillvägagångssättet nu i helgen och se vart det bär hän. Kostar 100 kr, inte alltför mycket. Copyright, så det känns fel att skriva ut allt här hur som helst. Men ett kapitel just för ec:ade barn finns.

  • miljarden

    Löste sig av sig själv! nu är det faktiskt mer än två veckor sedan han kissade på sig. Han säger till så duktigt och sköter det mesta själv. 

  • fågelungarna

    Härligt!
    Jag har kört Oh Crap med min, men han är ännu bara 19 mån. Börjar nu äntligen säga till (gnälla och söka kontakt) samtidigt som det kommer kiss. Tar ibland egna initiativ till att sätta sig på toa. Förhoppningsvis börjar han väl säga till FÖRE det är dags inom några månader... Seg historia jämfört med sin mer verbala storasyster som blev helt torr dag som natt vid 18-19 mån.

  • Antilopen
    fågelungarna skrev 2013-03-17 21:33:18 följande:
    Härligt! Jag har kört Oh Crap med min, men han är ännu bara 19 mån. Börjar nu äntligen säga till (gnälla och söka kontakt) samtidigt som det kommer kiss. Tar ibland egna initiativ till att sätta sig på toa. Förhoppningsvis börjar han väl säga till FÖRE det är dags inom några månader... Seg historia jämfört med sin mer verbala storasyster som blev helt torr dag som natt vid 18-19 mån.

    Jag vet att du skrev att du inte ville skriva ner allt här pga copyright, men kan du kortfattat beskriva ungefär hur du gör? Jag har ju ec:at min sen 6 månaders ålder, och nu vid 18 mån har jag gått över mer till "riktig" potträning då han, liksom din, inte har blivit torr av sig själv. Bajset är inga problem, men kisset kommer på golvet ett par gånger om dagen. Jag har honom naken hemma och har en potta framme på golvet. Frågar då och då om han vill sätta sig och kissa på pottan, ibland gör han det och då applåderar vi lite Borta rutinkissar jag honom över nåt handfat eller så, dvs mer ec. Men ibland hemma så kan han bara ställa sig mitt på golvet och kissa en stoooor pöl medan han fascinerat tittar på snoppen. Sen när han är klar säger han till att han kissat, men då är det ju liksom lite sent Har du några tips på hur vi kommer vidare?
  • fågelungarna

    Huvudgrejen är väl i princip att man byter filosofi, så som du med tänker. Nu handlar det inte om att bejaka signaler och erbjuda alternativ till blöja längre, utan att få ett lite större barn till att fatta att det är han som måste ta ansvar för att kiss och bajs hamnar på ett socialt acceptabelt ställe. Hemma så rutinpottar jag inte längre, utan inväntar någon form av tecken på att det är dags, i min unges fall är det att det börjar hänga en droppe från snoppen. Andra ser "kissdansen". Försöker då få honom att själv gå till toa genom att leda honom. Kommer det kiss på golvet eller i byxorna är jag tydlig med att "nej, där ska man INTE kissa, det är ju i toaletten kisset ska komma. Påminner honom när jag känner på mig att han nog börjar bli kissnödig med "när du blir kissnödig får du gå till toaletten eller säga till mig". Problemet när de är så här små (oh crap riktar sig till 20-30 mån huvudsakligen) är att många inte har språket ännu. Min är inte det minsta verbal, det är mest gnäll som gäller. En bit på vägen har vi ju kommit som jag skrev här ovan, men det återstår en del.

    Naket, eller byxor utan kalsonger som ju annars känns för mycket som blöjor tipsar hon om i Oh Crap. Men hon har egentligen ett specifikt program: dag 1, dag 2, dag 3...

  • Antilopen

    Tack fågelungarna! Det känns som att vi är på rätt spår här hemma. Idag kissade han flera gånger i pottan, han förstår att kisset ska vara där. Igår la han till ytterligare ett ord i sitt lilla ordförråd "potta!"

  • Polarlantis

    Bra tråd! Vi tränar på också, sonen är nu 13 mån och bajsblöjor har vi  alrdig. Han börjar kontrollera kissandet lite grann nu också märker jag men ännu är det långt kvar. Nu när det är varmt på sommaren och vi är ute mkt har jag satsat på kallingar, för att få vet mer när det händer och det är inte skönt att avra på våran inte så bra gräsmatta med naken rumpa! Men inne kör vi naket. Har börjat fråga honom med jämna mellanrum om han vill kissa. Han vill helst inte gå från pottan om han inte gjort det, alltså tom potta, så han är rätt med på banan ändå...
    Oroar mig för inskolning på dagis i höst dock..hur har detta mottagits av era dagis, att era barn inte bara har blöja typ jämt?

Svar på tråden Hur bli kvitt de sista enstaka olyckorna