• filadelfia

    Föräldrar i Dubai! Hjälp med frågor om skolor!!

    Hej! Skulle behöva lite tips angående vår eventuella flytt till Dubai senare i år. Har en dotter som blir fyra i juni och en son som blir tre i oktober. Har varit mycket i Dubai, både lite längre vistelser och kortare. Jag går hemma med sonen och dottern går på förskola 15h/vecka. Så som jag förstått det hela så måste alla barn boendes i Dubai gå i skolan när de fyllt fyra (om de fyllt fyra innan den 15 sept, så för sonen är det inte aktullet) Vet ni om detta stämmer? Jag kan alltså inte själv välja att ha dotter hemma med mig? Jag är inte helt bekväm med att sätta henne i skola så ung, men jag kan ändra mig om ni kan ge mig lite info om hur skolan är för de allra minsta? Finns det någon skola som är bättre för de allra minsta och någon som är sämre?? Hur ser dagarna ut i skolan? Får de leka mycket fritt eller är det mer som skola är för de äldre, med mer "lärande" om ni förstår vad jag menar?;P Hur långa dagar är de i skolan, eller det varierar stort.? Har hört om femåringar som går från 8-14.30, känns som långa dagar för så små!! Hoppas ni kan hjälpa med några av mina frågor!!

  • Svar på tråden Föräldrar i Dubai! Hjälp med frågor om skolor!!
  • Vaniljkex

    Om det ar som har i UK sa ar det sakert inget att oroa sig for. Var dotter fyllde fyra i slutet av maj och borjade skolan i september, hon kan lasa ord med upp till ca 6 bokstaver redan och trivs hur bra som helst. Mycket lek pa schemat, simning, balett, musik etc, sa det kanns inte akademiskt overtungt, men alla skolor ar ju olika. Jag antar att det ar privatskola som galler i Dubai oxa, och da har de sakert hemsidor som kan hjalpa dig med valet av skola. Vara skoldagar ar 8.45-15 ma-to, 8.45-12 fr, och det gar bra for var dotter. Man har mojlighet att skippa tva eftermiddagar i veckan till terminen man fyller fem, men det har inte varit nodvandigt for oss, da hon inte sovit middag sedan ett bra tag innan trearsdagen. Lycka till med flytten!

  • emmisss

    Välommen till Dubai! Ni kommer trivas super!! Det gör vi! 

    Jag bor i Dubai, har dock inte barn i skolåldern utan hon går på Nursery och fyller 3 i sommar! 

    Men jag kan tipsa om en facebooksida:www.facebook.com/groups/18128956328/

    Svenskar i dubai heter den! Där finns massa hjälpsamma personer som gärna svarar på frågor!

    /Emilie

     

  • emmisss

    Och ja det det finns brittisk curriculum och amerikansk curiculum! 

    Fyllde hon fyra innan september förra året så blir det skola för henne, annars får ni vänta till efter sommaren! Dom har brytpunkten där i september nämligen...

    jag tror det är så!  

Svar på tråden Föräldrar i Dubai! Hjälp med frågor om skolor!!